علائم اولیه ویروس پاپیلومای انسانی HPV

HPV که به عنوان ویروس پاپیلومای انسانی نیز شناخته می شود، یک بیماری منتقله از راه رابطه جنسی است. این بیماری وضعیت جدی در بدن ایجاد می کند و معمولا از طریق تماس جنسی با یک فرد آلوده منتقل می شود. کاندوم همیشه در برابر HPV از بدن محافظت نمی کند. تماس مستقیم پوست با فردی که دچار ضایعه یا زخم شده است نیز می تواند باعث انتقال بیماری شود. منع تماس با فرد آلوده، تنها راه محافظت کامل از HPV است. تنها راه شناخت واقعی این بیماری نیز این است بیمار آزمایش شود. آزمایش معمول لگن و پاپ اسمیر برای زنان و بازرسی آلت تناسلی برای مردان، از جمله آزمایشاتی هستند که می توانند به تشخیص کمک کنند. ضمن این که HPV می تواند منجر به برخی از علائم نیز شود. دانستن علائم اولیه ویروس پاپیلومای انسانی HPV و محافظت از خود ممکن است به جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک کند و منجر به درمان مناسب شود.

با ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با نشانه ها و علائم اولیه ویروس پاپیلومای انسانی HPV آشنا شوید.

علائم اولیه ویروس پاپیلومای انسانی

زگیل ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی نوعی زگیل است که در ناحیه تناسلی ظاهر می شود. این ضایعات به طور مستقیم از یک گونه HPV ناشی می شود. بیشتر زگیل های تناسلی به سرطان منجر نمی شوند. آنها تنها یک برآمدگی غیر بدخیم هستند که می توانند در هر جایی مانند پاها، آلت تناسلی، واژن یا مقعد که در نزدیکی اندام های تناسلی واقع شده اند، ظاهر شوند. زگیل های تناسلی به طور کلی دردسرساز هستند. اما برای اکثر افراد ممکن است ناراحت کننده و شرم آور نیز باشند. آنها به کمک روش جراحی و یا با انجماد قابل برداشتن هستند.

زگیل های دیگر

زگیل های دیگری نیز وجود دارند که می توانند در اثر عفونت HPV رخ دهند. زگیل های معمولی، زگیل های صاف و زگیل های کف پایی از جمله این ضایعات می باشند. همه این زگیل ها از طریق تماس جنسی گسترش نمی یابند. گاهی آن ها می توانند از تماس فرد به فرد، از طریق کفش آلوده یا از طریق استفاده از حمام مشترک پخش شوند. برای اینکه ویروس بتواند وارد بدن شود باید یک شکاف یا پارگی در پوست ایجاد شود.

زگیل های معمولی به طور کلی مانند گوشت اضافه ای که روی دست ایجاد می شود به نظر می رسند. زگیل های صاف و تخت تمایل دارند که در پاها، بازوها و گاهی صورت ایجاد شوند. آن ها مسطح و گوشتی هستند و رنگ معمول آن ها قهوه ای یا زرد است. زگیل های کف پایی نوعی زگیل است که بر روی کف پا ایجاد می شوند. آن ها معمولا گوشتی و دردناک هستند و مرکزشان تیره می باشد. زگیل های کف پا می توانند به راحتی از فرد به فرد دیگر پخش شوند. اما به ندرت به مناطق دیگر بدن گسترش پیدا می کنند.

ضایعات

برخی از انواع ضایعات می توانند توسط HPV گسترش یابد. ضایعات شبیه یک زگیل هستند. اما ظاهر آن ها بیشتر مشابه زخم باز است. بسیاری از افراد آن را با نام های مانند زخم سرد و تبخال می شناسند. تبخال معمولا در مناطق ظریف تر پوست مانند زبان، لب ها، لبه های بیرونی دهان، داخل بینی، داخل دهان، لوزه ها و حنجره تشکیل می شود. این نوع ضایعات معمولا به منطقه یا محل اطراف خود آسیب نمی رساند. اما می توانند بسیار دردناک باشند.

پاپ اسمیر غیر طبیعی

یکی از علائم اولیه ویروس پاپیلومای انسانی نتیجه غیر طبیعی آزمایش پاپ اسمیر است. دلیل آن این است که این آزمون با برداشتن بافت، تغییرات غیرطبیعی سلولی در ناحیه واژن و دهانه رحم را نشان می دهد. این تغییرات می توانند شامل ضایعات پیش سرطانی نیز باشند. اغلب نتایج به دست آمده از این آزمایش شامل عوامل خطرساز است که در اثر عفونت HPV یا عفونت های واگیردار ناشی از HPV ایجاد می شود. در بعضی موارد تناقضات زیاد در این آزمایش زمانی رخ می دهد که بدن در موقعیتی قبل از توسعه سلول های سرطانی قرار دارد که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم یا انواع دیگر سرطان های زنانه شود.

سرطان دهانه رحم

سرطان گردنه رحم در برخی موارد می تواند منجر به انتقال مستقیم HPV شود. این بدان معنی است که فردی که مقدار قابل توجهی از عفونت های درمان نشده را حمل می کند ممکن است سرطان ایجاد کند. سرطان دهانه رحم یک بیماری جدی است و باید بلافاصله درمان شود. برای تعیین مرحله سرطان و این که چه دوره ای باید درمان انجام شود تا شانس زنده ماندن زیاد شود، انجام آزمایش ضروری است.