اولین نشانه های بارداری اغلب به راحتی نادیده گرفته می شوند. تقریبا اکثر زنان می دانند که نداشتن یک دوره سیکل ماهانه، از علائم بارداری در سه ماهه اول است و می تواند با نفخ، لکه بینی و گرفتگی و اسپاسم همراه باشد. یک خانوم باید بداند چه موقع و چگونه علائم بارداری در سه ماهه اول حاملگی اتفاق می افتد.

نکات برجسته علائم بارداری در سه ماهه اول حاملگی

  1. سه ماهه اول بارداری بدون هیچ گونه علائمی از بارداری شروع می شود، و کم کم بدن برای حمل و نگهداری کودک آماده و تنظیم می شود.
  2. معمولا تا هفته چهارم بارداری علائمی از بارداری مشهود نمی گردد. و خانوم باردار ممکن است طبق معمول قبل، منتظر سیکل ماهانه خود باشد که البته امکان تجربه دل درد خفیف و حتی لکه بینی را نیز در هفته چهارم بارداری دارد.
  3. با شروع هفته پنجم یا ششم بارداری تهوع های صبحگاهی ممکن است شروع شود، اما تهوع و استفراغ می تواند در هر ساعتی در روز اتفاق بیافتد.

هفته اول و دوم

تعیین زمان دقیق زایمان یک خانوم باردار بسیار پیچیده تر از آن است که بتوانید فکر کنید. هر چند کمی عجیب به نظر می رسد، اما اولین هفته بارداری مصادف است با زمان آخرین قاعدگی ماهانه قبل از باردای. برای تعیین دقیق سن بارداری تاریخ آخرین دوره قاعدگی مهم است. تاریخ انتظار زایمان با استفاده از اولین روز از آخرین دوره قاعدگی محاسبه می شود. به همین دلیل، هفته اول بارداری شمارش می شود تا به هفته ۴۰ که زمان زایمان است برسیم.

جدول انحصاری دوران بارداری

تخمک گذاری مجدد بعد از آخرین روز قاعدگی شروع می شود و تقریبا در هفته اول تخمک گذاری با انتشار تخم بالغ از تخمدان شروع می شود. تخم بالغ با عبور از لوله فالوپ به سمت رحم می رود. تا زمانی که تخمک در لوله فالوپ است، بارداری رخ نمی دهد اما به محض اینکه تخم درون رحم قرار گیرد بوسیله اولین اسپرمی که به آن می رسد بارور خواهد شد.

علائم

از آنجا که درهفته اول، هنوز بارداری رخ نداده است، هیچ علامتی از بارداری هویدا نیست. ممکن است همچنان نشانه های قاعدگی وجود داشته باشد. با این حال حتی درطول لقاح یا بلافاصله بعد از آن ممکن است همچنان علائم بارداری احساس نشود.  معمولا هیچگونه علائمی از بارداری به هنگام لقاح و باروری تخم در رحم، احساس نمی شود.

هفته سوم

جدول زمانی و علائم بارداری در سه ماهه اول
جدول زمانی و علائم بارداری در سه ماهه اول

با ترکیب تخمک و اسپرم، عمل لقاح انجام می گیرد و تخمک بارور می شود. جنسیت  کودک از همان لحظه لقاح تعیین می شود. تخمک بارور شده راه خود را به سمت رحم پیش گرفته و بارداری شکل می گیرد. یک تک سلولی با تقسیم به دو سه و… به بی نهایت سلول تقسیم می شود و به این فرایند تقسیم سلولی می گویند. با این عمل یک بلاستوسیست که مجموعه ای از مایع سلولی است ایجاد می شود.

بلاستوسیست از دو لایه تشکیل شده است. یک توده سلولی داخلی (ICM) و یک لایه بیرونی از سلولهای تروفوبلاست. در پایان هفته سوم، بلاستوسیست خود را به پوشش درونی رحم  وصل می کند، که این فرایند آندومتر نامیده می شود. این فرآیند آندومتری، به نام کاشت مرسوم است.

علائم

هفته سوم جزو مراحل اولیه بارداری است. زمانی که تخم بارور شده و به سمت رحم حرکت می کند اغلب هیچ علائم و نشانه قابل تشخیصی بروز نمی کند.

هفته چهارم

با توجه به تحقیقات کلینیک مایو، لانه گزینی بلاستوسیست با چسبیدن به دیواره رحم برای تغذیه  رخ می دهد. سلول همچنان به رشد و تقسیم ادامه می دهد و تشکیل غشاء داخلی جنین را می دهد. در این مرحله از حاملگی، ICM  به دو لایه تقسیم می شود و  این لایه از سلول ها در نهایت تبدیل به قطعات بدن نوزاد و اندام های او می شوند.

در هفته چهار، مجموعه ای از سلول ها همچنان در رحم جایگزین می شوند. سلول های تروفوبلاست رشد می یابند تا برای تغذیه نوزاد در سراسر دوران بارداری مهیا باشند. هنگامی که لانه گزینی کامل شد، بدن به زودی هورمون جفتی انسانی (hCG) تولید می کند. این هورمون به بدن کمک می کند تا بتواند بارداری را حفظ نماید. همچنین با توقف تولید تخمک در تخمدان ها در هر ماه، دوره های قاعدگی ماهانه تا پایان زایمان و حتی شیردهی متوقف می شود.

علائم

در هفته چهارم بارداری دوره قاعدگی بعدی آغاز نخواهد نشد. برای بسیاری از زنان، اولین علامت قابل تشخیص یک بارداری همین از دست رفتن قاعدگی و عدم سیکل ماهانه است. در طول جایگزینی یا کاشت، برخی از زنان دل درد خفیف و لکه بینی خون را تجربه می کنند که ممکن است این علائم را با قاعدگی خود اشتباه بگیرند. و متوجه نباشند که باردار هستند.

با این حال، اگر در این زمان تست ادرار انجام شود، بطور حتم بارداری را نشان خواهد داد. در هفته چهارم، تست حاملگی قادر به تشخیص میزان hCG در ادرار خواهد بود. سایر علائم بارداری که در طول این هفته رخ می دهد شامل خستگی، تهوع، احساس سوزن سوزن شدن و یا سینه درد، تکرر ادرار و احساس نفخ می باشند.

هفته پنجم

جدول زمانی و علائم بارداری در سه ماهه اول
جدول زمانی و علائم بارداری در سه ماهه اول

درهفته پنجم، توسعه سلول های جنینی در رحم کم کم قابل تشخیص است. با توجه به تحقیقات کلینیک “مایو”، هفته پنج نشانه ای از آغاز دوران جنینی می باشد. سلول هایی که در نهایت تبدیل به ستون فقرات نخاعی کودک و مغز او می شوند شروع به تشکیل می دهند.

علائم

خستگی، احساس ورم کردن و پف آلود بودن، تکرر ادرار، درد سینه، تغییرات خلقی و غیره همه ممکن است در طول هفته پنج بارداری شروع و ادامه پیدا کند همچنین ممکن است حالت تهوع بوجود آید.

هفته ششم

در هفته شش، سیستم عصبی جنین و مغز به سرعت در حال توسعه است. قلب شروع به پمپاژ خون می کند. چشم ها شکل می گیرند و جنین شروع به درآوردن دست ها و پاها می کند.

علائم

درهفته ششم، بدن به احتمال زیاد علائم و نشانه های بارداری را نشان می دهد. علائم شایع در این هفته ضربه های ناگهانی و اسپاسم های شکمی، تهوع صبحگاهی، اختلال در معده و تهوع، استفراغ همراه با تهوع صبحگاهی که هر زمان از روز می تواند رخ دهد، می باشد. سینه ها ممکن است به طور فزاینده ای حجیم و دردناک شود، و ممکن است به علت فشار به مثانه نیاز مکرر به دفع ادرار باشد. با بالارفتن سطح هورمون ها در بدن بسیاری از علائم نمایان می شوند. هنگامی باردار شدن، هورمون های بدن به قدری تغییر کرده و بالا می رود که گویی برروی سکوی پرش قرار گرفته اید و از بالا و پایین دچار تحولات بدنی می شوید. نوسانات خلقی، تکرر ادرار و تغییرات دمای بدن را می توان به این نوسانات هورمون ها مربوط دانست.

هفته هفتم

علائم بارداری در سه ماهه اول
علائم بارداری در سه ماهه اول

در هفته هفتم، بند ناف تشکیل شده و مواد مغذی و اکسیژن را درطول بارداری به جنین می رساند. ریه ها و دستگاه گوارش هنوز در حال رشد است در این هفته و ویژگی ها و اجزا صورت کم کم قابل تشخیص و شکل گیری است.

علائم

بدن به طور کامل برای ادامه دوران حاملگی آماده می گردد که این تغییرات بدنی واکنشی است به منظور حفظ جنین درحال رشد. پلاگبن مخاطی در طول این هفته کم کم تشکیل می گردد که این پلاگین با ترشح مخاط ها باعث می شود که کانال سرویکس از رحم محافظت نماید.

هفته هشتم

کم کم با ورود به هفته هشتم بدن جنین شروع به رشد کرده و ویژگی های قابل تشخیص نظیر دست ها، پاها و چشم مشاهده می شود. آلت تناسلی هنوز خیلی کوچک و شکل نگرفته است به همین دلیل باید برای تشخیص جنسیت کودک چند هفته دیگر صبر کرد.

علائم

با عدم سیکل ماهانه، هنگامی که با علائمی نظیر تهوع، استفراغ، خستگی (احتمالا شدید)، نفخ و افزایش وزن مواجه شدید باید به احتمال قوی بدانید که باردار هستید. و اگر تا الان مطمئن نبودید شاید با این علائم تعجب کنید اما طبیعی است و وارد بارداری شده اید.

در این زمان بدن سخت در تلاش است که به رشد و نمو سلامت جنین کمک نماید. بارداری باعث تغییرات زیادی در بدن می شود، خصوصا تغییر در سیستم عروقی بدن. در طول این مرحله از حاملگی، قلب ممکن است شروع به پمپاژ سریع تر کرده و سخت تر کار کند. چرا که بدن تلاش می نماید خون اضافی مورد نیاز را به بدن مادر باردار و جنین برساند.

هفته نهم

علائم بارداری در سه ماهه اول
علائم بارداری در سه ماهه اول

دراین هفته تمام سیستم های بدن جنین همچنان به رشد خود ادامه داده و کم کم متمایز تر و قابل تشخیص تر می شوند. پلک از لایه سطحی پوست قبل از چشم تشکیل می گردد. بینی می تواند در سونوگرافی دیده شود. اندام های تناسلی داخلی در حال رشد و تشکیل هستند. عضلات شروع به فرم گیری می کنند، به طوری که جنین ممکن است شروع به انجام برخی حرکات نا محسوس نماید. درهرحال در این هفته، شما قادر به درک و حس این حرکات تا چند هفته بعد نخواهید بود.

علائم

بسیاری از علائم مشابه درهفته هشتم هنوز هم درهفته نهم ادامه خواهد داشت. در این زمان، علائم به صورت قابل توجهی نمایان خواهد شد. به دلیل تغییرات هورمون و شیمیایی ناشی از بارداری، در بدن انرژی زیادی صرف کنترل و متعادل سازی این تغییرات خواهد شد که باعث ایجاد احساس خستگی و رخوت در این هفته ها خواهد شد.

هفته دهم

با شروع هفته دهم جنین کامل شکل گرفته است و می توان آن را به عنوان یک جنین کامل درنظر گرفت. انگشتان دست و پا از حالت زائده مانند پارویی خارج شده و شکل خود را می گیرد. در این زمان از بارداری اندام های بدن جنین کم کم به طور هماهنگ با هم شروع به کار و هماهنگی می کنند و حرکات جنین کم کم شکل می گیرد.

علائم

در این هفته علائم بارداری هنوز هم بسیار شبیه به هفته های قبل خواهد بود. تهوع، استفراغ، نوسانات خلقی، خستگی، و سینه درد یا حساس شدن آن، همگی هنوز رایج است. در این زمان، ضربان قلب کامل بالا خواهد رفت، اما فشار خون به احتمال زیاد همچنان پایین باقی خواهد ماند. بهتر است در اولین ویزیت پزشک، فشار خون را بررسی نماید. چنانچه فشار خون در این هفته ها بالا بود، نشانه ای از یک عارضه یا مشکل خواهد بود که باید درمان گردد.

هفته یازدهم

علائم بارداری در سه ماهه اول
علائم بارداری در سه ماهه اول

در هفته یازدهم، جنین به سرعت در حال رشد است. در این زمان از بارداری بدن تغییرات بیشتری می کند. تمام عروق خونی در حال تامین مواد مغذی و اکسیژن برای جنین در حال رشد هستند.

علائم

در این زمان هورمون های دوران بارداری همچنان به بروز تغییرات مختلف در بدن ادامه می دهند. سینه ها کم کم شروع به رشد و حجیم شدن می کنند. قسمت آرئول، ناحیه اطراف نوک پستان ممکن است به رنگ تیره تر تغییر پیدا کند و هاله دور آن بزرگ تر شود. چنانچه قبل از بارداری جوش و آکنه را تجربه کردید، در دوران بارداری نیز جوش و آکنه را تجربه خواهید کرد.

ممکن است در چند هفته اول شروع بارداری چند کیلو وزن به شما اضافه گردد. افزایش وزن در سه ماهه اول بارداری شایع تر است و این بدین علت است که در اوایل بارداری، جنین به سرعت در حال رشد و تکمیل است و به مواد مغذی نیاز دارد که باعث می شود شما مواد غذایی بیشتری مصرف کنید.

هفته دوازدهم

این بخش از رشد کودک منطبق بر بسیاری از توابع داخلی بوده و متمرکز بر برخی عوامل است. در این زمان تمرکز اصلی بر روی رشد مغز است. ناخن کوچک و ناخن پا کم کم شروع به تشکیل و رشد کرده اند. کلیه ها تشکیل شده و کم کم آغاز به تولید ادرار می کنند.

علائم

در این زمان حجم خون افزایش می یابد و با بالا رفتن سطح هورمون ها، خون بیشتری به سمت بدن مادر و جنین گسیل می گردد. این امر سبب می شود غدد چربی در بدن مادر در طول زمان بارداری کار کرده و باعث برافروختگی در سطح پوست شده و ظاهر پوست حالت براق به خود می گیرد. بسیاری از مردم ممکن است به شما بگویند که در ظاهرتان “برق بارداری نمایان است.” به گزارش انجمن بارداری آمریکا، بسیاری از زنان در هفته دوازده بارداری کم کم با خاتمه بیماری صبحگاهی یا همان تهوع بارداری روبرو می شوند.

علائم بارداری در سه ماهه اول
علائم بارداری در سه ماهه اول
علائم بارداری در سه ماهه اول با شروع سه ماهه دوم بارداری رفته رفته کمرنگ تر می شوند

بسیاری از تغییرات بدن و علائم بارداری در سه ماهه اول تجربه و آغاز خواهد شد و به محض ورود به سه ماهه دوم بارداری کم کم علائم از بین می روند. به عنوان مثال، بیماری صبحگاهی به طور معمول تنها در سه ماهه اول رخ می دهد. علائم دیگر، مثل سوزش معده، ممکن است باقی بماند و یا بدتر شود. بهتر است با دکتر خود درباره علائم مشکل ساز مشورت نمایید. به هرصورت می توانید با کمک خود و مشاوره از پزشک تان برای ادامه راحت تر دوره بارداری خود و تسکین برخی مشکلات راه حلی بیابید.