نشانه ها و علائم بلعیدن کپک روی بدن چیست؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که نان یا ماده غذایی را مصرف کرده اید و بعد از آن متوجه شده اید که آن ماده خاص کپک زده است. در این شرایط طبیعی است که نگران بیمار شدن خود باشید. نشانه ها و علائم بلعیدن کپک می تواند به وضوح مشهود باشد، اما این علائم در بلند مدت، اگر پایدار نباشند، نسبتا بی ضرر هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد نشانه ها و علائم بلعیدن کپک صحبت می کنیم.

شناسایی علائم بلعیدن کپک

شایعت رین علائم بلعیدن شدن کپک و قارج، مشکلات گوارشی مانند گرفتگی شدید شکم، اسهال مداوم، کم آبی بدن، تهوع یا ناراحتی کلیوی است.

دوره زمانی باقی ماندن نشانه ها و علائم بلعیدن کپک

اکثر علائم این عارضه در طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از قرار گرفتن در معرض مواد خوراکی دارای کپک، بروز می کنند.

هشدارها و خطرات

اسیدهای موجود در معده به طور کلی توانایی مقابله با هر نوع حمله اصلی ناشی از استفاده از کپک را دارند. با این حال، افرادی که نشانه های مداوم دارند، به ویژه کودکان، زنان باردار، سالمندان و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند باید پس از قرار گرفتن در معرض کپک به مراقبت های فوری پزشکی دسترسی داشته باشند.

نشانه ها و علائم بلعیدن کپک روی بدن چیست؟
نشانه ها و علائم بلعیدن کپک روی بدن چیست؟

در حالی که اکثر موارد بلعیدن شدن کپک و قارچ نسبتا بی ضرر هستند، اگر این قارچ وارد جریان خون شود، می تواند به معضلی جدی تبدیل شود. در این مورد، ممکن است علائمی شامل مشکلاتی در دستگاه تنفسی فوقانی، تب و ناراحتی عمومی به وجود آید.

پیشگیری و راه حل

یادتان نرود که فقط وجود کپک روی مواد خوراکی شانس شما را برای بلعیدن این ماده افزایش نمی دهد. یخچال و فریزر خود را همیشه از مواد غذایی مانده و تاریخ گذشته یا موادی که بوی نامطبوع تولید می کنند، خالی کنید. زیرا گاهی اسپورهای قارچ که نامشهود هستند، از ماده غذایی که در مجاورت خوراکی های سالم است منتشر شده و آن خوراکی سالم را آلوده می کند.