علائم ترک اعتیاد به خوردن

به گفته انجمن آمریکایی پزشکی اعتیاد، مواد تشکیل دهنده غذاها اغلب تاثیر مشابهی روی مغز و واکنش های شیمیایی آن به عنوان مواد مخدر دارند. اگرچه اعتیاد به مواد غذایی به عنوان وابستگی جسمی همچون وابستگی به مواد مخدر و الکل بموثر نیست و ثابت نشده است؛ اما اعتیاد به مواد غذایی بیشتر از یک اختلال روانی است. به همین دلیل، معیار اعتیاد را که باعث ایجاد سطوح عدم تحمل بالا، علائم ترک و از دست دادن کنترل می شود؛ در خود دارد. در این مطلب پیام سلامت درباره علائم ترک اعتیاد به خوردن نکاتی را مطرح کرده ایم.

علائم

طبق گفته انجمن آمریکایی پزشکی اعتیاد، علائم ترک، به عنوان پاسخ شناختی یا فیزیولوژیکی فرد در هنگام غیبت ماده مصرفی، تعریف شده است. شما می توانید مواد غذایی خاصی بخورید تا علائم بعدی را از بین ببرید. اما این در حالی است که تغییرات فیزیکی در بدن شما، زمانی که مواد مغذی کافی دریافت نکنید، اتفاق می افتد. علائم ترک در ارتباط با اعتیاد به خوردن بیشتر روانشناختی هستند و می توانند شامل سردرد، عرق سرد، نوسانات خلقی و ضعف باشند.

هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی شرایطی است که وقتی بدن شما غذای کافی دریافت نمی کند، اتفاق می افتد. این باعث می شود که پانکراس شما انسولین اضافی را در پاسخ به فقدان غذا و یا کمبود آن ترشح کند. سطح قند خون شما بعد از آن کم می شود و می تواند منجر به ضعف و ناراحتی شود.

قند خون پایین باعث ایجاد گرسنگی و میل به غذاهای مختلف مانند قند یا کربوهیدرات می شود؛ تا گلوکز بیشتری تولید کند. نشانه های این وضعیت شامل فکر کردن به خوردن چیزی و تحریک فرایند آزاد سازی انسولین است؛ که شبیه فرایند واکنش فرد معتاد به مواد مخدر است.

بالا رفتن سرتونین و قند خون

معتادان مواد غذایی اغلب از های شدن یا خوردن غذاهایی که باعث ایجاد تغییرات در میزان سروتونین و قند خون می شوند، استقبال می کنند. به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، افسردگی، اضطراب و اعتماد به نفس پایین اغلب قبل از نوشیدن الکل توسط فرد معتاد پیش می آید. برای جلوگیری از این علائم، معتادان اغلب به جای گزینه های سالم پرخوری را پیشه می کنند.

در این زمینه درمانگران اغلب درمان رفتار شناختی را توصیه می کنند تا معتادان به خوردن را به نحوه پاسخ دادن به تغییرات خلقی که در طول دوران ترک شان رخ می دهد، راهنمایی کنند. درمان چاقی معمولا بر روی رژیم های غذایی و برنامه های کاهش وزن متمرکز است تا معتادان مواد غذایی را مجددا آموزش دهند. همچنین فعالیت بدنی و ورزش نیز می تواند به کاهش علائم ترک اعتیاد به خوردن موثر باشد.

اعتیاد به خوردن منجر به اختلالاتی در زندگی، همچون بیماری ها و چاقی می شود؛ و زمانی که فرد معتاد سعی در جلوگیری از خوردن دارد، نشانه های نارسایی را پیدا می کند. سازمان هایی مانند Overeaters Anonymous و معتادان ناشناس، درمان این اعتیاد را طی ۱۲ مرحله که برای درمان اعتیاد به الکل نیز استفاده می شود، پیشنهاد می کنند. آنها معتقدند که اعتیاد به خوردن یک بیماری است که به طور مستقیم به مصرف شکر، گندم و آرد بستگی دارد؛ و دست کشیدن از مصرف این مواد به بهبود وضعیت اعتیاد فرد کمک می کند.