علائم ترک الکل پس از سه روز

مرحله حاد علائم ترک الکل در بسیاری از بیماران ۵ تا ۱۰ روز طول می کشد؛ هرچند برخی از علائم در ۴۸ ساعت اول پس از ترک مصرف الکل بیشتر است. تعداد کمی از بیماران به مدت طولانی پس از عبور از مرحله حاد، علائم خود را نشان می دهند؛ اما اکثر افراد مبتلا به الکل ممکن است بعد از حدود ۷۲ ساعت از ترک الکل، علائم هشدار دهنده را احساس کنند. علائم درمان نشده می تواند منجر به عوارض بدتر شود، که بعضی از آنها تا ۷۲ ساعت بعد شروع نخواهند شد. در این مطلب پیام سلامت به اختصار به بررسی علائم ترک الکل پس از سه روز می پردازیم.

لرزش

یکی از علائم اولیه ترک الکل، ایجاد لرز در اندام های بدن است. در موارد سوء مصرف طولانی مدت، به زودی و به مدت چهار ساعت بعد از آخرین نوشیدن، این علائم ظاهر شود. لرزش اولین شاخص برای ترک الکل به صورت بالقوه جدی است؛ که می تواند به تشنج و توهم نیز تبدیل شود. لرزش ها در چهار تا ۷۲ ساعت اول حاد هستند, اما اغلب با شدت کم ادامه می یابند تا بیمار به طور کامل سم زدایی شود.

تشنج

ترک الکل برای مصرف کنندگان جدی که بدون درمان باقی می ماند؛ به عوارض جدی تر تبدیل خواهد شد. طبق اظهارات موسسه ملی پزشکی آمریکا، اغلب تشنج های بزرگ در حدود ۲۴ ساعت اول ترک الکل ظاهر می شوند؛ اما ۵ تا ۱۰ درصد از بیماران همچنان به مدت یک هفته از ترک الکل ممکن است دچار تشنج شوند؛ که در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

هذیان و توهم گذرا

به گفته موسسه ملی سوء مصرف الکل و مشروبات الکلی، توهم ها حدود ۱۰ درصد از افراد در حال ترک الکل را تحت الشعاع قرار می دهند. این علائم معمولا در اوایل دوره ترک وجود دارد؛ اما در بعضی موارد ممکن است بیش از ۷۲ ساعت طول بکشد. این توهمات به طور کلی بصری هستند؛ اما توهم های لمسی، مانند احساس حرکت چیزی روی پوست، در افراد قرار گرفته در این شرایط نیز رایج است. فرایند سم زدایی می تواند تا ده روز طول بکشد؛ اما بیمار باید پس از روز سوم یا چهارم کاهش مداوم علائم حاد را ببیند.

هذیان خمری (خماری)

این شرایط همچنین در متون علمی به عنوان DTs شناخته می شود، هزیان خمری اغلب بعد از حدود ۷۲ ساعت شروع نمی شود؛ و ممکن است تا یک هفته به تعویق بیفتد. این مشکل جدی ترین عارضه ترک الکل است. به گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد آلوده، DTs بدون درمان، دارای نرخ مرگ و میر ۵ درصد است.

علائم این مشکل شامل بیش فعالی سیستم مغزی مستقل است؛ که منجر به تنفس سریع، فشار خون بالا، میزان ضربان قلب و دمای بدن نامنظم می شود. عرق کردن شبانه در این شرایط شایع است و می تواند منجر به کم آبی حاد بدن شود. DTs همچنین جریان خون را به مغز کاهش می دهد و بیماران را گیج و منگ می کند. در این شرایط خواب دشوار است و رخ دادن توهم نیز ممکن است.