علائم رقیق شدن خون در بدن کدامند؟

هنگامی که بدن فردی فاقد پلاکت کافی خون باشد، وضعیتی، به نام ترومبوسیتوپنی رخ می دهد. به این حالت، رقیق شدن خون نیز گفته می شود. افراد مبتلا به ترومبوسیتوپنی باید مراقب باشند تا پوستشان دچار آسیب نشود و از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین نیز خودداری کنند. ترومبوسیتوپنی می تواند نتیجه یک اختلال زمینه ای مانند بیماری کبدی، کمبود ویتامین B12، لوسمی یا عوارض جانبی برخی از داروها باشد. پزشکان باید برای تشخیص و درمان صحیح علائم رقیق شدن خون یا ترومبوسیتوپنی آزمایشات لازم را در کنار معاینات فیزیک انجام دهند.

اگر با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید می تواند با مهمترین علائم رقیق شدن خون آشنا شوید.

علائم رقیق شدن خون (ترومبوسیتوپنی)

خونریزی بینی

خونریزی بینی اغلب به خصوص در هوای خشک و یا سرد و یا در طول فصولی که آنفلوآنزا رواج دارد رخ می دهد. در این مواقع زمانی که فرد عطسه می کند یا دالخی بینی را می خاراند، شاهد خونریزی می شود. با این حال، اگر به طور ناگهانی خونریزی بینی دارید، باید برای اطمینان از این که به ترومبوسیتوپنی مبتلا نیستید با پزشک خود ملاقات داشته باشیدو آزمایشات تجویزی او را انجام دهید.

کبودی

کبود شدن بیش از حد و غیر منتظره پوسا می تواند وجود ترومبوسیتوپنی را در بدن نشان دهد. کبودی یک رخداد طبیعی است. اما اگر بعد از اتفاقات ساده یا حتی بدون دلیل متوجه چنین علامتی روی پوست خود می شوید باید آن را جدی بگیرید و به دنبال علت آن باشید. به خصوص اگر این عارضه همراه با سایر علائم رقیق شدن خون (ترومبوسیتوپنی) رخ می دهد.

لکه های قرمز روی پوست

لکه های قرمز رنگ کوچک روی پوست، نشانه خونریزی زیر پوست است که معمولا به دلیل وجود ترومبوسیتوپنی در بدن رخ می دهند. اگر بعد از ایجاد فشار اندک لکه های قرمزی روی پوسستان ظاهر می شود باید به وجود این بیماری در بدن مشکوک شوید.

خونریزی

وقوقع خونریزی از پوست زمانی که بافت این اندام دچار آسیب دیدگی می شود طبیعی است. اما اگر بعد از آسیب خونریزی غیر طبیعی و بیش از حدی داشتید ممکن است خونتان رقیق شده باشد. بنابراین در این شرایط، به خصوص اگر خونریزی با کبودی های غیر منتظره ایجاد می شود، به متخصص مراجعه کنید.