علائم سرطان استخوان به همراه معرفی روش های تشخیص و درمان این بیماری

سرطان استخوان به نوع از سرطان اشاره دارد که بر استخوان تأثیر می گذارد. این بیماری زیاد رایج نیست و می تواند بر تمام استخوان های بدن تاثیر بگذارد. استخوان هایی که بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند استخوان های طولانی اندام ها مانند ران ها هستند. انواع مختلفی از سرطان استخوان وجود دارد. برخی از آن ها بر بزرگسالان تأثیر می گذارند و برخی از آنها به طور عمده فقط مخصوص کودکان هستند. سرطانی که در جاهای دیگر ایجاد شده و به استخوان گسترش یافته است، به عنوان سرطان استخوان شناخته نمی شود. اما به خاطر آن که در جای دیگری از بدن شروع شده سرطان متاستاز استخوان نامیده می شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم به طور کلی در مورد علائم سرطان استخوان صحبت کنیم.

علائم سرطان استخوان

با پیشرفت سرطان استخوان، علائم متعددی به وضوح دیده می شوند. این علائم همچنین ممکن است ناشی از شرایطی مانند آرتریت، پوکی استخوان یا آسیب باشند. در صورت لزوم، برای تشخیص دقیق تر این علائم با پزشک خود مشورت کنید تا درمان مناسب انجام شود.

برخی از علائم سرطان استخوان عبارتند از:

درد استخوان

شایع ترین علامت سرطان استخوان، درد استخوانی است. این درد در ابتدا ممکن است فقط در طول شب یا زمانی که فعالیت فیزیکی دارید وجود داشته باشد. اما با رشد سرطان بدتر می شود. درد می تواند در استخوان هایی مانند کمر، لگن، پاها و غیره حضور داشته باشد. این درد به دلیل گسترش سرطان شروع می شود.

شکستگی ها

سرطان می تواند استخوان ها را ضعیف و شکننده کند. این شکنندگی می تواند منجر به شکستگی در ناحیه ای شود که درد و تورم استخوان در آن جا تجربه می شود.

کاهش تحرک

با توجه به درد طولانی مدت در نزدیکی مفاصل، حرکت کردن یا انجام فعالیت های روزمره می تواند دشوار باشد.

ورم

جایی که درد استخوان وجود دارد ممکن است تورم وجود داشته یا یک توده مشاهده شود.

دیگر علائم سرطان استخوان

ممکن است کاهش وزن و خستگی همراه با درد استخوان وجود داشته باشد. اگر سرطان به اندام های دیگر گسترش یافته باشد، ممکن است دچار مشکلات تنفسی نیز شوید.

روش های تشخیص سرطان استخوان

علائم سرطان استخوان به همراه معرفی روش های تشخیص و درمان این بیماری
علائم سرطان استخوان به همراه معرفی روش های تشخیص و درمان این بیماری

بسته به علائمی که بیمار نشان می دهد، پزشک ممکن است آزمایشات زیر را برای تشخیص سرطان استخوان در بیمارستان انجام دهد:

  • عکس اشعه X از استخوان: برای تصویر برداری X-Ray، قسمتی از بدن که می خواهیم تصویر آن را داشته باشیم در معرض تابش اشعه، قرار می گیرد. این آرمایش به دکتر در تشخیص و درمان هر گونه بیماری کمک می کند.
  • اسکن استخوان: در این روش یک ماده رادیواکتیو بی خطر به وسیله یک ورید به بدن تزریق می شود. سپس از استخوان عکس برداری می شود. قسمت های غیر طبیعی استخوان مواد رادیواکتیوی بیشتری را جذب می کنند. بنابراین در اسکن این قسمت ها روشن تر هستند.
  • MRI: تصویربرداری رزونانس مغناطیسی آزمایشی است که در آن انرژی مغناطیسی تصاویری از بافت های بدن را ایجاد می کند. این روش تشخیص می تواند برای هر بخشی از بدن انجام شود و گاهی اوقات قبل از اسکن، تزریق انجام می شود تا قسمت مورد نظر وضوح بیشتری پیدا کند.
  • بیوپسی استخوان: برای بیوپسی، قسمت کوچکی از استخوان برداشته می شود و با استفاده از میکروسکوپ سلول های سرطانی آن بررسی می شود. پس از تزریق بی حسی موضعی یا آرامبخش، یک سوزن به استخوان وارد می شود تا نمونه برداری انجام شود.

روش های درمان سرطان استخوان

درمان سرطان استخوان بستگی به نوع سرطان، مرحله و وضعیت کلی سلامت بیمار دارد. ۳ گزینه جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی برای کاهش علائم سرطان استخوان وجود دارند.

عمل جراحی

هدف جراحی حذف قسمت سرطانی استخوان همراه با مقداری از بافت های سالم اطراف آن است. هنگامی که سرطان استخوان گسترش یافته است ممکن است نیاز به حذف کل اندام (قطع عضو) باشد. با این حال، با پیشرفت تکنولوژی، سعی می شود که از انجام این کار اجتناب شود. در این روش ها بافت سرطانی بدون جابجایی اندام از بین می رود. قطعات آلوده استخوان با استخوانی از قسمت دیگر بدن یا پروتز مصنوعی جایگزین می شود. بعضی از مناطق اطراف استخوان نیز ممکن است برداشته شود. اما پزشک تا آنجا که ممکن است سعی می کند استخوان را حفظ کند. این روش برای استخوان اندام ها یا سایر قسمت های بدن مانند دنده یا ستون فقرات قابل استفاده است.

پرتو درمانی

پرتودرمانی شامل استفاده از پرتوهایی با انرژی بالا مانند اشعه ایکس برای کشتن سلول های سرطانی است. در حالی که بیمار در حالت دراز کش است، دستگاه یک پرتو انرژی دقیق را به قسمت هایی از بدن او منتقل می کند. پرتو درمانی معمولا همراه با شیمی درمانی، قبل از عمل جراحی برای کاهش خطر قطع عضو و بعد از عمل برای کشتن سلول های سرطانی باقی مانده، استفاده می شود. این روش معمولا برای افرادی به کار می رود که نمی توانند جراحی را انتخاب کنند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی شامل تزریق دارو به صورت داخل وریدی برای کشتن سلول های سرطانی است. دارو در سراسر بدن حرکت می کند و معمولا همراه با پرتودرمانی به کار می رود. قبل از عمل جراحی برای کاهش اندازه تومور از این روش استفاده می شود. شیمی درمانی در سرطان استخوانی که به دیگر بافت ها متاستاز کرده است نیز کاربرد دارد.