علائم سکته مغزی در مردان

هنگامی که خون به درستی به مغز نمی رسد، سلول های مغزی می میرند. این روند همان روندی است که در علم پزشکی به آن سکته مغزی می گویند. بسیاری از نشانه ها و علائم سکته مغزی در مردان و زنان یکسان هستند. هرچند که برخی از آن ها در مردان بیشتر اتفاق می افتند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) گزارش می دهد که سکته مغزی، پنجمین علت مرگ  میر در ایالات متحده است. این عارضه در مردان بیشتر شایع است اما زنان بیشتر بر اثر آن جان خود را از دست می دهند. در حالی که مردان تمایل دارند سکته مغزی را در سنین پایین تر تجربه کنند.

آگاهی از تمام علائم این عارضه، از جمله علائمی که به جنسیت مربوط می شوند، می تواند زندگی بیماران را تا حدود زیادی نجات دهد.

در این مقاله مجله پیام سلامت، ما به علائم اولیه و هشدار دهنده سکته مغزی و علائم مربوط به مردان مبتلا اشاره می کنیم. همچنین روند ریکاوری را نیز در مردان توصیف می کنیم.

علائم سکته مغزی در مردان

نویسندگان یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۹ به بررسی تفاوت در نحوه تاثیر گذاری سکته مغزی بر روی زنان و مردان پرداختند. این محققان دریافتند که شایع ترین علائم سکته مغزی در مردان عبارتند از:

  • مشکل در حفظ تعادل بدن و هماهنگی نامناسب بین اندام ها
  • احساس ضعف در یک طرف بدن
  • احساس بی حسی در یک طرف بدن

زنان بیشتر احتمال دارد که علائم غیر سنتی مانند موارد زیر را از خود نشان دهند:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • تغییر در وضعیت ذهنی، مانند سردرگمی

با این حال، به دلیل اینکه مردان علائم شناخته شده بیشتری دارند، پزشکان و پرنسل مراکز درمانی ممکن است سکته مغزی را سریع تر در مردان تشخیص دهند و به این ترتیب زمان بین وقوع سکته مغزی و درمان را کاهش دهند.

شیوع علائم سکته مغزی در مردان و زنان

علائم سکته مغزی در مردان
علائم سکته مغزی در مردان

طبق نتایج مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شده است، شیوع علائم این عارضه در مردان و زنان در بین ۴۶۱ شرکت کننده به شرح زیر بوده است. از این تعداد ۲۲۴ نفر زن و ۲۳۷ نفر مرد بودند: (۱)

تعداد زنانی که این علامت را داشته اند درصد زنانی که این علائم را داشته اند تعداد مردانی که این علامت را داشته اند درصد مردانی که این علامت را داشته اند
علائم سنتی
بی حسی بدن ۶۷ ۲۹٫۹ ۸۰ ۳۳٫۸
همی پارزی ۸۶ ۳۸٫۴ ۹۳ ۳۹٫۲
آفازی ۵۸ ۲۵٫۹ ۶۲ ۲۶٫۲
اختلال تکلم ۵۲ ۲۳٫۲ ۷۰ ۲۹٫۵
اختلال بصری به استثنای دوبینی ۳۵ ۱۵٫۶ ۴۴ ۱۸٫۶
دوبینی ۱۲ ۵٫۴ ۵ ۲٫۱
ضعف عضلات صورت ۳۰ ۱۳٫۴ ۳۵ ۱۴٫۸
آتاکسی ۱۰۳ ۴۶ ۱۰۶ ۴۴٫۷
سرگیجه ۱۸ ۸ ۱۲ ۵٫۱
علائم غیر سنتی
درد صورت ۹ ۴ ۸ ۳٫۴
سرگیجه ۲۹ ۱۳ ۳۶ ۱۵٫۲
تغییر در وضعیت روانی ۵۲ ۲۳٫۲ ۳۶ ۱۵٫۲
سردرد ۳۱ ۱۳٫۸ ۲۸ ۱۱٫۸
سایر علائم عصبی ۳۳ ۱۴٫۷ ۳۵ ۱۴٫۸
علائم غیر نورولوژیک ۱۱ ۴٫۹ ۵ ۲٫۱

علائم اولیه و هشدار دهنده

سکته ایسکمیک شایع ترین نوع سکته مغزی است. این نوع سکته زمانی رخ می دهد که یک پلاک یا لخته خون یک شریان را در مغز مسدود کرده است. سکته های هموراژیک کمتر شایع هستند و موجب خونریزی در مغز می شوند.

گاهی ممکن است بیمار حمله ایسکمیک گذرا (TIA) یا مینی سکته را تجربه کند. در این حالت بیمار علائم کوتاه مدت سکته مغزی را از خود نشان می دهد. این نوع سکته می تواند یک نشانه هشدار دهنده برای وقوع سکته مغزی در آینده باشد.

شناسایی حروف اختصاری FAST که از حروف اول علائم زیر ناشی می شود، می تواند به فردی کمک کند که در لحظه وقوع؛ شایع ترین نشانه های سکته مغزی را به یاد آورد:

بی حسی صورت (Face drooping). سکته می تواند باعث ایجاد بی حسی یا ضعف در یک طرف صورت شود. هنگامی که فرد مبتلا به این علامت است، هر چقدر سعی می کند که لبخند بزند، تنها یک قسمت از دهانش به این درخواست پاسخ می دهد.

ضعف بازو (Arm weakness).  فرد مبتلا به TIA یا سکته مغزی ممکن است قادر به بالا آوردن یک یا هر دو دست تا بالای سر نباشد.

مشکل در صحبت کردن (Speech difficulty). فرد ممکن است دچار مشکل در صحبت کردن شود، یا کلماتی که به زبان می آورد زیاد مفهوم نباشد.

زمان (Time). اگر فردی از این علائم برخوردار باشد، باید سریعا او را به اورژانس برسانید. سکته مغزی یک موقعیت اورژانس پزشکی است و دریافت درمان فوری می تواند مانع از آسیب دیدگی بیشتر مغز شود.

سایر علائم سکته مغزی عبارتند از:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • درد
  • احساس ضعف

فرد مبتلا به سکته مغزی ممکن است نشانه های متعددی داشته باشد یا فقط یک مورد، مانند ضعف یک طرفه صورت را تجربه کند.

سکته مغزی جریان خون ارسالی به مغز را کاهش می دهد. در این شرایط سلول های مغز  از اکسیژن و مواد مغذی محروم می مانند. اگر فرد به سرعت به پزشک مراجعه نکند، در معرض خطر آسیب دیدگی یا مرگ  دائمی بخشی از مغز قرار می گیرد.

ریکاوری پس از سکته مغزی در مردان

نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۵ انجام شد نشان می دهد که مردان مبتلا به سکته مغزی می توانند بیمارستان را با معلولیت کمتر نسبت به زنان ترک کنند. پس از سکته مغزی، مردان بهتر از زنان می توانند به فعالیت های روزانه خود باز گردند. این تفاوت ممکن است به این دلیل رخ دهد که مردان هنگام سکته مغزی، معمولا جوان تر از زنان هستند. در نتیجه بدن آنها ممکن است بهتر بتواند خود را ریکاوری کند.

ریکاوری بدن پس از سکته مغزی بستگی به عوامل بسیاری دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • منطقه ای از مغز که تحت تاثیر سکته مغزی قرار گرفته است.
  • مقدار زمانی که اکسیژن و خون به مغز نرسیده است.
  • سلامت کلی بیمار قبل از سکته مغزی

برخی از افراد پس از سکته مغزی به طور کامل بهبود می یابند و اثرات پایداری ندارند. اما برخی نیاز به درمان های طولانی مدت با فیزیوتراپی و دارو دارند. این داروها عبارتند از:

  • رقیق کننده های خون
  • کاهش دهنده های فشار خون
  • کاهش دهنده های کلسترول

اگر یکی از اطرافیانمان به سکته مغزی مبتلا شد چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

اگر مظنون به این موضوع شده اید که یکی از اطرافیانتان به سکته مغزی مبتلا شده است، باید فورا با اورژانس تماس بگیرد. شناسایی و درمان سریع، خطر آسیب مغزی یا مرگ مغز را کاهش می دهد. در عرض ۳ ساعت پس از سکته مغزی، دکتر می تواند داروهای ضد انعقاد را تجویز کند. هرگز اجازه ندهید که فرد مشکوک به علائم سکته مغزی رانندگی کند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

بهترین راه برای جلوگیری از سکته مغزی

ارتباط دیابت و بیماری قلبی و دیابت و سکته مغزی

ارتباط اختلالات روانی و سکته مغزی بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده

[/quote]

خلاصه

سکته مغزی، بدون در نظر گرفتن جنسیت بیمار، عارضه ای خطرناک است. مردان مبتلا به موادی مانند فشار خون بالا و سابقه مصرف سیگار، با افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی مواجه هستند. با این حال، می توان از بسیاری از عوامل خطر سکته مغزی جلوگیری کرد. اجتناب از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل، رعایت سبک زندگی سالم، فعالیت بدنی و متعادل نگه داشتن وزن از جمله مواردی هستند که می توانند در این راه به شما کمک کنند.

درک و یادآوری کلمات اختصار FAST می تواند به شناخت علائم سکته مغزی و اطمینان از این که فرد درمان فوری را دریافت می کند، کمک کند. هر چه درمان زودتر انجام شود، شانس بهبودی بیشتر می شود.

منابع:

  1. Acute Stroke Symptoms
  2. Stroke
  3. Stroke
  4. Sex Differences in Stroke Recovery