علائم عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

در سال ۲۰۱۴، تنها ۶۲ درصد از بزرگسالان زیر ۶۵ سال در آمریکا، در یک سال گذشته به دندان پزشکی مراجعه کرده بودند. در حالی که برای پیشگیری از مشکلات دندان و تشخیص زودهنگام مشکلات دهان و دندان مراجعه هر شش ماه یک بار به دندانپزشک الزامی است. اگر احساس می کنید دچار مشکل بهداشت دهان شده اید، بلافاصله به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا درمان شوید. بعضی از علائم عدم رعایت بهداشت دهان و دندان که نباید نادیده گرفت عبارتند از:

  • تورم و خونریزی لثه ها (حتی به میزان اندک)
  • دندان درد
  • ایجاد پلاک
  • رشد بافت در داخل دهان یا تغییر در سطح زبان

اگر متوجه شوید که این علایم را دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد مهمترین علائم عدم رعایت بهداشت دهان و دندان صحبت خواهیم کرد.

علائم عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

تورم یا خونریزی لثه

هر گونه تغییر در رنگ، تورم، خونریزی یا حساسیت در لثه ها نشان دهنده مسایل مربوط به سلامت لثه شماست. حتی تورم خفیف که برای چند روز یا بیشتر ادامه می یابد، نشانه ای از عامل تحریک کننده ای است که زیر لثه قرار گرفته و یا با احتمال بیشتر نشانه بیماری های اولیه در لثه است. علاوه بر این، خونریزی حتی به میزان کم هنگام مسواک کردن یا استفاده از نخ دندان، نشانه ای از بیماری زودرس لثه است. بیماری لثه برای سلامتی دهان و سلامت کلی شما خطرناک است. زیرا بسیاری از بیماری های مزمن با تجمع باکتری در لثه مرتبط است.

بیماری لثه کنترل نشده می تواند به پریودنتیت یا همان التهاب‌ لثه‌ منجر شود که همراه  با پیامدهای بهداشت دهان و دندان مانند تحلیل و عقب نشینی لثه، جایی که بافت لثه از دندان ها دور می شود و حتی باعث شل شدن دندان می شود، می باشد. اگر متوجه نرمی، تورم، خونریزی یا درد در لثه های خود شدید، لازم است که برای انجام معاینه و مشاوره در مورد درمان به دندان پزشک مراجعه کنید.

دندان درد

احساس درد در یک یا چند دندان چیزی نیست که نادیده گرفته شود و مطمئنا خود به خود از بین نخواهد رفت. شما ممکن است درجات مختلفی از درد را احساس کنید. درد خفیف یا متوسط، درد ضربان دار یا درد هنگام جویدن یا تکه کردن غذا. دلایل متعددی برای درد دندان وجود دارد، یکی از رایج ترین آن ها پوسیدگی شدید دندان است که به عصب درونی دندان رسیده است. شکستگی دندان، یا خرد شدن دندان نیز می تواند باعث درد شود.

علاوه بر این، بیماری هایی مانند  آبسه دندان، عفونت و دندان‌ قروچه‌ می توانند موجب درد در دندان ها شوند. هرگز درد دندان از هیچ نوع آن خوب نیست. اگر دندان شما درد می کند اولین کاری که بایستی انجام دهید مراجعه به دندانپزشک می باشد. دندان پزشک با استفاده از اشعه ایکس ناحیه مورد نظر را برای تعیین دوره و نوع درمان بررسی می کند.

دندانپزشک ممکن است برای درمان هرگونه عفونت در دندان ها یا لثه آنتی بیوتیک تجویز کند و ممکن است برای کاهش تورم و دردی که احساس می کنید استفاده از یک ضد درد بدون نیاز به نسخه را به شما توصیه کند. با توجه به علت درد دندان، دندانپزشک برخی از درمان ها را برای حل علل زمینه ای و کاهش درد به شما توصیه می کند تا بتوانید به فعالیت های عادی بازگردید.

علائم عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

ایجاد پلاک

به طور ثابت در تمام اوقات، حتی با وجود مسواک زدن روزانه و استفاده از نخ دندان، میلیون ها باکتری در دهان ما وجود دارد. پلاک، یک لایه چسبنده روی سطح دندان است که از باکتری تشکیل شده است. مواد زائد تولید شده توسط این باکتری ها اسیدی هستند و در طول زمان مینای دندان را می خورند. اگر با مسواک زدن روزانه و استفاده از نخ دندان، پلاک برداشته نشود، شروع به رشد بیش از حد می کند و باعث فرسایش مینای دندان، پوسیدگی دندان و سخت شدن آن و تبدیل آن به تارتار که به مینای دندان و خط لثه متصل است می شود. پلاک بیش از حد می تواند باعث تحریک لثه و ایجاد بیماری لثه گردد، که مشخصه های آن درد و یا خونریزی لثه است. اگر متوجه شدید پلاکی سفید یا رنگی در کنار خط لثه شما وجود دارد که با استفاده از مسواک زدن معمولی یا نخ دندان از بین نمی رود، زمان تمیز کردن عمیق حرفه ای توسط دندانپزشک فرا رسیده است.

بیماری های دهان

سرطان دهان یکی از بزرگ ترین و خاموش ترین قاتلان است که مسئول مرگ و میر بیش از ۱۰،۰۰۰ نفر در سال است. هر چند که سرطان دهان می تواند در هر فردی ایجاد شود، اما فعالیت های خاص افراد را بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می دهد. فعالیت هایی مانند

  • مصرف دخانیات
  • سیگار کشیدن
  • مصرف الکل مکرر
  • ویروس پاپیلوم انسانی
  • رژیم غذایی ضعیف
  • ژنتیک

می توانند موجب ایجاد احتمال ابتلا به سرطان دهان شوند.

برخی از علائم رایج سرطان دهان عبارتند از:

  • ضایعات، برآمدگی ها یا زخم در دهان که پس از چند روز بهبود نمی یابند
  • خونریزی غیرقابل توضیح
  • بی حسی در دهان
  • درد یا دشواری در بلعیدن
  • درد مداوم در دهان و دشواری حرکت دادن دهان و فک

احتمال ابتلا به سرطان دهان در مردان بیشتر از زنان است، اما هر دو جنس در معرض خطر هستند، به خصوص اگر آن ها یک یا چند عامل خطر را داشته باشند. بهترین راه برای محافظت خود از سرطان دهان، این است که هر شش ماه یک بار یک بازبینی از دندان ها داشته باشید و با دندانپزشک خود در مورد فعالیت های پر خطر که در آن مشارکت می کنید مشورت کنید. همچنین ایجاد تغییری در سلامت دهان و دندان را نیز نادیده نگیرید. از هر گونه رشد، حساسیت و یا تغییرات در فعالیت های روزمره خود مانند جویدن، بلعیدن یا خوردن غذا، به سادگی نگذرید.

تغییر در زبان

زبان شما درست به اندازه دندان ها و لثه عامل مهمی در سلامتی دهان و دندان شما می باشد.  نسبت به تغییرات رنگ یا بافت زبان خود ، که می تواند یکی از علائم عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد هوشیار باشید. یکی از شایع ترین بیماری های زبان، برفک دهان است که یک عفونت مخمری در دهان و زبان است که به نام اوروفارنکس کاندیدیازیس شناخته می شود. برفک ضایعات سفید روی زبان، دو طرف دهان و پشت گلو می باشد. برفک زمانی اتفاق می افتد که قارچ کاندیدا بدون کنترل رشد می کند.

ممترین علل برفک دهان عبارتند از:

  • دیابت
  • اچ آی وی
  • سرطان
  • خشکی دهان
  • تغییرات هورمونی
  • مصرف آنتی بیوتیک ها و برخی از داروها
  • ضعف در سیستم ایمنی بدن

درمان مشکلات و بیماری هایمزمن مانند اچ آی وی یا دیابت می تواند خطر را کاهش دهد. برای حفظ تعادل باکتری در دهان حفظ بهداشت دهان و دندان مهم است. علاوه بر این، دندانپزشک می تواند به شما برای درمان عفونت های برفکی با تجویز داروهای ضد قارچی کمک کند. سلامت دهان و دندان بهترین راه کنترل باکتری های دهان است.

روزانه دندان ها را مسواک کنید و از نخ دندان استفاده کنید و دو بار در سال برای معاینه حرفه ای و تمیز کردن به دندانپزشک مراجعه کنید. تاخیر در مراقبت های دهانی، راه حلی مناسب برای صرفه جویی در وقت یا پول نیست. سلامت دهان و دندان یکی از بزرگ ترین مولفه های سلامت تمام بدن است. به طور خلاصه، برای مقابله با هر گونه تغییر در سلامت دهان و دندان، حساسیت، بوی بد دهان، تغییر در جویدن یا تغییرات دیگر که همگی سرنخ هایی از علائم عدم رعایت بهداشت دهان و دندان را نشان می دهند، زمان بگذارید.