علائم فیزیکی اضطراب چه هستند؟

امروزه زندگی بدون استرس و اضطراب یک رویای محال است. وجود شرایط محیطی و جو نامناسب حول و حوش زندگی افراد، شرایط کاری و مشکلات خانوادگی همگی دست به دست هم داده تا اضطراب را در زندگی افراد بیشتر کند. حتی می توان تکنولوژی و پیشرفت های علمی را نیز از دلایل بالا رفتن اضطراب در زندگی افراد جامعه دانست. وجود انواع مختلف خطراتی که تکنولوژی ها مختلف برای سلامت افراد به همراه دارد تنها یکی از دلایل ایجاد اضطراب در زندگی است. اما اضطراب چیست و علائم آن کدام است؟ با ما همراه شوید تا پاسخ این پرسش را دریابید.

اضطراب چیست؟

اضطراب یک احساس دلهره و ترس است که با علائم فیزیکی مانند تپش قلب، تعریق، تحریک پذیری و احساس استرس همراه است. اختلالات اضطرابی از امراض پزشکی جدی است که حدود ۱۹ میلیون آمریکایی بالغ را گرفتار کرده است. در واقع، اختلالات اضطرابی به عنوان یک گروه از رایج ترین بیماری های روانی در امریکا است. اختلالات اضطرابی می تواند بزرگسالان، نوجوانان و حتی کودکان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

علائم فیزیکی اضطراب چه هستند؟
علائم فیزیکی اضطراب چه هستند؟

علائم فیزیکی اضطراب

این اختلالات زندگی افراد درگیر را پر از اضطراب شدید و ترس می کند. بر خلاف اضطراب نسبتا خفیف ناشی از یک اتفاق استرس زا مانند قرار گرفتن در محیط کار برای بار اول، اختلالات اضطرابی مزمن، در صورتی که درمان نشود بی امان و به تدریج بدتر می شود. افرادی که از اختلالات اضطرابی رنج می برند معمولا با علائم دشوار مانند آشفتگی، احساس محصور شدن، نگرانی و دلهره به صورت روزانه دست و پنجه نرم می کنند. این علائم می توانند به قدری شدید باشند که در فعالیت های روزانه افراد مبتلا اختلال ایجاد کند. گاهی اوقات اختلالات اضطرابی منجر به بی قراری، خواب ناکافی و بی خوابی، مشکل در تمرکز، احساس تنش، احساس ترس، درد قفسه سینه، سبکی سر، مشکلات تنفس، تنگی نفس و وحشت حتی گاهی به همراه احساس از دست دادن کنترل نیز می شود.

مشکلات فیزیکی گاهی به قدری شدید است که باعث می شود فرد مبتلا تصور کند به بیماری سختی دچار شده است. این علائم عبارتند از:

  • تنش عضلانی یا درد
  • سردرد
  • تهوع یا اسهال
  • احساس لرزش در بدن

چه کسانی دچار اضطراب می شوند؟

هر کسی در هر سنی می تواند به اضطراب مبتلا شود ولی معمولا اولین علائم فیزیکی اضطراب در سنین کودکی و نوجوانی بروز پیدا می کند. باید یادآور شویم که زنان دو برابر مردان به اضطراب دچار می شوند.