علائم قابل مشاهده آسیب به سر

هر ساله، هزاران نفر از در جهان به نوعی دچار آسیب ترومای سر می شوند. ترومای سر به عنوان آسیب وارده به سر، گردن، جمجمه و یا مغز طبقه بندی می شود. تروما یک آسیب جدی است که می تواند منجر به مشکلات مهم سلامتی، از جمله مرگ شود. اگر فردی را می شناسید که به تازگی تحت تاثیر این نوع آسیب قرار گرفته است، علائم متعددی وجود دارد که بایستی مراقب آنها باشید و شدت آسیب را به کمک آن تعیین کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت شما را با علائم قابل مشاهده آسیب به سر آشنا خواهیم کرد.

علائم قابل مشاهده آسیب به سر

سردرد

اولین نشانه آسیب وارده به سر، سردرد است. هر زمانی که سر دچار ضربه می شود، انتظار سر درد می رود. با این حال، منظور ما در اینجا از سر درد به عنوان یکی از علائم قابل مشاهده آسیب به سر  درد شدید است. سردرد ناشی از آسیب خفیف سر باید در عرض چند دقیقه تا چند ساعت برطرف شود و باید فقط درد خفیف داشته باشد. اگر سردرد کاهش نمی یابد و یا بسیار شدید است، ممکن است نشانه ای از یک مشکل بزرگتر مانند تورم مغز یا شکستگی جمجمه باشد. اگر این نوع سردردها پس از آسیب سر ادامه دارد، بلافاصله بیمار را به دکتر برسانید.

از دست دادن هوشیاری یا ایجاد سردرگمی

علائم مربوط به ترومای سر می تواند در عرض چند ساعت یا چند روز ایجاد شوند. فقط به این دلیل که بیمار بلافاصله علائم قابل مشاهده آسیب به سر را نشان نمی دهد لزوما به این معنی نیست که بیماران خوب هستند. در صورت پیشرفت ترومای سر، ممکن است بیمار شروع به از دست دادن هوشیاری و یا حس خواب آلودگی کند. حتی اگر بیمار بلافاصله پس از آسیب هوشیار باشد، این علائم ممکن است ساعت ها بعد از تروما رخ دهد. اگر بیمار ترومای سر را تجربه کرده و سپس چند ساعت بعد از آن هوشیاری خود را از دست می دهد، شما باید آنها را به مطب پزشک برسانید. سردرگمی عمومی نیز نشانه ای است که مرتبط با ترومای سر است. مانند سایر علائم، ممکن است فورا متوجه این سردرگمی نشوید. مکالمه و حرکات فرد آسیب دیده را با دقت بررسی کنید زیرا این امر کمک می کند تا تعیین کنید که آیا بیمار سردرگم شده است یا خیر.

نشانه های دیگر

حتی اگر فرد به نظر هوشیار می رسد و سردردی ندارد، ممکن است علائم دیگری وجود داشته باشد که ممکن است نشان دهنده تروما باشد که با گذشت زمان خود را نشان می دهد. مراقب تغییرات در اندازه مردمک چشم و از شکل طبیعی افتادن ویژگی های صورت به عنوان نشانه ای از آسیب مغزی باشید. علائم دیگر این آسیب عبارتند از:

  • اختلال در شنوایی یا بینایی
  • از دست دادن چشایی
  • محدودیت حرکت در بازوها یا پاها
  • تغییرات شخصیتی
  • افت فشار خون
  • داشتن حرکات ناموزون
  • مبهم صحبت کردن
  • حرکات محدود گردن
  • استفراغ

اگر فرد آسیب دیده شروع به نشان دادن یکی از این علائم زیر کرد، بهتر است به اورژانس مراجعه کنید. بهتر است آسیب به سر را جدی بگیریم و آن را فوری درمان کنیم تا اینکه بعدا به دلیل عدم توجه به بیماری احساس تاسف کنیم. در نهایت، مراقب عود مجدد هر یک از این علائم باشید. اغلب با آسیب های وارده به سر، بیمار این نشانه ها را نشان می دهد و سپس شروع به بهبود می کند. اگر این اتفاق افتاد، علائم ممکن است مجددا بدتر از قبل ظاهر شوند.