با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، در هر ۴۳ ثانیه در ایالات متحده یک نفر در معرض حمله قلبی قرار دارد. حدود ۷۳۵،۰۰۰ آمریکایی هر ساله به حمله قلبی مبتلا می شوند. از این تعداد بیمار حدود ۵۲۵،۰۰۰ نفر برای اولین بار حمله قلبی را تجربه می کنند و حدود ۲۱۰،۰۰۰ مورد تجربه حمله قلبی را داشته اند. حدود ۱۵ درصد افراد مبتلا به حمله قلبی خطر مرگ تهدیدشان می کند. اما با شناخت علائم قبل از سکته قلبی می توانید تا حدود از این عارضه جانبی در امان باشید.

حمله قلبی چیست و چرا رخ می دهد؟

هنگامی که جریان خون غنی از اکسیژن که به قلب وارد می شود توسط انسداد متوقف می شود، خطر حمله قلبی بدن را تهدید می کند. این به این معنی نیست که گردش خون به کل قلب قطع شده است. حتی اگر کسری از قلب از جریان خون محروم شود، عضلات آن منطقه دیگر نمی توانند خون را به آن قسمت منتقل کنند.

حملات قلبی عمدتا به علت بیماری قلبی عروقی (CHD) که به نام بیماری عروق کرونر (CAD) نیز نامیده می شود رخ می دهد. در این بیماری شریان ها مسدود می شوند.

سطح ناسالم کلسترول در خون نیز می تواند موجب ایجاد رسوبات چربی در دیواره های شرایین شود. روند شکل گیری این بیماری از جوانی آغاز می شود. مواد دیگر مانند کلسیم، فیبرین و مواد زائد سلولی نیز ممکن است وارد جریان خون شده و به دیواره های شریانی وصل شوند و پلاک ها را سفت تر کنند.

ایجاد پلاک به صورت تدریجی موجب ضخیم شدن و تنگ شدن رگ ها می شود و در نهایت منجر به مسدود شدن مسیر خون خواهد شد.

فیبرین که به صورت طبیعی برای لخته شدن خون به کار برده می شود نیز باعث ایجاد پلاک و مانع جریان خون ورودی به قلب شده و اغلب باعث حمله قلبی می شود.

علائم قبل از سکته قلبی که می توانند جان شما را نجات دهند

طبق گزارش CDC، حدود نیمی از افرادی که در معرض حمله قلبی هستند درست قبل از وقوع این عارضه می توانند متوجه آن شوند. علائم قبل از سکته قلبی چند ساعت و حتی چند روز قبل از وقوع این عارضه ایجاد می شوند و با شناخت آن ها می توانید از آسیب جدی یا مرگ ناشی از آن جلوگیری کنید.

بسیاری از افراد، به خصوص کسانی که در سن جوانی هستند با شناخت علائم قبل از سکته قلبی می توانند جان خود را نجات دهند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به علائم قبل از سکته قلبی اشاره کوتاهی خواهیم داشت.

درد و ناراحتی قفسه سینه

حتما شما هم در فیلم ها دیده اید که کسی که دچار حمله و سکته قلبی می شود، درد قفسه سینه را به عنوان یک علامت مشهود احساس می کند. این درد بسته به شدتش می تواند خفیف یا غیر قابل تحمل بوده و معمولا به دست، شانه ها و فک سرایت می کند. بسیاری از بیماران این درد را به شکل یک فشار در قفسه سینه و احساس تنگی این ناحیه توصیف می کنند.

انواع درد قفسه سینه عبارتند از:

درد قفسه سینه پایدار: این نوع درد قفسه سینه قابل پیش بینی است و پس از فعالیت بدنی شدید که در آن شریان ها مسدود می شوند، رخ می دهد. درد بعد از آرام شدن، استراحت یا مصرف دارو از بین می رود.

درد قفسه سینه ناپایدار: این نوع درد قفسه سینه ممکن است در هر زمان، با یا بدون فشار فیزیکی، به علت مسدود شدن شریان ها رخ دهد. این درد الگوی قابل ردیابی ندارد و معمولا در هنگام استراحت رخ می دهد. درد ناپاپدار طولانی تر از درد پایدار است و معمولا با دارو کاهش نمی یابد.

از آنجا که درد قفسه سینه به آرامی پیشرفت می کند، بیماران به ندرت ارتباط آن را با بیماری قلبی حس می کنند. این افراد تصور می کنند درد قفسه سینه به علل زیر رخ می دهد:

  • پیری
  • سوء هاضمه
  • اختلال در خواب
  • موقعیت های غیر عادی خواب

تپش قلب

گاهی اوقات قلب طوری ضربان دارد که بیمار احساس می کند پرنده ای در سینه اش بال بال می زند. این احساسات، همان تپش قلب است و ممکن است با احساس ناراحتی، شوک و اغلب ترس همراه باشد.

گاهی اوقات تپش قلب به علت عوامل غیر تهدید کننده مانند موارد زیر ایجاد می شود:

  • استرس
  • اضطراب
  • مصرف دارو
  • مصرف بیش از حد محرک هایی مانند کافئین، نیکوتین یا الکل

تپش قلب با آرامش جسمی و ذهنی فروکش می کند. با این حال، در برخی موارد، تپش قلب ممکن است به یک بیماری قلبی زمینه ای اشاره کند. طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۵ در American Family Physician منتشر شده، تپش قلب به خصوص زمانی جدی می شود که همراه با سرگیجه باشد.

اگر به مدت طولانی است که از تپش قلب رنج می برید و این عارضه به تدریج بدتر می شود، با متخصص قلب مشورت کنید. زیرا تپش قلب ممکن است به علت مسدود شدن شریان ها رخ داده و منجر به حمله قلبی شود.

تنگی نفس

هنگامی که شریان ها مسدود می شوند، انجام هر کاری باعث می شود فشار بیشتری روی قلب وارد شود. بنابراین اگر نفس کشیدن برایتان سخت است یا انجام فعالیت هایی مانند قدم زدن یا بالا رفتن از پله برایتان دشوار است، این علائم ممکن است نشانه ای از انسداد شریان ها باشند. این نشانه گاهی در عرض چند روز باعث حمله قلبی می شود.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در New Medicine منتشر شده، ارزیابی بیماران دچار استرس قلبی نشان داد که کسانی که دچار ضعف نفسی می شوند، در معرض خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی هستند.

کمبود جریان خون غنی از اکسیژن به علت مسدود شدن عروق قلب، در طول زمان، عضلات قلب را تضعیف می کند. این عارضه باعث می شود که قلب ضعیف شده و اغلب مایع از خون به ریه ها منتقل شود.

تجمع مایع در ریه در تنفس طبیعی تداخل ایجاد کرده و در موارد شدیدتر ممکن است منجر به حمله قلبی شود.

تعرق مفرط

هنگامی که شریان های مسدود شده سعی دارند خون را به قلب برسانند، انجام فعالیت های بدنی دشوار می شود. اگر در این شرایط فعالیت بدنی داشته باشید، بدن برای این که حرارت خودش را تنظیم کند دست به تولید عرق می زند. متاسفانه برخی از افراد تعریق را جزء علائم قبل از سکته قلبی تلقی نمی کنند.

اگر حتی با فعالیت کم عرق می کنید، این می تواند به این معنی باشد که قلب برای انجام عملیات پمپاژ با مشکل مواجه شده است، و باعث می شود سیستم بدنتان به شدت کار کند تا بتواند دمای بدن را تنظیم کند.

حالت تهوع

علائم قبل از سکته قلبی چیست؟
علائم قبل از سکته قلبی چیست؟

هنگامی که شریان ها به علت انباشت پلاک از رساندن خون به قلب منع می شوند، قلب ضعیف شده و موجب ضعف پمپ خون می شود. قلب مسئول انتقال خون در سراسر بدن است. بنابراین زمانی که حمله قلبی در حال وقوع است جریان خون ورودی به دستگاه گوارش مهار شده و موجب واکنش هایی مانند گرفتگی های دستگاه گوارش و حالت تهوع می شود.

اگر سابقه استفراغ یا حساسیت گوارشی دارید، به خصوص اگر این نشانه همراه با عرق سرد و سرگیجه است، ممکن است شریان های بدنتان دچار انسداد شده و در طول زمان به حمله قلبی منجر شود.

ضعف و سرگیجه

از آنجا که قلب نیروگاه بدن است، و جریان خون آن از عملکرد همه اندام ها حمایت می کند، هر گونه مانع در عملکرد عادی این عضو، بر روی بخشی از بدن تاثیر می گذارد. هنگامی که تجمع فعال پلاک در شریان ها وجود دارد، روند جریان خون وارده به قلب با تداخل مواجه می شود.

این روند نامنظم عضلات قلب را تضعیف می کند و موجب می شود تا کار بسیار سختی برای کارآمد کردن پمپ خون به ارگان های دیگر، پیش روی قلب باشد. این موضوع باعث می شود که شما زودتر احساس خستگی کنید. بنابراین، دفعه بعدی که بدون انجام فعالیت بدنی احساس خستگی، ضعف و سرگیجه داشتید، حتما به متخصص مراجعه کنید.

اختلال نعوظ

اگر اختلال نعوظی دارید که چند روز یا بیشتر طول می کشد، باید حتما علت آن را پیگیری کنید. آلت تناسلی یکی از اولین اندام هایی است که تحت تأثیر انسداد شریان ها قرار می گیرد.

درست مانند شریان هایی که خون را به قلب می رسانند،  رگ های خونی دیگری نیز وجود دارند که خون را به سایر اعضای بدن می رسانند. اختلال نعوظ زمانی اتفاق می افتد که ورود خون به آلت تناسلی قطع می شود.

اگر رگ های خونی مسئول ورود خون به آلت تناسلی دچار گرفتگی شوند، اختلال نعوظ می تواند یکی از علائم قبل از سکته قلبی باشد. طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در Circulation منتشر شده، اختلال نعوظ می تواند هشداری برای قریب الوقوع بودن حمله قلبی باشد.

اگر اختلال نعوظ با علت ناشناخته ای را تجربه می کنید، با متخصص قلب مشورت کنید تا ببیند که آیا مشکلی در جریان خون شما وجود دارد یا خیر؟

چین لاله گوش

ممکن است از نظرتان جالب باشد اما چین در لاله گوش می تواند مسدود شدن شریان را نشان دهد. این چروک معمولا به صورت مورب از کانال گوش شروع شده و به لبه بیرونی گوش متصل می شود.

براساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ در مجله The American Journal of Forensic Medicine and Pathology منتشر شده است، از ۵۲۰ نفر مبتلا به CAD در حدود ۵۵ درصد چروک مورب روی لاله گوش گزارش شده است.

یکی دیگر از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ در مجله The American Journal of Cardiology منتشر شده، این نتیجه را ثابت می کند و گزارش می دهد که وجود جروک مورب روی گوش، به طور قابل توجهی با انسداد در شریان ها مرتبط است.