نشانه ها و علائم مشکلات ریوی

ریه ها نقش مهمی در سالم نگه داشتن اعضای بدن دارند. این اندام ها در فرایند تنفس و رساندن اکسیژن به بخش های مختلف بدن دخیل هستند. در زمان تنفس و در صورتی که ریه هایمان سالم باشد، اکسیژن توسط این اندام ها جذب شده و به جریان خون منتقل می شوند. به همین ترتیب اکسیژن به اندام ها و سلول های بدن نیز می رسند. در حالی که اکسیژن وارد خونمان می شود دی اکسید کربن نیز طی فرایندی به نام تبادل گاز وارد ریه شده و توسط بازدم از بدن خارج می شود. بنابراین سلامت ریه ها در سلامت تمام اعضای بدن نقش دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد نشانه ها و علائم مشکلات ریوی صحبت کنیم.

افراد بسیاری در سراسر جهان از مشکلات ریوی رنج می برند. به گفته متخصصان انجمن لیگامان آمریکایی، بیش از ۱۱ میلیون آمریکایی با بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) زندگی می کنند. این بیماری به گروهی از بیماری های ریوی گفته می شود که باعث مسدود شدن مسیرهای تنفسی می شوند.

این انجمن همچنین گزارش می دهد که ۱۲ تا ۲۴ میلیون نفر دیگر نیز ممکن است این بیماری را داشته باشند اما از آن بی خبر باشند. همراه با COPD، برخی از بیماری های تنفسی رایج دیگر عبارتند از:

  • آسم
  • برونشیت
  • سل
  • آمفیزم
  • فیبروز کیستیک

سیگاری ها یا کسانی که قبلا سیگار می کشیدند یا افرادی که مکرر در معرض دود دست دوم سیگار قرار دارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری های ریوی هستند.

علل ایجاد بیماری های ریوی

عوامل دیگری که ریسک ابتلا به این بیماری ها را بالا می برند عبارتند از:

  • عفونت و قرار گرفتن در معرض آلرژن ها (مانند شوره بدن حیوانات و گرد و غبار)
  • دود سیگار
  • آلودگی هوا
  • گازهای موجود در محیط های کاری
  • خاک اره و سایر ذرات آلی

برای محافظت از ریه ها، باید از نشانه ها و علائم مشکلات ریوی آگاهی داشته باشید. رفع این علائم از ریه ها در برابر آسیب های شدید از بدن محافظت کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن ریوی و همچنین سرطان ریه را کاهش می دهد.

علائم مشکلات ریوی

سرفه مداوم

سرفه یک عکس العمل طبیعی در بدن است که از مسیرهای تنفسی در برابر تحریک کننده های استنشاقی محافظت کرده و خلط را از بدن خارج می کند. اما سرفه مزمن نشان دهنده این است که ریه های شما به طور عادی کار نمی کنند. در واقع، یکی از اولین علائم مشکلات ریوی سرفه مداوم است که حتی پس از مصرف دارو بهتر نمی شود.

در زمان سرفه، ممکن است درد قفسه سینه نیز داشته باشید که به شانه یا بازوهایتان سرایت می کند.

اگر بیش از حد سرفه می کنید یا سرفه مداوم بدون دلیل ظاهری دارید، به پزشک مراجعه کنید. اگر خلط بیش از حد دارید، با نوشیدن آب بیشتر می توانید مایعات بدن خود را رقیق کنید و باعث شوید خلط راحت تر از بدن خارج شود.

مشکل تنفسی

اگر دچار مشکل تنفس شدید هستید و هنگام انجام کارهای ساده در طول روز این مشکل را تجربه می کنید، ممکن است مشکل ریوی داشته باشید. مشکل تنفسی هنگامی اتفاق می افتد که ریه ها سخت تر از حد معمول کار می کنند تا بتوانند هوا را به داخل و خارج بدن هدایت کنند. این عارضه ممکن است به انسداد در مسیرهای تنفسی نیز ارتباط داشته باشد.

هنگام تجربه ضعف نفسی، آن را نادیده نگیرید و به سادگی از کنار آن نگذرید. برای وجود این مشکل در بدن حتما بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

این عارضه نیاز به درمان دارد. می توانید هر روز برای ایجاد قدرت و استقامت نیز ورزش کنید. همچنین تمرین تنفس عمیق برای کاهش تنگی نفس مفید است.

افزایش خلط

سرفه معمولا با تولید موکوس یا خلط همراه است. خلط باعث می شود که میکروب ها، خاک، گرده ها و باکتری ها از ریه بیرون بزنند. اما زمانی که بدن شروع به ساختن خلط زیادی می کند باید به داشتن مشکل ریوی مشکوک شوید.

همچنین ممکن است تغییراتی را در رنگ، ضخامت، مقدار یا حتی بوی خلط خارج شده از بدن خود متوجه شوید. در حقیقت، اگر رنگ خلط به جای زرد روشن، سبز باشد یا اگر در آن خون مشاهده کنید، این عارضه نشانه ای واضحی از این موضوع است که ریه های شما به درست کار نمی کنند.

خون در خلط ممکن است نشانه ای از سرطان ریه، برونشیت مزمن یا آمفیزم باشد. برای پیدا کردن علت دقیق آن، با پزشک متخصص ریه در مورد علائم تان صحبت کنید.

خس خس دائمی سینه

خشن شدن صدا نشانه ای از این است که مسیرهای تنفسی در بدن محدود یا مسدود شده اند. با وجود این انسداد هوا با آن سرعت همیشگی در جریان نیست. در نتیجه زمان تنفس کردن ممکن است صدای سوت از دهان خارج شود. خس خس مداوم می تواند آسم یا آمفیزم را نشان دهد. این عارضه گاهی می تواند یک نشانه برای وجود سرطان در ریه باشد.

در هر صورت به محض تجربه این حالت به پزشک مراجعه کنید تا علت را به درستی تشخیص دهد.

نشانه ها و علائم مشکلات ریوی
نشانه ها و علائم مشکلات ریوی

تورم در قسمت تحتانی بدن

ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد اما تورم، درد و حساسیت به لمس پاها می تواند یکی از نشانه ها و علائم مشکلات ریوی باشد.

هنگامی که ریه ها به درستی عمل نمی کنند، سیستم گردش خون اکسیژن لازم را دریافت نمی کند و نمی تواند مایعات را در بدن به درستی حرکت دهد. این روند به نوبه خود می تواند باعث تجمع مایع در پاها شده و آن ها را متورم کند.

همچنین، به علت کارکرد نادرست ریه ها، قلب نمی تواند خون کافی برای تامین نیاز کبد و کلیه را در اختیار داشته باشد. این بدان معنی است که این اندام ها نمی توانند سموم را از بین ببرند و مایع اضافه را از سیستم بدن خارج کنند. این موارد نیز باعث تورم در بدن می شوند.

برای کاهش تورم در ساق و مچ پا، باید آن ها را چند ساعت در روز بالاتر از سطح قلب نگه دارید. اگر تورم روز به روز بدتر شد، به پزشک متخصص ریه مراجعه کنید.

سردرد صبحگاهی

اگر به طور ناگهانی و مداوم بعد از بیدار شدن از خواب احساس سردرد و سرگیجه دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. وجود یک مشکل ریوی در بدن مانند COPD می تواند موجب ایجاد سردرد در زمان بیدار شدن از خواب شود. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که شما در هنگام خواب به اندازه کافی عمیق نفس نمی کشید. این عمیق نفش نکشیدن باعث تجمع دی اکسید کربن در بدن می شود.

تجمع دی اکسید کربن باعث تنگ شدن رگ های خونی در مغز می شود و سردرد به وجود می آورد.

احساس خستگی

احساس خستگی یا بی حالی بیش از حد حتی پس از خوابیدن به اندازه کافی، یکی دیگر از نشانه ها و علائم مشکلات ریوی است. هنگامی که ریه ها به درستی کار نمی کنند، ممکن است متوجه شوید که خسته تر از قبل شده اید. در این شرایط با وجود ایجاد تغییر در سبک زندگی نیز خستگیتان در نمی رود.

اگر ریه ها اکسیژن کافی را به بدن نرسانند، دیگر سیستم های بدن نیز ممکن است شروع به تجربه عوارضی کنند که می توانند بر میزان انرژی شما تاثیر بگذارند. به غیر از این کمبود انرژی یک دور باطل است. خستگی فعالیت بدنی را کم می کند و کمبود فعالیت بدنی بر استقامت بدن تاثیر می گذارد.

مشکلات خواب

اگر با خوابیدن دچار مشکل هستید ممکن است علت اصلی آن در ریه های شما نهفته باشد. خوابیدن روی تخت و زمین می تواند روی ریه ها فشار وارد کند. این فشار بر روی کیفیت خواب تاثیر می گذارد. همچنین سرفه های شبانه، ریتم طبیعی خواب را مختل کرده و موجب می شوند نتوانید خواب عمیقی را تجربه کنید. بی خوابی شبانه آسیب های روحی و جسمی زیادی به بدن وارد می کند. بنابراین، بی خوابی بیش از آن چه که فکر می کنید روی سلامت شما تاثیر دارد.

اگر به طور مرتب در طول شب با مشکلات تنفسی یا سرفه بیدار می شوید، با پزشک مشورت کنید.

نکاتی برای حفظ سلامت ریه ها

  • سیگار نکشید. مواد شیمیایی مضر درون سیگار بر روی سلامت ریه های شما تأثیر می گذارند و شما را در معرض خطر ابتلا به علائم مشکلات ریوی یا سرطان قرار می دهند.
  • از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم اجتناب کنید. دود دست دوم سیگار و دخانیات نیز بسیار سمی و برای ریه ها مضر است.
  • از رفتن به مناطق بسیار آلوده و صنعتی اجتناب کنید. اگر نیاز دارید به این مکان ها بروید، برای جلوگیری از ایجاد مشکل تنفسی از ماسک استفاده کنید.
  • برای بهبود کیفیت هوای خانه و محل کارتان از گیاه های آپارتمانی استفاده کنید.
  • از مواد شوینده و دارای رایحه قوی کمتر استفاده کنید.
  • برای افزایش ظرفیت ریه ها هر روز ورزش کنید.
  • برای جلوگیری از مشکلات ریوی و قلبی، هر روز چند دقیقه تنفس عمیق کنید.
  • خوردن غذاهای سالم برای سم زدایی از بدن و خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید است.