آشنایی با علائم نارسایی قلبی

یکی از بیماری های قلبی خطرناک، نارسایی قلبی است. نارسایی احتقانی قلب، با عوارض جانبی که محفظه های پایینی سمت چپ و راست قلب را درگیر می کنند، مشخص می شود. اغلب، این نارسایی نشانه ای از بیماری های شدید قلبی است و به عنوان بیماری های کشنده طبقه بندی می شود. دکتر David D. Shocken، نویسنده مقاله ای با عنوان Prevalence and Mortality Rate in Congestive Heart Failure که در سال ۱۹۹۲ در Journal of the American College of Cardiology منتشر شد توضیح می دهد که بیمارانی که در مراحل پیشرفته نارسایی قلبی هستند تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد شانس زنده ماندن دارند. شناخت علائم نارسایی قلبی و نارسایی احتقانی قلب برای کشف بیماری در مراحل اولیه جلوگیری از مرگ ناگهانی بسیار با اهمیت است.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت شما را با مهمترین علائم نارسایی قلبی آشنا خواهیم کرد.

علائم نارسایی قلبی

تنگی نفس

اصطلاح پزشکی برای توصیف تنگی نفس dyspnea می باشد. به گفته دکتر Michael H. Crawford، نویسنده کتاب Current Diagnosis and Treatment in Cardiology که در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است، تنگی نفس اولین و رایج ترین نشانه از نارسایی احتقانی قلب است. فعالیت بدنی معمولا در افراد مبتلا به این بیماری سبب ایجاد تنگی نفس می گردد. همان طور که نارسایی قلبی بدتر می شود، شدت فعالیت بدنی که باعث تنگی نفس می شود نیز کاهش می یابد. نارسایی درمان نشده قلب سبب شروع تنگی نفس می گردد.

خستگی

خستگی و ضعف، به خصوص در سینه ها و پاها، از دیگر علائم شایع نارسایی قلبی است. این امر به دلیل کاهش خروجی خون از قلب و گردش ضعیف خون در اندام ها است. خستگی و ضعف می تواند در حالت استراحت یا فعالیت بدنی رخ دهد و ممکن است پس از خوردن غذا به دلیل افزایش تقاضای معده برای جذب جریان خون جهت کمک به هضم، بدتر شود.

نیاز به دفع ادرار و کم ادراری

نیاز مکرر به دفع ادرار در بزرگسالان یک نشانه زودرس براینارسایی قلبی است و زمانی اتفاق می افتد که کلیه ها جریان خون کافی را دریافت نمی کنند. در نتیجه فرد به طور مرتب برای ادرار کردن از خواب بیدار می شود. کم ادراری نیز با کاهش قابل توجه تولید ادرار همراه با کاهش تولید عرضه خون از قلب به کلیه ها مشخص می شود. بر طبق نظر دکتر Crawford، این وضعیت ممکن است نشانه ای از نارسایی شدید قلبی باشد.

علائم شکمی

بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ممکن است ناراحتی های گوارشی را در اثر احتباس مایعات در شکم و اندام های شکمی مانند کبد تجربه کنند. این ناراحتی شکمی به طور معمول به عنوان درد یا احساس سنگینی عمومی توصیف می شود و ناشی از کشش شکم و اندام ها بر اثر احتباس آب است. همان طور که دکتر Crawford اشاره می کند، افزایش سایز کمر و یا احساس تنگی در قسمت دور کمر البسه، ممکن است به دلایل نارسایی قلبی باشد.

علائم مغزی

Crawford توضیح می دهد که علائم مغزی مانند سردرگمی، از دست دادن قدرت حافظه، سردرد، اضطراب، بی خوابی و توهم در بیماران مسن مبتلا به نارسایی قلبی پیشرفته وجود دارد. این علائم همراه با کاهش جریان خون از قلب و گردش خون ضعیف در مغز است.

سرفه های خشک

سرفه خفیف که هیچ مخاطی به وسیله آن تولید نمی شود ممکن است در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب وجود داشته باشد. این موضوع ناشی از احتقان ریه است که عموما با نارسایی قلبی اتفاق می افتد. علاوه بر این، طبق نظر دکتر Crawford، بعضی از داروهایی که برای درمان نارسایی قلبی استفاده می شوند نیز ممکن است منجر به سرفه شوند.