علائم هشدار دهنده نارسایی احتقانی قلب

نارسایی احتقانی قلب یکی از بیماری های قلبی شایع است و زمانی اتفاق می افتد که قلب نتواند مقدار کافی خون را به اندام ها و بافت های بدن پمپاژ کند. به طور همزمان مخازن مایع در مناطقی مانند ریه ها، ایجاد می شوند. نارسایی احتقانی قلب که CHF نیز نامیده می شود، می تواند ناگهان یا به تدریج رشد کند. در صورتی که این بیماری درمان نشود می تواند کشنده باشد. چند نشانه هشدار دهنده برای نارسایی احتقانی قلب وجود دارد. برای آشنایی با علائم هشدار دهنده نارسایی احتقانی قلب پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت را بخوانید.

علائم هشدار دهنده نارسایی احتقانی قلب

دشواری تنفس

همزمان با شروع نارسایی قلب، فرد بیمار ممکن است دچار مشکلات تنفسی شود. همان طور که بیماری بدتر می شود ممکن است حتی  فرد در حالت استراحت هم نتواند به راحتی نفس بکشد. این امر اغلب در شب بیشتر قشده، و نیازمند این است که فرد به آرامی روی یک صندلی به حالت نشسته به خواب بروز یا سرش را بر روی بالش های متعدد قرار دهد. ممکن است صدای خفیفی قابل شنیدن باشد و ممکن است فرد احساس کند که نمی تواند تنفس کامل و عمیقی داشته باشد. این امر باعث می شود که او به سرعت نفس بکشد. ممکن است او به دلیل دشواری تنفس احساس اضطراب کند و قادر به خوابیدن مناسب نباشد.

افزایش ضربان قلب

محققان توضیح می دهند که با وجود این بیماری ضربان قلب ممکن است تا بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه افزایش یابد. این موضوع  باعث می شود که بیمار حس کند قلبش در حال بیرون زدن از سینه اش می باشد. ضربان قلب ممکن است قوی یا ضعیف باشد. اما عموما ضربان قلب احساس شده در مچ دست ضعیف است. بیمار ممکن است سرگیجه داشته باشد و دچار رنگ پریدگی شود. دست ها و پاهای او ممکن است سرد یا یخ زده شوند.

افزایش وزن

هم زمان با تجمع مایعات در بدن، فرد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب ممکن است با وجود مصرف یک مقدار غذا یا غذای کمتری نسبت به حد معمول، دچار افزایش وزن شود. مطابق نظر متخصصان مختلف افزایش وزن ۳ پوند یا بیشتر در روز یا ۵ پوند یا بیشتر در یک هفته جزء علائم هشدار دهنده نارسایی احتقانی قلب است.

ورم

مچ پا و خود پاها ممکن است متورم شود، و پوشیدن کفش ها ناراحت کننده باشد. اگر منطقه گوشتی مچ پا فشرده شود، نقطه فشرده شده ممکن است به همان حالت باقی بماند. به این حالت ادم گفته می شود. دست ها و انگشتان ممکن است متورم شوند و باعث تنگی حلقه انگشتر در دست شوند. محیط شکم ممکن است افزایش یابد، و باعث مشکلات روحی برای بیمار شود. این موضوع، همراه با کاهش جریان خون به معده، می تواند منجر به از دست دادن اشتها شود. کسی که مدت زمان زیادی را در حالت دراز کش است ، ممکن است در ناحیه پایینی کمر و باسن دچار تورم شود.

خروجی کم ادرار

مبتلایان به نارسایی احتقانی قلب ممکن است خروجی ادراری کمی در طول ساعات بیداری داشته باشند. فرد ممکن است پس از دراز کشیدن راحت تر ادرار کند یا خروجی ادرار ممکن است بسیار کم باشد. ادرار ممکن است زرد پررنگ و با بوی قوی و تند باشد.

ضعف

به گفته انجمن قلب آمریکا، خستگی مداوم یک نشانه هشدار دهنده نارسایی قلبی است. بیمار ممکن است متوجه شود که نمی تواند به دلیل خستگی کارهای روزمره خود را انجام دهد. دست ها و پاها او ممکن است احساس سنگینی کند و ممکن است نیاز به دوره های استراحت مکرر داشته باشد. دوش گرفتن و تعویض لباس در این بیماران بسیار مشکل است و ممکن است زمان زیادی طول بکشد.