۱۰ نمونه از علائم وجود انگل در بدن

حتی تصور وجود انگل در بدن نیز ترسناک است. اما بسیاری از افراد در بدن خود انگل دارند و از این موضوع آگاه نیستند. انگل ها میکروارگانیسم هایی هستند که در بدن ارگانیزم های دیگر زندگی می کنند. هر کسی می تواند به عفونت انگلی مبتلا شود. به این ترتیب این عفونت شایع تر از آن چیزی است که تصور می کنید. ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت جهت آشنایی شما با عفونت های انگلی در مورد علائم وجود انگل در بدن صحبت می کنیم.

برخی از انگل ها می توانند به طور مستقیم باعث بیماری شوند. در حالی که برخی دیگر باعث تولید بیماری توسط سموم ترشح شده از بدن خودشان می شوند. چند نوع انگل وجود دارد که در بدن زندگی کرده و از آن تغذیه می کنند. برخی از انگل ها، در غذاهایی که مصرف می کنید وجود دارند و از گلبول های قرمز خون برای تغذیه استفاده می کنند. برخی از انگل ها نیز در بدنتان تخم می گذارند.

انگل های رایجی که می توانند در بدن انسان زندگی کنند عبارتند از:

  • کرمک
  • لامبیا
  • کرم قلابی
  • کرم های نوار
  • تریکینلا
  • Dientamoeba fragilis

این موجودات معمولا از طریق پوست یا دهان وارد بدن می شوند. روش های ورود این موجودات به بدن نیز عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض مناطقی که دارای انگل است.
  • مسافرت به مکان هایی که آلودگی انگلی در آن جا شیوع دارد.
  • مصرف آب یا غذا آلوده
  • عدم رعایت بهداشت
  • ضعف در سیستم ایمنی

تماس نزدیک با حیوانات خانگی نیز می تواند منجر به آلودگی انگلی شود.

همانطور که انگل ها از اشکال و اندازه های مختلفی برخوردارند، باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم و نشانه ها نیز می شوند. ما در ادامه به مهمترین علائم وجود انگل در بدن اشاره می کنیم.

علائم وجود انگل در بدن

مشکلات گوارشی مزمن

آلودگی روده با انگل می تواند باعث التهاب و از بین رفتن پوشش روده شود و اسهال مزمن به وجود آورد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در Journal of Biology, Agriculture and Healthcare منتشر شده، بر روی غربالگری اسهال روزانه جهت افزایش میزان تشخیص اسهال انگلی و بهبود راهکارهای درمانی و پیشگیری از اسهال در کودکان مبتلا به سوء تغذیه شدید و حاد، متمرکز شد.

حتی ضایعات سمی تولید شده توسط انگل ها نیز می تواند باعث مشکلات زیر شوند:

  • یبوست
  • تجمع گاز
  • نفخ
  • تهوع
  • احساس سوزش معده

اگر با وجود مصرف غذاهای غنی از فیبر و قلیایی به صورت روزانه، هنوز اسهال یا سایر مسائل مربوط به سیستم گوارش را تجربه می کنید، ممکن است مشکوک به ابتلا به عفونت انگلی باشید.

درد شکم

یکی دیگر از مشکلات سیستم گوارش ناشی از انگل ها درد شکم است. انگل هایی که در ناحیه فوقانی دستگاه گوارش قرار دارند باعث التهاب و تحریک در این منطقه می شوند. این التهاب منجر به احساس نفخ و درد در شکم می شود.

علاوه بر این، انگل ها حتی می توانند دفع مواد زائد از بدن را نیز مسدود کنند. این انسداد نیز منجر به درد در ناحیه فوقانی شکم می شود.

درد شکم به طور عمده با وجود کرم های قلابدار و گرد ایجاد می شود. یک مطالعه که در سال ۱۹۸۶ در مجله پزشکی سنگاپور منتشر شده نشان داد که آلودگی با کرم قلابی عامل اصلی ناراحتی شکمی است، به ویژه در بین بزرگسالانی که اخیرا به خارج از کشور سفر کرده اند.

اگر به طور ناگهانی به درد شدید شکم مبتلا شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

خارش مقعد

خارش اطراف مقعد یکی دیگر از علائم وجود انگل در بدن است. کسانی که به عفونت با کرم های گرد مبتلا هستند، اغلب از احساس خارش یا ناراحتی در مقعد شکایت دارند. خارش مقعد معمولا در شب اتفاق می افتد. این زمان زمانی است که کرم در حال تخم گذاری است.

این خارش ناشی از حرکت کرم روی پوست برای تخم گذاری است. هم کرم ماده و هم تخم آن باعث تحریک، خارش، احساس خزیدن چیزی روی پوست و حتی درد حاد می شوند.

اگر خارش باعث شود که پوست ناحیه دچار خراش شود، خطر عفونت باکتریایی ثانویه افزایش پیدا می کند. از آن جا که این خارش معمولا در شب اتفاق می افتد، اختلالات خواب و بی خوابی نیز ممکن است به عنوان یکی از علائم وجود انگل در بدن گزارش شود.

اگر بیش از دو هفته و بدون وجود نشانه ای از بثورات در اطراف مقعد، دچار خارش مقعد می شوید، با پزشک مشورت کنید.

خستگی و ضعف

خستگی نیز ممکن است یکی از علائم وجود انگل در بدن باشد. این نشانه عمدتا با وجود کرم روده ای که از مواد غذایی حیاتی ما تغذیه می کند، رخ می دهد.

کم شدن ویتامین ها، مواد معدنی، چربی ها و کربوهیدرات ها می تواند بدن را ضعیف، شما را خسته و احساس افسردگی و بیهودگی ایجاد کند. خستگی ایجاد شده به دلیل ابتلا به عفونت انگلی هم در ذهن، هم در جسم و هم در احساسات نمایان می شود.

علاوه بر این، اضافه بار ضایعات متابولیک ناشی از انگل ها باعث می شود که اندام ها برای از بین بردن این مواد زائد، مجبور باشند که سخت تر کار کنند. افزایش حجم کار اندام ها موجب خستگی، کاهش انرژی و ضعف بیش از حد می شود.

اگر خستگی بی وقفه ای را حتی پس از خوردن غذا و داشتن خواب کافی دارید، برای پیدا کردن علت، با پزشک مشورت کنید.

تغییر در اشتها و کاهش وزن

اگر متوجه تغییر ناگهانی در اشتها و به خصوص افزایش اشتها شده اید، ممکن است به انگل مبتلا شده باشید. افزایش اشتها همراه با کاهش وزن اغلب در مواردی رخ می دهد که بدن به کرمک یا کرم روده ای مبتلا شده باشد. این اتفاقی به این دلیل رخ می دهد که انگل بخش اعظمی از مواد غذایی مصرفی ما را استفاده می کند. بنابراین احساس گرسنگی ما بیش از حد معمول می شود.

افراد مبتلا معمولا حتی پس از خوردن غذا هم احساس سیری ندارند. اگر کاهش وزن را با افزایش اشتها تجربه می کنید، با پزشک متخصص گوارش مشورت کنید.

تنش روانی

آلودگی با انگل حتی می تواند باعث تغییرات خلقی، افسردگی، اضطراب و همچنین توهم های بصری شود. غالبا این علائم با مشکلات گوارشی همراه هستند. روده شامل نورون و انتقال دهنده های عصبی (مخصوصا سروتونین) است که برای کارکرد صحیح سیستم عصبی بسیار مهم هستند.

ضایعات متابولیک سمی ناشی از انگل هایی که در روده زندگی می کنند می توانند به نورون ها و انتقال دهنده های عصبی حمله کنند و باعث عصبانیت، بی حوصلگی، نوسانات خلقی و حتی افسردگی شوند.

دانشمندان بر این باورند که التهاب در روده می تواند منجر به التهاب در مغز و بالعکس شود.

اگر ناگهان تغییرات خلقی یا افسردگی به سراغتان آمد، با پزشک مشورت کنید تا احتمال ابتلا به عفونت انگلی در بدنتان بررسی شود.

دندان قروچه

یکی دیگر از علائم وجود انگل در بدن دندان قروچه است. دندان قروچه ممکن است در زمان خواب به دلیل اضطراب و بیقراری ناشی از ضایعات و سموم منتشر شده توسط انگل در بدن رخ  دهد. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در مجله Dental Research Journal منتشر شد، ارتباط بین عفونت های انگلی روده و دندان قروچه را در میان کودکان کوچک نشان داد.

کم خونی فقر آهن

علائم وجود انگل در بدن
علائم وجود انگل در بدن

کرم گرد و کرم روده ای یا کرم های پوستی می توانند منجر به کمبود آهن در بدن و در نهایت کم خونی شوند. انگل ها ویتامین های خوب و آهن موجود در مواد غذایی که فرد می خورد را سرقت می کنند و منجر به کمبود آهن می شوند.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ در بیمارستان کودکان هند انجام شد، مشخص گردید که ۴۰ تا ۷۳ درصد کودکان دختر ۲ تا ۴ ساله مبتلا به کم خونی، انگل روده ای دارند. این مطالعه نشان می دهد که این مشکل به دلیل عدم رعایت بهداشت، آگاهی ضعیف، بیسوادی، فقر و عوامل مختلف شایع است.

یکی دیگر از مطالعاتی که در سال ۲۰۰۸ در مجله Nigerian Journal of Clinical Practice چاپ شده، گزارشی مبتنی بر آلودگی با کرم و کم خونی را در میان کودکان پیش دبستانی در Calabar نیجریه گزارش کرد.

کم خونی شدید در نهایت بر رشد و پیشرفت کودک اثر می گذارد. در واقع، رشد آهسته و کاهش وزن در کودکان مبتلا به انگل رایج است. اگر علائمی مانند رشد آهسته را در کودک خود مشاهده می کنید، با پزشک مشورت کنید.

مشکلات پوستی

انگل هایی که در دستگاه گوارش نفوذ می کنند باعث التهاب در بدن می شوند و همین موضوع باعث ایجاد چندین مشکل پوستی می شود. این مشکلات عبارتند از:

  • بثورات
  • کهیر
  • اگزما
  • آلرژی پوست

همچنین سموم و مواد زائد منتشر شده توسط انگل ها نیز باعث افزایش سطح ائوزینوفیل در خون می شوند. این مواد می توانند منجر به ایجاد زخم، تورم و ضایعات پوستی شود. انگل ها نه فقط در پوست علائمی ایجاد می کنند، بلکه می توانند باعث خشکی مو، شکنندگی آن ها و ریزش مو نیز شوند.

برای درمان آکنه های پوستی یا بثورات غیر قابل توضیح، کهیر، روزاسه یا اگزما به متخصص مراجعه کنید.

درد عضلات و مفاصل

انگل های خاصی می توانند به بافت نرم در مفصل و ماهیچه ها و به جاهایی که به شیوه ای شبیه به کیست محصور شده اند، حمله کنند. این حمله باعث تحریک و درد می شود و اغلب با آرتریت اشتباه گرفته می شود.

همچنین، سموم منتشر شده توسط انگل ها نیز می توانند پاسخ التهابی را در داخل بدن ایجاد کنند. علاوه بر این، درد گاهی در نتیجه پاسخ سیستم ایمنی به انگل ها تجربه می شود. اگر  قادر به کاهش علت درد ناگهانی در عضلات، مفاصل و یا هر بخش دیگر از بدن نیستید و این درد روز و روز بدتر می شود، با دکتر مشورت کنید.