آشنایی با علائم وجود سموم در بدن

هنگامی که در مورد ضایعات سمی صحبت می کنیم، ذهن ما بلافاصله تصاویری از کارخانه های شیمیایی بزرگ را به تصویر می کشد که ضایعات صنعتی ایجاد می کند. ما به ندرت به این موضوع فکر می کنیم که بدنمان نیز میزبان تعداد زیادی سم و فلزات سنگین است. برای این که علائم وجود سموم در بدن را بدانید با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

راه های بسیاری وجود دارد که این سموم وارد سیستم بدن ما شوند:

استنشاق: هوایی که هر روز نفس می کشید با سموم آلوده است. افرادی که در کارخانجات و مناطق صنعتی کار می کنند، مستعد ابتلا به استنشاق سمی هستند.

غذاها: شایع ترین علت وارد شدن سم به بدن، از طریق مصرف غذاهای فرآوری شده، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی ها و غذاهای کنسرو شده است. بسیاری از میوه ها و سبزیجات نیز حاوی آفت کش ها هستند.

جذب: پوست و چشم ما هر روز سموم هوایی که نفس می کشیم را جذب می کند. محصولات مراقبت از پوست نیز هر روز سموم زیادی را به بدن وارد می کند.

سموم در عملکرد مناسب بدن اختلال ایجاد کرده و در پایان، حتی ممکن است کشنده باشند. به مرور زمان، تجمع سموم در بدن ممکن است به موارد زیر منتهی شود:

  • عفونت شدید پوست، چشم و معده
  • ایجاد تومورها
  • آسم
  • بیماری های عصبی
  • عوارض قلب
  • جهش های بیولوژیک
  • ناباروری

برای جلوگیری از این عوارض باید از علائم وجود سموم در بدن به خوبی مطلع باشید.

علائم وجود سموم در بدن

یبوست

روده بزرگ یا کلون مسئول پردازش سموم و حذف آنها از طریق حرکت منظم روده است. این در حالی است که هنگامی که سلامت روده بزرگ تحت تاثیر قرار می گیرد، نمی تواند تمام مواد زائد را از دستگاه گوارش حذف کند. این فرایند به جمع شدن مواد زائد در امتداد دیواره روده بزرگ یا در حفره های روده بزرگ منجر شده و به نوبه ی خود منجر به یبوست و همچنین تولید گاز و نفخ می شود.

یبوست بدان معنی است که حرکات روده شما منظم نیست و مدفوع سفت و با فشار از بدن خارج می شود. برای درمان یبوست، سعی کنید آب بیشتری مصرف کنید، روزانه ورزش کنید و پروبیوتیک ها و غذاهای غنی از فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

افزایش وزن

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر و سموم باعث آسیب به بسیاری از مکانیسم های کنترل وزن طبیعی در بدن می شود. همراه با فقدان فعالیت بدنی و رژیم ناسالم، قرار گرفتن در معرض سموم در چاقی نقش مهمی دارد.

سموم ممکن است باعث تغییر ساختار هورمون های طبیعی بدن شما شوند. این تغییر یا با تغییر سرعت عمل یا با مسدود کردن هورمون ها به طور کامل موجب بروز علائم وجود سموم در بدن می شوند. هورمون هایی که بیشتر تحت تاثیر تجمع سموم در بدن هستند عبارتند از:

  • تیروئید
  • استروژن
  • تستوسترون
  • کورتیزول
  • انسولین

غده تیروئید با ترشح هورمون های چربی سوزی، متابولیسم را کنترل می کند. سموم، ترشح این هورمون ها را کاهش می دهند و سبب افزایش وزن می شوند.

پانکراس هورمون انسولین را تولید می کند. وقتی غذاهای ناسالم می خوریم، سطح قند افزایش می یابد. در مرحله بعدی بدن با استفاده از انسولین، قند اضافی در جریان خون را به سلول ها انتقال می دهد. هنگامی که سموم در تولید انسولین تداخل ایجاد می کنند، قند اضافی در جریان خون باقی می ماند و به چربی تبدیل می شود. با گذشت زمان، این فرایند باعث چاقی می شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ در مجله Environmental Health Perspectives منتشر شده، کودکانی که در دروان بارداری در معرض آفت کش های موجود در هوا قرار گرفته اند، در حین بارداری بررسی شدند. نتایج نشان داد که همبستگی مستقیمی بین سموم در رحم مادر و چاقی کودکان در سن ۷ سالگی وجود دارد.

خستگی پایدار

اگر دائما خسته هستید، ممکن است خستگی ناشی از وجود سم در بدن باشد. بدن مواد غذایی را در دستگاه گوارش تجزیه می کند تا مواد مغذی مورد نیاز برای تولید انرژی را به دست آورد. هنگامی که سموم در دستگاه گوارش تجمع می یابند، تجزیه مواد غذایی کم می شود. این باعث می شود که ما احساس خستگی، تنبلی و کم انرژی بودن داشته باشیم.

این خستگی می تواند به هضم، حرکات روده یا ترشح هورمون مرتبط باشد. زیرا سموم به همه سیستم های بدن وارد می شوند. ورود سموم موجب ایجاد استرس شده و باعث می شود بدن برای انجام عملکردهای اولیه مجبور باشد دو برابر کار کند. این فرایند به تدریج سیستم ایمنی بدن را که یکی از علل اصلی خستگی است، تضعیف می کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۱ در Science of Total Environment منتشر شده نشان می دهد که علت ابتلای پنج بیمار مبتلا به سندرم خستگی مزمن در ایتالیا (متوسط سن ۳۷٫۵ سالگی)، قرار گرفتن بیش از حد در معرض سموم مواد غذایی، مواد زیست محیطی و آسیب سیستم ایمنی بوده.

مشکلات پوستی

پوست، اندام تنفسی بدن است. هنگامی که سموم بیش از حد در روده وجود دارد، یا کبد قادر به خالص کردن خون غنی از سم از طریق دستگاه گوارش نیست، پوست سعی می کند از طریق سوزاندن سموم آن ها را خارج کند. این نوع سم زدایی توسط پوست منجر به خارش و تعریق بیش از حد می شود.

پس یکی از علائم وجود سموم در بدن مشکلات پوستی است. ما اغلب از محصولات مراقبت از پوست و آرایشی استفاده می کنیم که با سموم غنی شده اند. هنگامی که این مواد توسط پوست جذب می شود، سموم منافذ پوستمان را مسدود می کند و باعث ایجاد واکنش های مضر می شود.

فرقی نمی کند، از طریق مصرف موضعی محصولات مراقبت از پوست و محصولات آرایشی، یا از طریق غذا و هوا، به هر حال سموم در پوست ما باعث علائم زیر می شود:

  • آکنه
  • التهاب
  • اگزما
  • چین و چروک
  • تغییر رنگ
  • لکه های تیره

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۳ در British Medical Bulletin منتشر شده نشان می دهد که درماتیت تماسی به دلیل قرار گرفتن پوست در معرض آلودگی زیست محیطی ایجاد می شود. حتی برخی از بیماری های بافت همبند نیز می توانند از طریق آلودگی زیستی ایجاد شوند.

سردرد و میگرن

سموم محیطی، موضعی و غذایی، به سیستم عصبی مرکزی حمله می کنند و در آنجا مستقر می شوند. این سموم باعث می شود تا بافت مغز ما بیش از حد حساس شود. بنابراین، هنگامی که مغز می خواهد به برخی از محرک ها پاسخ دهد، درد ایجاد می شود. این چیزی است که ما معمولا به عنوان میگرن آن را توصیف می کنیم.

علاوه بر این، بدن نیز خودش مکانیسم تولید سموم دارد. اعصاب ممکن است مواد زائد و مواد شیمیایی مانند اکسید نیتریک را به سیستم عصبی مرکزی آزاد کنند. میزان بالای اکسید نیتریک در بدن باعث سردرد میگرن می شود.

مقاله ای که در سال ۲۰۰۹ در Clinical Science منتشر شده نتیجه می گیرد که آلودگی، قرار گرفتن در معرض آلرژن های محیطی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممکن است سردردهای افراد حساس را تحریک کند.

نوسانات خلقی

سموم مشتق شده از غذاهای فرآوری شده، غذاهای حاوی مواد افزودنی و مواد مصنوعی و غذاهای مهندسی شده ژنتیکی به شدت بر خلق و خوی شما اثر می گذارند. Xenoestrogen یک مکمل افزودنی به مواد غذایی است که از استروژن طبیعی بدن تقلید کرده و در آن تداخل ایجاد می کند. این روند باعث تغییر شدید خلق و خوی می شود.

یکی دیگر از افزودنی های مصنوعی به نام آسپارتام، سموم موجود در بدن را که با افسردگی شدید ارتباط دارند، آزاد می کند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در مجله Neurology منتشر شد، تاثیر نوشابه های شیرین در بزرگسالان آمریکایی را بررسی کرد و اشاره کرد که نوشیدنی حاوی آسپارتام موجب افزایش خطر افسردگی می شود.

بوی بد دهان

اگر تنفس شما دائما بوی بد می دهد و مسواک زدن دندان هایتان کمکی به آن نمی کند، مشکل ممکن است دندان ها نباشند، بلکه سیستم گوارش شما باشد. دستگاه گوارش ترکیبی از باکتری های خوب و مضر را در خود جای داده است.

هنگامی که ما غذاهای فرآوری شده را مصرف می کنیم، مقدار زیادی کربوهیدرات را به بدن معرفی می کنیم. کربوهیدرات در بدن به شکر تبدیل شده، که باکتری های مضر را رشد می دهد. این باکتری ها سمومی خارج می کنند که در سیستم گوارش و دهان وارد شده و باعث به وجود آمدن بوی بد می شوند.

افزایش تجمع پلاک در دهان ممکن است همراه با نفخ ناشی از سموم باشد. آروغ زدن بیش از حد نیز ممکن است یکی از علائم وجود سموم در بدن باشد.

علاوه بر این، بوی بد دهان ممکن است مشکلات کلیوی را نشان دهد. زیرا کلیه مسئولیت حذف مواد شیمیایی سمی از طریق ایجاد ادرار هستند.

علائم وجود سموم در بدن
علائم وجود سموم در بدن

درد عضلانی و اسپاسم

شما می توانید درد عضلانی و اسپاسم را بدون وارد آمدن آسیب واقعی به علت تجمع سموم در بدن احساس کنید. قرار گرفتن در معرض سموم ناشی از مواد غذایی، مواد پاک کننده خانگی، لوازم آرایشی و محیط زیستی، واکنش سیستم ایمنی و استرس را فعال می کند.

این سیستم مکانیسم استرس زا بدن را تضعیف کرده و به تدریج آن را ناکارآمد می کند. این فرایند منجر به استرس بیش از حد بر روی اعضای بدن، از جمله عضلات می شود.

عضلات تحت فشار قرار می گیرند و مانع از رسیدن خون می شوند. این فرایند باعث محرومیت عضلات از اکسیژن و ایجاد فشار بیش از حد می شود. هنگامی که عضلات سعی در مقاومت در برابر استرس دارند، درد فیزیکی احساس شود.

درد عضلانی همراه با خستگی یکی از شایع ترین علائم وجود سموم در بدن است. ماساژ درمانی می تواند بر درد عضلانی و اسپاسم غلبه کند.

بیخوابی

افرادی که در مزارع و کارخانه ها کار می کنند، افرادی که به طور منظم غذاهای فرآوری شده مصرف می کنند، افرادی که در خانه های دارای رنگ سربی روی دیوار زندگی می کنند و یا افرادی که زیاد از مواد شوینده و خوشبو کننده هایی که حاوی سرب هستند استفاده می کنند، ممکن است از بی خوابی رنج ببرند.

سیستم عصبی مرکزی قادر است به راحتی مواد خاصی را جذب کند. این مواد سمی لیپوفیل هستند که به سرعت به داخل خون جذب شده، به مغز می رسند و در آن جا مستقر می شوند. حضور این سموم در مغز باعث اختلالات خواب می شود.

از آنجا که مغز هنگام خواب دیدن، خودش را از شر سموم خلاص می کند، بی خوابی، سم زدایی را بیشتر مهار می کند. اگر شب های بیخوابی دارید و نمی توانید علت آن را توضیح دهید، بهتر است به فکر سم زدایی از بدن باشید.

گرمای بیش از حد بدن و عرق کردن

هنگامی که در بدن سمی وجود دارد، سیستم گوارش قادر به کارکردن به طور موثر نیست. این فرایند منجر به این می شود که جریان خون غنی از سم از دستگاه گوارش به کبد برود. سپس کبد اقدام به دفع سموم کند. کار بیش از حد کبد در بدن معمولا علائمی مانند افزایش دمای بدن و تعریق بیش از حد را ایجاد می کند.

در حالی که عرق کردن یک راه عالی برای از بین بردن سموم از پوست است، اما تعریق بیش از حد ممکن است فقط کار بدن را زیاد کند.

علائم وجود سموم در بدن
علائم وجود سموم در بدن