علائم کمبود منیزیم در بدن چیست؟

منیزیم هشتمین ماده معدنی فراوان بر روی زمین و چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن انسان است. این ماده در بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی در بدن شما دخیل است و در هر نوع سلولی وجود دارد. حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کل منیزیم بدن در استخوان ها ذخیره می شود و تنها مقدار کمی در خون وجود دارد. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با علائم کمبود منیزیم در بدن آشنا شوید.

این ماده مغذی فواید زیر را در بدن دارد:

  • استخوان های سالم
  • تنظیم فشار خون
  • خواب آرام
  • گردش خون خوب
  • عملکرد عصبی مناسب
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • سلامت قلب
  • سلامت عضلانی
  • دفع مناسب
  • جذب ویتامین D
  • هضم مناسب کربوهیدرات

برخی از اولین علائم کمبود منیزیم در بدن عبارتند از:

  • بی خوابی
  • سوزن سوزن شدن
  • گرفتگی عضلانی
  • ریتم های غیر طبیعی قلب

علاوه بر این، کمبود این ویتامین با بیماری های زیر نیز مرتبط است:

مطالعات نشان داده اند که اکثر افراد منیزیم کافی دریافت نمی کنند و ممکن است کمبود این ماده را در بدن داشته باشند. علت کمبود منیزیم به شرح زیر می باشد:

  • رژیم غذایی ناسالم
  • مصرف بیش از حد الکل
  • دیابت کنترل نشده
  • استفراغ بیش از حد یا مزمن
  • اسهال طولانی مدت

رژیم غذایی توصیه شده برای دریافت میزان کافی از منیزیم بر اساس سن، جنسیت و اینکه آیا شما یک زن باردار یا شیرده هستید یا خیر متفاوت است.

مهمترین علائم کمبود منیزیم در بدن

اسپاسم و گرفتگی عضلانی

اسپاسم عضلانی و گرفتگی عضلات نیز نشانه هایی قابل توجهی از کمبود منیزیم هستند. منیزیم برای سلامتی عضلات مهم است. این ماده باعث جذب دوباره کلسیم می شود که می تواند به حفظ قوت عضلات و جلوگیری از گرفتگی آن ها کمک کند.

مصرف منیزیم جذب پتاسیم را افزایش می دهد که برای عملکرد مناسب عضلات ضروری است. علاوه بر این، به کاهش درد عضلانی با مسدود کردن گیرنده های درد در مغز و سیستم عصبی کمک می کند. اگر اغلب دچار درد عضلانی می شوید، باید مطمئن شوید که سطح منیزیم بدنتان را زیر نظر دارید. پریدن عضلات، به ویژه پریدن چشم، ممکن است ناشی از کمبود منیزیم باشد.

میگرن مکرر

اگر مستعد حملات مکرر میگرن هستید، ممکن است کمبود منیزیم داشته باشد. در واقع، در یک مطالعه منتشر شده در سال ۱۹۸۹ در مجله Headache: The Journal of Head and Face Pain محققان به این نتیجه رسیدند که کمبود منیزیم در مغز عامل مهمی در مکانیزم حملات میگرنی است.

درمان میگرن در دوران بارداری مستلزم مراقبت شدید است. برای این افراد مصرف منیزیم ممکن است انتخابی امن تری از داروهای تجویزی قوی باشد. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در مجله Transmission Neural منتشر شده است اعلام کرده است که تمام بیماران مبتلا به میگرن باید با منیزیم درمان شوند. در این تحقیق آمده است که استفاده از مکمل منیزیم ممکن است برای درمان میگرن قاعدگی نیز مفید باشد.

ریتم غیر طبیعی قلب

ریتم های نامنظم و غیر طبیعی قلب یکی از نشانه های کلاسیک کمبود منیزیم در بدن هستند. این کانی برای عملکرد مناسب قلب مهم است و از فعالیت ریتمیک قلب حمایت می کند. این ماده حتی برای اطمینان از گردش خون مناسب در بدن مفید می باشد.

علاوه بر این، منیزیم در حمل و نقل یون های کلسیم و پتاسیم در سراسر غشای سلولی (فرایندی است که برای ریتم طبیعی قلب مفید هستند) دخیل می باشد.

اضطراب، افسردگی و بیقراری

اگر ناگهان و بدون علت مشخص احساس افسردگی، بی حالی، بی حوصلگی و تحریک پذیری دارید، این حس می تواند به علت کمبود مواد غذایی مثل منیزیم باشد. این ماده معدنی باعث می شود که ما احساس بی حالی کنیم و کمبود آن اغلب با این مشکلات مرتبط است.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ در مجله Medical Hypotheses منتشر شده است، اعلام کرد کمبود منیزیم می تواند منجر به افسردگی، اختلالات رفتاری و تحریک پذیری شود. البته همه این نشانه ها با درمان منیزیم قابل برگشت هستند. افزایش سطح منیزیم می تواند به کاهش نگرانی و کاهش اضطراب، بی قرارگی و تحریک عمومی کمک کند. علاوه بر این، مصرف منیزیم موجب بهبود خواب می شود، که می تواند برای زمانی هایی که افسردگی مانع از خواب می شود، مفید باشد.

کاهش اشتها

علائم کمبود منیزیم در بدن همچنین می تواند سبب از دست رفتن اشتها شود. منیزیم به هضم بدن کمک کرده و پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها را جذب و استفاده می کند. بدون جذب مناسب مواد معدنی، سیستم داخلی بدن شما نمی تواند به درستی کار کند. این موضوع منجر به از دست رفتن اشتها، تهوع و استفراغ می شود.

خستگی و ضعف غیر قابل توضیح

حتی کمبود خفیف منیزیم نیز می تواند خستگی و ضعف کلی ایجاد کند. شما ممکن است با فقدان این ماده معدنی در بدن با کمبود نیروی جسمی یا عضلانی مواجه شوید و متوجه شوید که برای انجام فعالیت های روزانه خود به طور منظم دچار مشکل می شوید.

منیزیم نقش کلیدی در شکستن گلوکز و تبدیل آن به انرژی که متابولیسم بدن شما را افزایش می دهد دارد و به کاهش خستگی و ضعف کمک می کند. علاوه بر این، این ماده مغذی مهم، متابولیسم مواد معدنی دیگر مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر، مس، ویتامین C و روی را تنظیم می کند که همه آن ها به بالا رفتن انرژی بدن کمک می کنند.

علائم کمبود منیزیم در بدن چیست؟
علائم کمبود منیزیم در بدن چیست؟

افزایش فشار خون

مطالعات نشان می دهد که منیزیم بر فشار خون تاثیر می گذارد و سطح آن را بالا می برد.  یک مطالعه منتشر شده در سال ۱۹۹۹ در مجله Hypertension نشان می دهد که کمبود منیزیم باعث افزایش فشار خون می شود.

منیزیم به عنوان یک گشاد کننده عروق عمل کرده که کمک می کند تا عروق خونی نرم و قابل انعطاف شوند. منیزیم یکی از مواد غذایی مفید برای کنترل فشار خون است.

بهبود خواب

یکی از علائم کمبود منیزیم در بدن مشکلات خواب است. منیزیم ماده معدنی آرام بخشی است که کمک می کند تا بدن و ذهن شما آرام شده و خواب بهتری داشته باشید. کمبود این ماده معدنی بر عملکرد مناسب گیرنده های گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) در مغز تاثیر می گذارد. GABA انتقال دهنده عصبی است که اجازه می دهد مغز به حالت آرام درآمده و از خواب با کیفیت لذت ببرد.

محققان در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در مجله Journal of Research in Medical Sciences منتشر شده، تأثیر مکمل منیزیم بر بی خوابی اولیه در سالمندان را بسیار موثر دانستند. مکمل های منیزیم به بهبود معیارهای ذهنی بی خوابی، از جمله نمره ISI، بازده خواب، زمان خواب و تاخیر در شروع خواب و بیداری زودهنگام در صبح کمک می کند.

مشکل در تمرکز کردن و از دست دادن حافظه

یادگیری و حافظه، کارکردهای اساسی مغزی هستند که تحت تاثیر سطح منیزیم بدن قرار دارند. در واقع، منیزیم برای عملکرد سیستم عصبی حیاتی است و تأثیر مستقیمی بر توانایی یادگیری، حافظه کاری و حافظه کوتاه مدت و بلندمدت دارد. منیزیم همچنین دامنه توجه را افزایش و آشفتگی ذهنی را کاهش می دهد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در مجله Neuron منتشر شده نشان می دهد که افزایش منیزیم مغز باعث بهبود عملکرد یادگیری و حافظه می شود. سطح پایین منیزیم ممکن است به رسوبات فلزات سنگین در مغز کمک کند که به نوبه خود باعث افزایش خطر بیماری هایی نظیر پارکینسون، مولتیپل اسکلروز و آلزایمر می شود.

بوی ناخوشایند بدن

اگر به طور ناگهانی عرق می کنید و بوی بدنتان ناخوشایند است، ممکن است سطح منیزیم بدنتان یکی از دلایل آن باشد. منیزیم به کنترل فعالیت های غدد عرق کمک می کند و مواد شیمیایی تولید کننده بو را خنثی می کند. حتی در کنترل عرق کردن بیش از حد شبانه نیز موثر هستند.

عدم تعادل منیزیم در رژیم غذایی به طور کلی موجب تعریق بیش از حد می شود، اما تحقیقات در این زمینه فاقد کفایت لازم است. برای مبارزه با بوی بد بدن، بیشتر غذاهای غنی از منیزیم بخورید یا بعد از مشاوره با پزشک از مکمل این ماده استفاده کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

آشنایی با سبزیجات سرشار از منیزیم

بررسی نقش منیزیم در بدن و علائم و درمان کمبود و مازاد آن

مواد غذایی غنی از منیزیم و خواص مصرف این مواد برای بدن

[/quote]

نکاتی برای افزایش سطح این ماده و جلوگیری از علائم کمبود منیزیم

  • بهترین روش برای دریافت دوز روزانه منیزیم، داشتن رژیم غذایی سالم است. برخی از غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از:
  1. بادام
  2. آووکادو
  3. موز
  4. لوبیا
  5. دانه کدو تنبل
  6. توفو
  7. شیر سویا
  8. بادام زمینی
  9. گردو
  10. سیب زمینی با پوست
  11. ماست
  12. ملاس سیاه
  13. غلات کامل
  14. سبزیجات دارای برگ سبز
  • ۲ بار در هفته بدنتان را در وان حمام ترکیب شده با یک فنجان نمک اپسوم خیس کنید.
  • می توانید پس از مشورت با پزشک از مکمل منیزیم استفاده کنید. نظارت پزشک بر روی منیزیم مصرفی به ویژه برای افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی یا کلیوی هستند یا افرادی که دارو مصرف می کنند، ضروری است.
  • به علاوه، مصرف کافئین، نوشابه های گازدار، نمک، شکر و نوشیدنی های الکلی را محدود کنید.
  • مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، داروهای فشار خون بالا، دیورتیک ها، انسولین و برخی از آنتی بیوتیک ها نیز می توانند سطح منیزیم را کاهش دهند.
  • تعریق بیش از حد ناشی از ورزش و یا علل دیگر می تواند این ماده معدنی را از بدن خارج کند.

منابع:

  1. Central nervous system magnesium deficiency
  2. The effect of magnesium supplementation on primary insomnia in elderly: A double-blind placebo-controlled clinical trial
  3. Magnesium basics
  4. Magnesium and hypertension
  5. Why all migraine patients should be treated with magnesium
  6. Magnesium deficiency induces anxiety and HPA axis dysregulation: Modulation by therapeutic drug treatment
  7. Remember magnesium if you want to remember: Synthetic supplement improves memory and staves off age-related memory loss