علائم کمبود کربوهیدرات در بدن

کربوهیدرات ها اغلب به عنوان علتی برای افزایش وزن و ایحاد بیماری های مرتبط با چاقی شناخته می شوند. در نتیجه، بسیاری از افراد تلاش می کنند از این ماده غذایی کمتر استفاده کنند. بدن شما نیاز به کربوهیدرات دارد تا عملکردش مناسب شود. طبق گفته متخصصان کلینیک مایو، برای افرادی که روزانه ۲۰۰ کالری نیاز دارند میزان مصرف کربوهدیرات باید بین ۲۲۵ تا ۳۲۵ گرم در روز باشد. به طور کلی نشانه ها و علائم کمبود کربوهیدرات در بدن عبارتند از:

  • خستگی
  • یبوست
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • بوی بد دهان

اگر علائم غیر قابل توضیحی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد نشانه ها و علائم کمبود کربوهیدرات در بدن صحبت می کنیم.

علائم کمبود کربوهیدرات در بدن

کمبود انرژی

با توجه به گزارش محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، نقش اصلی کربوهیدراتها، تامین انرژی بدن، به خصوص مغز و سیستم عصبی بدن است. آنزیمی که توسط بدن شما ترشح می شود، کربوهیدرات ها را به گلوکز و یا قند خون تبدیل می کند و بدن از این مواد به عنوان انرژی استفاده می کند. مقداری از این مواد برای سوخت فوری استفاده می شود و گلوکز باقی مانده در کبد، ماهیچه ها و سلول ها، برای استفاده در زمان دیگری ذخیره می شود. اگر به اندازه کافی کربوهیدرات مصرف نکنید، انرژی کمتری خواهید داشت. این موضوع می تواند باعث خستگی، ضعف و ناتوانی در فکر کردن شود.

یبوست

کربوهیدرات های سالم شامل دانه های کامل، سبزیجات، میوه ها،حبوبات و آجیل می باشند. طبق گفته متخصصان PubHealth، اگر به اندازه کافی از این کربوهیدرات های گیاهی استفاده نکنید، رژیم غذایی شما ممکن است کم فیبر باشد. کاهش میزان فیبر در بدن می تواند منجر به یبوست شود. یبوست به حالتی گفته می شود که در آن بدن کمتر از ۳ بار در هفته دفع مدفوع دارد. نشانه های دیگر یبوست عبارتند از:

  • سفت شدن مدفوع
  • دشواری دفع مدفوع
  • احساس ناراحتی در ناحیه مقعد در زمان دفع

مصرف کافی از کربوهیدرات های پیچیده مانند نان کامل، پاستا و غلات، به جابجایی ضایعات در بدن و کاهش خطر ابتلا به یبوست کمک می کند.

کمبود تغذیه ای

اگر به اندازه کافی کربوهیدارت مصرف نکنید، بدنتان را از مواد مغذی محروم خواهید کرد. در این شرایط بدن بیشتر در معرض بیماری های جزئی و بیماری های جدی قرار می گیرد. به عنوان مثال، مرکبات، کلم بروکلی و گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین C هستند، در حالی که هویج، سیب زمینی شیرین و زردآلو غنی از ویتامین A هستند. لوبیا فولات زیادی دارد و گندم دارای مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین B است. ویتامین C به سیستم ایمنی کمک می کند؛ ویتامین A برای سلامت چشم ها مهم است و فولات در بسیاری از عمکردهای بدن نقش حیاتی دارد و ممکن است به جلوگیری از بیماری قلبی کمک کند. علائم تغذیه نامناسب ممکن است بلافاصله آشکار نشود، اما به مرور زمان می توانند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شوند.

تهوع، سردرد و بو بد دهان

طبق گفته متخصصان کلینیک مایو، محدود کردن کربوهیدرات به کمتر از ۲۰ گرم در روز می تواند باعث کتوزیس شود. کتوزیس هنگامی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی گلوکز برای تامین انرژی در اختیار ندارد. هنگامی که شما خود را از مصرف انرژی گلوکز محروم می کنید، بدن شما چربی های ذخیره شده را تجزیه می کند. این چربی های شکسته شده به طور کلی باعث کتوزیس می شوند. علائم و نشانه های کتوز عبارتند از:

  • تهوع
  • سردرد
  • بوی بد دهان
  • خستگی ذهنی

علاوه بر این، کتوز می تواند سطح تولید اسید اوریک را در بدن بالا ببرد. این اسید می تواند عامل خطری برای تورم دردناک مفاصل و سنگ کلیه باشد.