علایم بالا بودن استروژن در زنان

استروژن هورمون مهمی در بدن است که به حفظ صفات زنانه و هم چنین اندام های تولید مثل و عملکرد آنها کمک می کند. انستیتو مرکز ملی سرطان آمریکا The National Cancer Institute توضیح می دهد که استروژن در تخمدان ها، غدد فوق کلیوی و سایر اندام ها تولید می شود. استروژن همچنین می تواند از منابع خارجی مانند گوشتی که به آن هورمون و آفت کش تزریق شده است، که به xenoestrogens نیز نامیده می شوند وارد بدن شود اما بدن ما به آنها همانند استروژن طبیعی واکنش نشان می دهد. وجود استروژن بیش از حد در بدن می تواند زمانی اتفاق بیفتد که بدن استروژن بیش از اندازه تولید یا دریافت می کند. این موضوع همچنین می تواند زمانی رخ می دهد که سطوح هورمون های جنسی دیگر مانند پروژسترون، افت پیدا می کند و استروژن هورمون غالب می شود. استروژن بیش از حد علایم فیزیکی و روانی زیادی را نشان می دهد.

با این مطلب پیام سلامت همراه ما باشید.

علایم وزنی بالا بودن استروژن در زنان

یکی از واضح ترین نشانه های استروژن اضافی، افزایش وزن است. وزنی که به عنوان چربی اضافی در ناحیه کمر، لگن و ران جمع آوری می شود. یک گزارش از مرکز the Taylor Medical and Aesthetic Group بیان می کند که استروژن زیاد چربی بیشتری تولید می کند و چربی بیشتر باعث تولید استروژن بیشتری می شود؛ زیرا استروژن نیز در سلول های چربی تولید می شود. این امر یک چرخه مداوم استروژن اضافی و افزایش وزن را ایجاد می کند.

نشانه های قاعدگی بالا بودن استروژن در زنان

بسیاری از علایم بالا بودن استروژن در زنان شامل چرخه قاعدگی می شود. به گفته دکتر Christiane Northrup، نویسنده کتاب های متعددی درباره سلامت زنان، برخی از این علایم دوره های نامنظم قاعدگی است که می تواند شامل خونریزی بیش از حد و یا خونریزی ناگهانی و افزایش قدرت علایم قبل از قاعدگی باشد. به عنوان مثال، نفخ و حساسیت پستان قبل از شروع دوره قاعدگی می تواند شدیدتر شود.

علایم روان شناختی بالا بودن استروژن در زنان

استروژن بیش از حد با علایم روانی و عاطفی نیز شناخته می شود. دکتر John Lee، که به عنوان یک پزشک معتبر در زمینه استروژن و هورمون ها شناخته می شود و نویسنده ای که عبارت سلطه استروژن را برای اولین بار به کار برد، این علایم روانی را شامل موارد کاهش تمایل به داشتن رابطه جنسی، افسردگی، آشفتگی، تغییرات خلقی و اضطراب، از دست دادن حافظه، تحریک پذیری و خستگی می داند. بسیاری از این علایم همراه با سایر اختلالات نیز دیده می شود.

در نهایت اگر مشکوک هستید که ممکن است دچار بالا بودن مقدار استروژن باشید، با پزشک خود در مورد آزمایشات تخصصی مشورت کنید.