۹ علت ایجاد یبوست در بدن را بشناسید

یبوست یک علامت است، نه یک بیماری. این بدین معنی است که یبوست نشانه ای از چیز دیگری است که سبب ایجاد حرکات نامنظم در روده می شود. برای برخی افراد، یبوست نشانه ای از سندرم روده تحریک پذیر است که نیاز به درمان پزشکی دارد. برخی نیز به صورت موقت به این عارضه مبتلا شده و می توانند با داروهای خانگی با آن مقابله کنند. در هر صورت، اکثر متخصصان معتقدند که اگر در طول هفته کمتر از ۳ بار بدون استفاده از ملین و به صورت طبیعی مدفوع دفع نمی کنید، مبتلا به یبوست هستید. دلایل زیادی را می تواند برای ایجاد این حالت در بدن تعریف کرد. برای آشنایی با ۹ علت ایجاد یبوست که از مهمترین علل ایجاد این علامت نیز هستند، ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

علت ایجاد یبوست

رژیم غذایی

حتما شما هم شنیده اید که آن چه که می خورید، به شدت بر روی سلامت بدن شما تاثیر می گذارد. به همین دلیل رعایت رژیم غذایی نامناسب احتمالا یکی از اصلی ترین علل ایجاد یبوست است. دو چیز اصلی که در رژیم غذایی ضد یبوست باید گنجانده شود، فیبر و مایعات است.

در واقع، بدن شما هر روز به ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر نیاز دارید، اما اکثر افراد فقط ۱۲ تا ۱۵ گرم از این ماده را در طول روز دریافت می کنند. منابع خوب و غنی از فیبر عبارتند از:

  • غلات کامل
  • میوه ها و سبزیجات

غذاهایی که عاملی برای ایجاد یبوست هستند نیز عبارتند از:

  • قندهای تصفیه شده
  • چربی های حیوانی
  • محصولات لبنی

در کنار فیبر شما باید روزانه ۶۰ تا ۸۰ اونس مایعات نیز استفاده کنید.

ذهن

شاید برایتان عجیب به نظر برسد، اما فکر و ذهن نیز می تواند علت ایجاد یبوست در روده باشد. پزشکان این حالت یبوست را “شبه یبوست” می نامند. این علت باعث می شود که شما تصور کنید که تنها با مسهل می توانید مشکل خود را حل کنید. زیرا د راین مورد معمولا رژیم غذایی تان غنی از میوه و سبزیجات است اما مبتلا به یبوست هستید. از این رو سالانه صدها میلیون دلار پول در جهان صرف خرید مسهل می شود. این در حالی است که وابسته شدن به این دارو باعث می شود که روده برای دفع نیاز مستقیم به آن داشته باشد.

روال روزانه

تغییر در روال روزانه بدنتان نیز می تواند علت ایجاد یبوست باشد. تغییر در غذایی هایی که می خورید و فعالیت بدنی کمتر از حد معمول، باعث ایجاد یبوست می شود. ضمن این که دوره های طولانی نشستن، مانند نشستن های طولانی پشت میز کار نیز به این عارضه دامن می زند. از دست دادن آب بدن نیز بخشی از این بازی است. این در حالی است که برخی از افراد به استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی عادت ندارند. به همین دلیل وقتی مجبورند چند ساعت یا چند روز را خارج از منزل سپری کنند، با امتناع از استفاده از سرویس بهداشتی، موجب ایجاد یبوست می شوند.

نادیده رفتن میل به دفع مدفوع

نادیده گرفتن میل به دفع مدفوع یکی از مهمترین علل ایجاد یبوست در بدن است. این علت به ویژه در مورد کودکان صادق است. بنابراین توصیه می شود، به محض این که حتی کمی احساس نیاز به دفع مدفوع داشتید، از سرویس بهداشتی استفاده کنید. البته همه افراد هر روز نیاز به دفع مدفوع ندارند. اما اگر این بی میلی بیش از ۳ روز طول بکشد، یبوست خود به خود رخ می دهد.

بارداری

حدود نیمی از زنان باردار مبتلا به یبوست هستند. زیرا همزمان که کودک رشد می کند، فشار بر روی دستگاه گوارش بیشتر می شود. تغییرات هورمونی در بارداری و مصرف مکمل های آهن نیز به ایجاد یبوست در بارداری کمک می کنند. بهترین راه این است که مقدار زیادی فیبر و مایعات مصرف کنید و هر روز به صورت منظم ورزش کنید. از مصرف ملین ها در دوران بارداری به شدت اجتناب کنید. زیرا این داروها می توانند انقباضات رحمی را تحریک کنند. به جای آن، بعد از مشورت با پزشک از مکمل فیبر استفاده کنید.

سن

بزرگسالان سالخورده در حدود پنج برابر بیشتر از بزرگسالان جوان تر از مشکلاتی مانند یبوست رنج می برند. دلایل بسیاری برای شیوع یبوست در سالمندان وجود دارد اما فعالیت کمتر مهمترین علت ایجاد یبوست در سالمندان است. این علت به خصوص برای سالمندانی که در بستر هستند، صدق می کند. بعضی از افراد مسن به دلیل کاهش اشتها کمتر غذا می خورند این موضوع نیز عاملی برای ایجاد یبوست است.

از طرفی به طور متوسط سالمندان داروهای تجویزی بیشتری را مصرف می کنند. بسیاری از این داروها می توانند باعث یبوست شوند. اگر یبوست در شما در حال تبدیل شدن به مشکل است، از پزشک یا داروساز خود بخواهید که داروهای فعلی شما را مرور کند.  برای جلوگیری از یبوست در افراد مسن معمولا نیاز به مصرف مایعات بیشتر، فیبر بیشتر و فعالیت بدنی بیشتری است.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

IBS یک بیماری شایع است. ۱۵٪ از آمریکایی ها به این بیماری مبتلا هستند. درد شکم و اسهال دو نمونه از مهمترین علائم این بیماری هستند، اما یبوست نیز می تواند یکی از علائم اصلی IBS باشد. اگر این علائم حداقل سه بار در ماه و حداقل به مدت ۳ ماه ادامه داشته باشد، ممکن است نشان دهنده این باشد که شما درگیر این بیماری هستید. پس اگر IBS دارید، با پزشک متخصص گوارش مشورت کنید تا یاد بگیرید چگونه با آن غلبه کنید. برای جلوگیری از این بیماری تغییرات غذایی و تغییر در شیوه زندگی ضروری است.

دارو

اگر اغلب دچار مشکل یبوست هستید، تمام داروهایی که مصرف می کنید را بررسی کنید. برخی از داروهای خارج از نسخه، داروهای تجویزی و مکمل ها علل شایع یبوست هستند. به عنوان مثال، آنتی اسیدها می توانند باعث ایجاد این عارضه شوند. مکمل آهن نیز می تواند علت ایجاد یبوست باشد. داروهای تجویزی که به طور معمول باعث این مشکل می شوند عبارتند از:

  • داروهای خاصی که برای درد تجویز می شوند
  • داروهای درمان افسردگی
  • داروهای درمان بیماری پارکینسون
  • داروهای درمان بیماری های قلبی
  • داروهای درمان فشار خون بالا

برخی از بیماری ها

اگر بیش از چند هفته است که به این عارضه مبتلا شده اید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. یبوست می تواند یک نشانه هشدار دهنده از یک مشکل جدی تر در بدن باشد. این مشکلات شامل بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون یا مولتیپل اسکلروز می باشند. بافت توده یا سایر بیماری هایی که کولون شما را تحت تاثیر قرار می دهند نیز می توانند علت ایجاد یبوست باشند. بنابراین، قبل از این که مشکلتان جدی شود، برای تشخیص و درمان درست به پزشک مراجعه کنید.