علت برامدگی زیر پوست چیست؟

به طور کلی، برامدگی زیر پوست موضوعی غیر طبیعی است و هر نوع برآمدگی بی دلیل در زیر پوست و یا تغییر در آن باید به پزشک نشان داده شود. به احتمال زیاد این برامدگی ها علت سرطان نیستند و معمولا بی خطرند. اما نباید آن ها را نادیده گرفته و از کنار آن ها به سادگی گذشت.

به طور شایع، کیست، آبسه و توده های خوش خیم چربی (تومورهای چربی) شایع ترین علت های برامدگی زیر پوست هستند. این برامدگی ها در همه جای بدن ممکن است دیده شود. اما در پشت، دست و پا و پستان ها بیشتر روئیت می شوند. جالب است بدانید تومورهای چربی، خوش خیم و بی خطر بوده و معمولا به شکل گلوله دایره ای شکل و نرم هستند که با فشار دست تغییر شکل می دهند.

علت برامدگی زیر پوست چیست؟
علت برامدگی زیر پوست چیست؟

روش های معمول درمان برامدگی زیر پوست

اگر چه گفتیم برامدگی زیر پوست به طور کلی نگران کننده نیستند اما بهتر است موارد زیر را درباره آن ها در نظر بگیریم. در مورد تومورهای چربی اگر چه نگرانی خاصی وجود ندارد اما احتمال عفونی شدن آن ها می رود. همین طور این تومورها در حاشیه پستان معمولا ناراحت کننده هستند. از طرفی، تشخیص نوع برامدگی به طور دقیق در تخصص پزشکان است. در نتیجه بهتر است تومورهای چربی را به پزشک متخصص نشان دهید. تا در صورت نیاز به وسیله جراحی اقدام به برداشتن آن کنند.

در مورد برامدگی های زیر پوست ناشی از آبسه یا کیست پزشکان معمولا با ایجاد شکاف کوچکی روی پوست اقدام به تخلیه مواد زیر پوست کرده و جای آن را پانسمان می کنند.

بهتر است به صورت دوره ای خود را معاینه کنید. معمولا برآمدگی های زیر پوست به خصوص در نواحی خاص، از دید فرد دور می مانند. در نتیجه زنان باید ۵ الی ۷ روز پس از پایان هر دوره قاعدگی و در دوران یائسگی هر ماه یکبار پستان های خود را معاینه کنند. مردان نیز بهتر است هر ماه بیضه های خود را در این مورد بررسی کنند.

علت این که با وجود کم خطر بودن برامدگی زیر پوست توصیه ما مراجعه فوری به پزشک است، از آن جا نشات می گیرد که حتی اگر به احتمال کمی دچار سرطان شده باشید تشخیص هر چه زودتر شانس بهبودی را تا حد بسیار زیادی بالا می برد. درمان سرطان در این شکل به مکان، اندازه، نوع و امکان گسترش آن در بدن بستگی دارد.