ترش کردن معده اصطلاحی است که برای بسیاری از اختلالات گوارشی استفاده می شود. علائم شایع ترش کردن معده عبارتند از:

  • تهوع
  • گاز بیش از حد که باعث نفخ و آروغ زدن می شود
  • سوزش معده
  • استفراغ
  • برگشت اسید معده
  • سوء هاضمه

خوشبختانه ترش کردن معده معمولا موقتی است و بسیاری از داروهای خانگی موثر وجود دارند که می توانند به سرعت به کاهش درد و ناراحتی ناشی از آن کمک کنند. به عنوان مثال، جوش شیرین با خنثی کردن اسید معده که باعث سوء هاضمه یا رفلاکس معده می شود، کمک می کند تا ناراحتی معده از بین برود. زنجبیل، آلوئه ورا یا آب سیب زمینی برای کمک به کاهش التهاب ناشی از یک زخم یا عفونت معده مفید است.

اگر علائم شما با روش های طبیعی برای از بین بردن ناراحتی معده کم نشد، ممکن است یک بیماری گوارشی مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر، بیماری التهابی روده یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) داشته باشید. این ها مسائل گوارشی پیچیده تر هستند و برای درمان بهتر است با پزشک مشورت کنید.

علائم ترش کردن معده

ترش کردن معده به طور معمول ۳ نشانه در دستگاه گوارش فوقانی دارد. شما می توانید همه آن ها را هم زمان با ترش کردن معده تجربه کنید و یا به صورت مجزا هر کدام از آن ها را داشته باشید.

  • تهوع: تهوع یکی از علائم شایع ترش کردن معده است. احساس تهوعی که معمولا قبل از استفراغ به سراغتان می آید می تواند با بسیاری از مشکلات گوارش دیگر نیز بروز پیدا کند. تهوع همیشه به استفراغ منتهی نمی شود، اما احساس ناخوشایند در معده است که می تواند به مدت طولانی و دوام وجود داشته باشد.
  • استفراغ: برگرداندن غذا زمانی اتفاق می افتد که عضلات پایانی مری محتویات معده را از آن خارج می کنند و توانایی نگهداری آن ها را در معده ندارند. در این حالت غذاهای هضم نشده به همراه اسید معده به گلو و دهان شما باز می گردند. اصطلاح ترش کردن معده معمولا با این اتفاق به کار برده می شود. این بازگشت غذا باعث می شود در دهان احساس ترش و تلخی داشته باشید.
  • نفخ: نفخ معده زمانی رخ می دهد که گاز در روده فوقانی ساخته شده و به شما احساس پر بودن و ورم شکم را می دهد. نفخ بیش از حد می تواند شکم شما را بزرگتر کرده و یکی از دلایل درد شکم باشد. نفخ معده باعث می شود ترش کنید و آروغ بزنید.

علت ترش کردن معده

رفلکس اسید

رفلکس اسید (سوزش سر دل) می تواند تمام نشانه های مرتبط با ترش کردن معده را ایجاد کند. رفلکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده تلخ و ترش، به مری وارد شده و باعث سوزش و ناراحتی در معده و وسط شکم می شود. شما همچنین ممکن است احساس غلغلک دادن گلو را نیز داشته باشید. صفرا معده لایه ظریف پشت دهان را تحریک کرده و موجب ایجاد چنین حالتی می شود.

دکتر ملیندا معتقد است که بازگشت اسید به مری می توانید باعث استفراغ، تهوع بعد از غذا خوردن، نفخ معده و درد ناحیه بالای شکم شود. رفلکس اسید بعد از خوردن غذا خودرن مشکل بزرگ مشترک و بسیاری از زنان باردار است.

زخم معده

زخم های گوارشی می توانند باعث ترش کردن مداوم معده شوند. زیرا زخم موجب تحریک و ناراحتی معده می شود. زخم های معده توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری که لایه داخلی معده را آلوده کرده اند، ایجاد می شود.  پزشکان در کلینیک مایو اعلام کرده اند که زخم معده نشانه هایی مانند سوزش سر دل، تهوع، نفخ همراه با آروغ زدن و درد معده دارد.

ورم معده

گاستریت یک اصطلاح کلی برای التهاب دیواره معده است. گاستریت می تواند توسط تعدادی از عوامل التهابی و یا به علت باکتری هلیکوباکتر پیلوری که باعث زخم می شود، ایجاد شود. علاوه بر این، استفاده مکرر از داروهای ضد درد و مصرف بیش از حد الکل نیز چنین عوارضی را در پی دارد.

گاستریت می تواند باعث ترش کردن معده موقت همراه با نفخ، تهوع و سوء هاضمه دردناک در قسمت فوقانی شکم شود. با این حال، اگر ورم معده درمان نشود، می تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شده و ناراحتی ها معده را تشدید کند.

اسهال و استفراغ

ورم معده و روده که گاهی اوقات به نام آنفلوآنزای معده نیز شناخته می شود، توسط عفونت سیستم روده ایجاد می شود. ورم معده و روده (اسهال و استفراغ) می تواند برای معده بسیار ناراحت کننده باشد و با احساسات قوی از تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم همراه باشد.

عفونت ویروسی شایع ترین علت اسهال و استفراغ است. این ویروس ها می توانند با خوردن مواد غذایی آلوده و یا نشستن دست بعد از استفاده از دستشویی، وارد دستگاه گوارش شوند. دکتر کنی توصیه می کند که اگر شما آنفلوآنزای معده دارید، خوردن مایعات به شما کمک می کند تا آب از دست رفته از طریق اسهال و استفراغ را دوباره به دست آورید.

سوء هاضمه شدید

سوء هاضمه یک بیماری گوارشی است که می تواند درد و ناراحتی در قسمت فوقانی شکم ایجاد کند. سوء هاضمه همچنین می تواند با حالت تهوع، احساس پر بودن شکم (نفخ) و ناراحتی عمومی در قسمت بالای دستگاه گوارش همراه باشد.

از دلایل شایع سوء هاضمه می توان به خوردن غذاهای ادویه دار و چرب، سریع غذا خوردن، اضطراب، کافئین و مصرف زیاد الکل اشاره کرد. با این حال، زخم های گوارشی، التهاب معده، و بیماری سلیاک و سایر بیماری های مزمن گوارشی می توانند نشانه ای از سوء هاضمه باشند.

علت ترش کردن معده و بهترین درمان خانگی و موثر برای از بین بردن آن
علت ترش کردن معده و بهترین درمان خانگی و موثر برای از بین بردن آن

درمان های خانگی برای ترش کردن معده

در ادامه به برخی از بهترین داروهای خانگی برای درمان ترش کردن معده اشاره می کنیم. این مواد به شما کمک خواهد کرد تا در سریع ترین زمان ممکن از درد و ناراحتی، تهوع، نفخ و درد شکم رها شوید.

جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یک درمان طبیعی می تواند به سرعت ناراحتی معده را کاهش داده و شما را از شر ترش کردن معده خلاص کند. جوش شیرین، اسید معده که باعث سوزش سر دل و سوء هاضمه می شود را خنثی می کند. اگر شما مدام پس از غذا خوردن تجربه رفلاکس معده دارید، نوشیدن محلول جوش شیرین می تواند به جلوگیری از احساس سوزش در دستگاه گوارش به شما کمک کند.

دکتر دیوید تی درر می گوید ” جوش شیرین (بی کربنات سدیم) سوء هاضمه را آرام می کند. زیرا به تغییر سطح PH اسید معده منجر شده و میزان تحریک را کم می کند.”

یک چهارم الی یک دوم قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و آن را بعد از غذا برای از بین بردن اسید معده اضافی و درمان ترش کردن معده بنوشید. با نوشیدن یک لیوان بعد از هر وعده غذایی به مدت ۲ هفته علایم ترش کردن معده بهبود می یابد. اگر بعد از دو هفته علائمتان بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید.

زنجبیل

زنجبیل می تواند به کاهش علائم ترش کردن معده مانند گاز، نفخ و تهوع کمک کند. زنجبیل حاوی ترکیبات دارویی به نام جینجرول است که به کاهش التهاب و تحریک در معده منجر می شود.

مجله The International Journal of Preventative Medicine اعلام کرده است که زنجبیل یک درمان موثر برای مراقبت از سلامت دستگاه گوارش است. می توان آن را برای درمان سوء هاضمه، زخم، تسکین معده و التهاب دستگاه گوارش استفاده کرد.

یکی از ساده ترین راه ها برای استفاده از زنجبیل جهت تسکین ترش کردن معده نوشیدن دم نوش آن است. یک سانت زنجبیل را رنده کرده و در یک فنجان آب جوش بریزید. برای جلوگیری از فرار ترکیبات ضد التهابی آن از طریق بخار، در فنجان را بپوشانید. و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل در حدود ۲۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی برای کمک به آرام کردن معده موثر است.

بابونه

چای بابونه یکی دیگر از درمان های خانگی طبیعی برای رهایی از استفراغ، تهوع و نفخ حاصل از ترش کردن معده است. خواص درمانی بابونه برای آرام کردن تحریک معده و کاهش التهاب مفید است.

تحقیقات در مورد استفاده های درمانی بابونه نشان داده است که این گیاه برای سلامت سیستم گوارشی بسیار عالی است. به عنوان مثال، مجله Molecular Medicine Reports گزارش می دهد که بابونه برای خلاص شدن از شر نفخ مفید است، حرکت مواد غذایی در روده ها را بهبود می دهد و معده تحریک شده را آرام می کند. بابونه یک درمان خانگی موثر است که می تواند در درمان زخم، درد معده و ناراحتی معده مفید باشد.

برای خلاص شدن سریع از ترش کردن معده یک قاشق چای خوری بابونه خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید. و ۱۰ دقیقه در فنجان را بگذارید. ۳ بار در روز برای رهایی طبیعی از علائم و نشانه های ترش کردن معده از این دم نوش بنوشید.

بابونه تنها یکی از ۱۰ چای گیاهی شگفت انگیز برای سلامت سیستم گوارش شما است. چای لیمو، چای ریشه باباآدم و چای گیاهی قاصدک نیز برای سیستم گوارشی بسیار مفید هستند.

آب آلوئه ورا

اگر معدتان دائما ترش می کند استفاده از آب آلوئه ورا به عنوان یک درمان طبیعی برای کمک به تسکین دستگاه گوارش و کاهش علائم ترش کردن معده بسیار موثر است.

مجله Traditional Chinese Medicine اعلام کرده که شربت آلوئه ورا می تواند به کاهش ریفلاکس، تهوع، آروغ زدن بیش از حد، استفراغ و سوء هاضمه کمک کند. محققان گزارش دادن که این درمان طبیعی علائم فرم مزمن رفلکس اسید و سوزش سر دل را کاهش می دهد.

پس از وعده غذایی خود، ۱/۴ فنجان آب آلوئه ورا را برای جلوگیری از علائم ناراحتی معده و تسکین اختلالات گوارشی بنوشید. این درمان، رفلاکس را کم کرده و به ترش کردن معده پایان می دهد.

هشدار: آلوئه ورا یک ملین طبیعی است و نوشیدن بیش از حد می تواند اسهال ایجاد کرده یا مدفوع را شل کند.

آب سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از عشق است و آب آن برای درمان اختلالات مختلف روده، از جمله ترش کردن معده مفید است.

در واقع، بسیاری از مطالعات به فواید سلامتی آب سیب زمینی برای کمک به درمان ورم معده، زخم های گوارشی، سوزش سر دل و سوء هاضمه اشاره کرده اند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که آنزیم های موجود در سیب زمینی می تواند به پاک کردن روده ها و کاهش میزان اسید معده کمک کند. این فرآیند همچنین توانسته نتایج موفقیت آمیزی را برای درمان گاستریت و زخم معده نشان دهد.

مطالعه دیگری نشان داد که آب سیب زمینی می تواند به تسکین ناراحتی های گوارشی در دو سوم از افرادی که در این تحقیق شرکت کردند، کمک کند. علائم و نشانه های ناراحتی معده در عرض یک هفته با نوشیدن ۲ وعده و هر وعده ۱۰۰ میلی لیتر آب سیب زمینی کاهش می یابد.

سرکه سیب

با مصرف سرکه سیب می توانید به سرعت از نفخ، آروغ زدن بیش از حد و ترش کردن معده خلاص شوید. سرکه سیب طبیعی حاوی آنزیم های سالم است که برای بهبود سلامت دستگاه گوارش مفید است. اسید سرکه سیب برای کشتن باکتری های مضر که می توانند ناراحتی معده ایجاد کنند، مفید است.

نوشیدنی سرکه سیب طبیعی رقیق شده با آب از تشکیل اسید بیش از حد در معده بعد از خوردن غذا جلوگیری می کند. ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و قبل از هر وعده غذایی برای جلوگیری از ترش کردن معده بنوشید.

زغال چوب فعال

زغال چوب فعال با جذب سمومی که باعث درد و ناراحت معده می شود، به تسکین علائم ترش کردن معده کمک می کند. هنگامی که این سموم از دستگاه گوارش حذف می شوند، علائمی مانند گاز، نفخ و تهوع کم می شود.

مطالعه ای که در مجله The American Journal of Gastroenterology منتشر شده گزارش داد که کربن فعال به کاهش گاز روده، نفخ و درد شکم کمک می کند.

۵۰۰ میلی گرم زغال چوب فعال با یک لیوان بزرگ آب یک ساعت قبل از غذا و یک ساعت پس از غذا، می تواند تمام این فواید را برای شما به همراه داشته باشد.

رژیم غذایی مناسب

اگر از ناراحتی گوارشی رنج می برید، خوردن مواد غذایی خاصی که فشار را از روی سیستم گوارشی کم می کنند برای شما مفید است. برای رعایت این رژیم باید از مصرف غذاهای چرب، و حتی میوه ها و سبزیجات خام اجتناب کنید. این رژیم، سیستم گوارشی را به بهبود داده و تهوع، نفخ، گاز بیش از حد، و سایر علائم ترش کردن معده را کم می کند.

جلوگیری از ترش کردن معده

اگر شما مستعد ابتلا به ترش کردن معده هستید و یا از مداوم از ناراحتی بالای شکم رنج می برید، راه های بسیاری برای کاهش خطر ابتلا وجود دارد. برخی از تغییرات ساده در رژیم غذایی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم می توانند به شما در کاهش علائم کمک کنند.

  • از مصرف غذاهایی که چرب و تند هستند اجتناب کنید.
  • در مصرف غذاهای لبنی مراقبت باشید. زیرا برخی از افرادی از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند و همین موضوع باعث ایجاد ناراحتی گوارشی می شود.
  • غذاهای کم حجم را در تعداد وعده های زیاد مصرف کنید.
  • از خوردن وعده های غذایی سنگین اجتناب کنید.
  • حداقل ۲ ساعت بعد از خوردن غذا دراز بکشید.
  • پیاده روی و یا برخی از فعالیت بدنی سبک برای کمک به تقویت دستگاه گوارش شما و جلوگیری از ترش کردن معده مفید است.