علت، تشخیص و درمان سرفه و جوش روی پوست

بدن روش های زیادی دارد که به کمک آن ها از خود محافظت می کند. یکی از این روش ها، سرفه کردن است. سرفه کمک می کند تا گلو صاف شده و ریه های از مواد محرک پاک شوند. این عامل باعث می شود بهتر نفس بکشید. علاوه بر این که سرفه روش بدن شما برای تمیز کردن محرک ها است، به شما نشان می دهد که بیماری زمینه ای در بدنتان وجود دارد. سرفه می تواند حاد یا مزمن باشد. اگر سرفه تنها چند روز مهمان بدن بوده و شدید باشد به آن سرفه حاد گفته می شود. اما اگر بیش از ۳ هفته است که سرفه می کنید شما به سرفه مزمن مبتلا شده اید. راش و بثورات پوستی نیز واکنش پوست به محرک و یا بیماری زمینه ای است. این بثورات می توانند ظاهری متفاوت داشته باشند. گاهی ضایعات پوستی قرمز و پوسته پوسته هستند و گاهی نیز ظاهری تاول مانند دارند. در ادامه این مطلب می خواهیم دلایل وقوع سرفه و جوش پوستی را بررسی کرده و بهترین درمان های آن را معرفی کنیم.

علل ایجاد سرفه و جوش روی پوست چیست؟

سرفه و جوش معمولا نشانه ای از یک بیماری زمینه ای، مانند یک عفونت باکتریایی، ویروسی و یا قارچی است. در زیر چند نمونه از بیماری هایی که می توانند علل سرفه و جوش شوند را همراه با علائم دیگر آن ها بیان کرده ایم. این بیماری ها عبارتند از:

تب مخملک

تب مخملک یک عفونت است که از گروه باکتری استرپتوکوک ایجاد می شود. این عفونت بیشتر در گلو رخ می دهد. این عفونت باکتریایی سمی در بدن تولید می کند که موجب ایجاد بثورات پوستی و جوش می شود. گاهی اوقات نیز بر اثر ایجاد این بیماری زبان قرمز روشن می شود.

سرخک

در سرخک علائم اولیه معمولا عبارتند از:

  • تب بالا
  • سرفه
  • آبریزش بینی
  • قرمزی و آبرزش از چشم

۳ تا ۵ روز پس از شیوع علائم اولیه، جوش های پوستی بر روی صورت ظاهر می شوند و سریعا به تمام بدن پخش می شوند. در این حالت انگار یک سطل رنگ بر روی بدن بیمار ریخته اید.

کوکسیدیوئیدومایکوزیس

این بیماری یک عفونت قارچی است که عمدتا در جنوب غربی ایالات متحده رخ می دهد. این بیماری به نام تب دره نیز شناخته می شود. کوکسیدیوئیدومایکوزیس زمانی ایجاد می شود که بیمار، اسپورهای قارچ را تنفس می کند. این بیماری می تواند سرفه و جوش را بر روی قسمت بالا تنه و پاها ایجاد کند.

البته ممکن است گاهی این علائم بدون علت ظهور کند. بنابراین وقوع همزمان سرفه و جوش بر روی پوست لزوما نشان دهنده بیماری نیست. به عنوان مثال گاهی ممکن است سرفه شما از سرماخوردگی نهفته باشد و جوش های روی پوست نیز بر اثر تحریک مواد شوینده جدید که استفاده کرده اید به وجود آید.

سرفه و جوش در کودکان

وقتی کودکی مبتلا به سرفه و جوش پوستی همزمان می شود، می تواند دلایلی کامل متفاوت با بزرگسالان مبتلا داشته باشد. اگر این حالت در کودکتان ایجاد شد سعی کنید او را قرنتینه کنید تا علت بیماری او مشخص شود. این کار می تواند به جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار کمک کند. برخی از علل سرفه و جوش در کودکان عبارتند از:

  • تب مخملک که در کودکان شایع است، و باید با آنتی بیوتیک در اسرع وقت درمان شود.
  • سرخک که معمولا در کودکان رخ می دهد، و واکسن می توانید از آن جلوگیری کند.
  • اگر کودک بین سنین ۶ تا ۳۶ ماهه است، سرخجه می تواند علائم یک ویروس تنفسی فوقانی، مانند سرفه، احتقان و تب بالا باشد، که پس از آن با بثورات پوستی همراه است.

سرفه و جوش در کودکان به احتمال زیاد نشان از بیماری مسری دارد. بنابراین برای جلوگیری از شیوع بیماری های واگیر دار به دیگران بهتر است اگر علائمی در کودکتان مشاهده کردید، حتما موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

تشخیص

هنگامی که با سرفه و جوش روی پوست به سراغ پزشک می روید، باید ابتدا علت علائم شما تشخیص داده شود. برای این منظور پزشک ابتدا به صدای خروجی قفسه سینه گوش می دهد. سپس درجه حرارت بدن را اندازه گیری می کند. اگر نیاز به بررسی بیشتر باشد بثورات پوستی ایجاد شده از نزدیک معاینه می شوند. برای بررسی وجود برخی از عفونت ها آزمایش خون نیز گاهی تجویز می شود. برای عفونت های باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی، مقداری از مخاط گلو با یک گوش پاک کن برداشته شده و در آزمایشگاه بررسی می شود.

در صورتی که هر کدام از علائم زیر را دارید در اسرع وقت یک وقت ملاقات با پزشک تنظیم کنید:

  • سرفه های خشن که خلط سبز، بدبو و غلیظ تولید می کند.
  • وجود تب در نوزادان کمتر از ۳ ماهه که هرماه با سرفه و جوش است.
  • سرفه ای که بیش از ۱۰ روز طول می کشد.
  • سرفه ای که باعث می شود رنگ صورت کودک مایل به آبی شده و یا کودک از حال برود.
  • کهیری که در سراسر بدن گسترش پیدا می کند.
  • کهیری که درد دارد و به نظر نمی رسد در طول زمان بهبود پیدا کرده باشد.

سرفه و جوش چگونه درمان می شود؟

پزشکان معمولا سرفه و جوش پوستی مربوط به یک عفونت باکتریایی را با آنتی بیوتیک درمان می کنند. با این حال، آنتی بیوتیک در درمان عفونت ویروسی تاثیر گذار نیست. بسته به نوع عفونت ویروسی، پزشک درمان را شروع می کند. اما این درمان عموما تنها استراحت است. در واقع هیچ درمان مستقیم و موثری برای عفونت های ویرورسی وجود ندارد. و این نوع بیماری ها باید به مرور زمان و با طی کردن دوره نقاهت، خود به خود درمان شود.

از آنجا که بیماری هایی مانند سرخک و مخملک به راحتی پخش می شوند، بنابراین در صورتی که به این بیماری ها مبتلا هستید باید برای جلگیری از گسترش بیماری، بعد از هر بار سرفه کردن دست های خود را بشویید. اما اگر کودکتان به این بیماری ها مبتلا است، او را به مدرسه نفرسید و اجازه دهید در خانه استراحت کند.

اگر پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده است مهم است که دروه درمان خود را کامل کنید. ممکن است بعد از چند روز استفاده از دارو احساس بهتری داشته باشید اما باکتری ممکن است هنوز در بدن شما باشد.

مراقبت های لازم در خانه

برای مراقبت از سرفه و جوش در خانه باید استراحت کافی داشته باشید و مایعات به اندازه کافی بنوشید. میزان مایعات مصرفی باید کم کم و جرعه جرعه در طول روز باشد. سعی کنید هر چند دقیقه یک بار یک جرعه آب بنوشید. دوش گرفتن و استفاده از یک بخار سرد نیز می تواند به تجزیه خلط ها در ریه کمک کند. علاوه بر این بخار باعث می شود خلط ها به سادگی از گلو خارج شوند. برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی بهتر است از عصاره های مختلف مانند اوکالیپتوس در بخور خود استفاده کنید.

داروها (OTC)، مانند ضد احتقان بینی و شربت سرفه می تواند برای تسکین علائم مفید باشد. هرگز این داروها را بدون تجویز پزشک به کودکان ندهید. به طور کلی استفاده از ضد احتقان ها برای کودکان زیر ۶ سال به دلیل ایجاد عوارض جانبی ممنوع است.

اگر جوش های پوستتان خارش دارد توصیه می کنیم از وان حاوی بلغور جوی دو سر استفاده کنید. داروی بنادریل، به صورت کرم یا داروی خوراکی برای تسکین علائم مفید است. گاهی اوقات، نیز می توانید کرم هیدروکورتیزون را برای کاهش التهاب و در نتیجه خارش استفاده کنید. از خاراندن بثورات به شدت اجتناب کنید. زیرا این خارش بعدا تبدیل به زخم می شود.

پیشگیری از سرفه و جوش روی پوست

در حالی که گاهی اوقات ممکن است ابتلا به عفونت منجر به سرفه و جوش غیر قابل اجتناب باشد، اما چند اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع برخی از علل ایجاد آن وجود دارد. این گام ها شامل موارد زیر می باشند:

  • شستن دست ها به صورت مکرر به جلوگیری از ابتلا به بیماری های عفونی کمک می کند.
  • برای کاهش احتمال ابتلا، از تماس با افراد مبتلا اجتناب کنید.
  • سیگار نکشید. دود سیگار می تواند سرفه را تشدید کند.
  • از لوسیون های بسیار معطر استفاده نکنید. این مواد جوش را بدتر می کنند.
  • برای به حداقل رساندن التهاب، با آب ولرم دوش بگیرید.