علت تغییر اندازه و رنگ ماه گرفتگی و درمان آن

تقریبا همه نوزادان بعد از به دنیا آمدن ماه گرفتگی دارند. پس ماه گرفتگی روی پوست نوزادان موضوعی طبیعی است و در انواع و شکل های مختلف ممکن است بر روی پوست دیده شود. ماه گرفتگی ها می توانند از بدو تولد وجود داشته و یا بعدا ظاهر شوند. به طور کلی انتظار تغییر اندازه و رنگ ماه گرفتگی با توجه به رشد کودک طبیعی است. به طوری که یک ماه گرفتگی روی صورت، از کودکی تا بزرگسالی، می تواند تا ۸ برابر بزرگ شود. شایع ترین انواع این عارضه پوستی و علت تغییر اندازه و رنگ ماه گرفتگی را در ادامه توضیح می دهیم.

انواع و علت تغییر اندازه و رنگ ماه گرفتگی

ماه گرفتگی توت فرنگی

ماه گرفتگی توت فرنگی معمولا به رنگ قرمز و به صورت پهن شده روی پوست صورت نمایان می شود. این ماه گرفتگی رنگ قرمز خود را از رگ های خونی زیر پوست می گیرد. و به طور معمول تا سن ۶ سالگی محو می شود.

علت تغییر اندازه و رنگ ماه گرفتگی و درمان آن
علت تغییر اندازه و رنگ ماه گرفتگی و درمان آن

ماه گرفتگی لکه های قرمز

این لکه ها اغلب بزرگ هستند و از اجتماع شبکه ای از رگ های خونی به وجود آمده اند. این نوع از ماه گرفتگی همزمان با رشد کودک تیره تر، ضخیم تر و برآمده تر می شود.

ماه گرفتگی به صورت خال مادرزادی

خال های مادر زادی معمولا قهوه ای یا سیاه رنگ هستند. آن ها می توانند در اندازه های بسیار کوچک تا بسیار بزرگ ظاهر شوند. به این نوع از ماه گرفتگی ها باید دقت بیشتری داشت و تغییرات اندازه و شکل و رنگ آن ها را تحت نظر گرفت. چرا که این نوع ماه گرفتگی در درصد کمی از موارد، در بزرگسالی تبدیل به سرطان می شود.

ماه گرفتگی به شکل کله های شیر قهوه ای

دانه های ملانین که رنگدانه های طبیعی بدن هستند به صورت پراکنده در سطح پوست قرار دارند. تغییر این دانه ها منجر به ایجاد لکه هایی تیره تر از رنگ معمول پوست می شود. این نوع ماه گرفتگی اگر تغییر نکند، جای نگرانی ندارد.

آیا تغییر اندازه و رنگ ماه گرفتگی درمان دارد؟

گاهی افراد تغییراتی در ماه گرفتگی های خود مشاهده می کنند و عده ای نیز به دلیل ظاهر نامتناسب ماه گرفتگی ها تمایل به درمان آن دارند. در این زمینه چه باید کرد؟

اولین پیشنهاد ما مراقب بودن و منتظر ماندن است. البته این پیشنهاد درباره ماه گرفتگی های توت فرنگی بیشتر عمل می کند چرا که تنها مراقبت و صبر باعث می شود که آن ها خود به خود محو شوند. و در مورد سایر ماه گرفتگی ها روش های زیادی از جمله جراحی، لیزر، منجمد کردن و تزریق مواد تخریبی به ناحیه ماه گرفتگی قابل انجام است.

پیش از اختراع درمان با لیزر، ماه گرفتگی های به شکل کله های قرمز مشکلی دائمی بودند ولی امروزه این لکه ها به راحتی و به وسیله لیزر قابل برداشتن هستند. در صورتی که این لکه ها دچار تغییری نشده باشند، خطرناک نیستند و تنها دلایل زیبایی می تواند علت برداشتن آن ها باشد اما اگر لکه های قرمز در حال تغییر و رشد هستند می تواند نشانه های خطر بوده و بهتر است آن ها را بردارید.

نکته دیگر در زمینه ماه گرفتگی به شکل خال های مادر زادی است. این خال ها متاسفانه استعداد سرطانی شدن دارند. در صورتی که این خال ها بسیار بزگ باشند بهتر است در همان بدو تولد برداشته شوند. در موارد کوچکتر، تغییرات اندازه خال نشانه ای از بدخیمی آن است و باید به وسیله جراحی برداشته شده و آزمایش های لازم روی آن صورت گیرد.