علت تغییر رنگ دندان چیست و چگونه می تواند از تیره شدن دندان ها جلوگیری کرد

دندان های مرتب و سفید یکی از نشانه های زیبایی در افراد است. از این رو افراد حساسیت بیشتری بر روی رنگ دندان های خود دارند. به طور کلی تغییر رنگ دندان در غالب موارد بی خطر و سطحی است و دلایل ساده ای مانند مصرف زیاد قهوه دارد. البته در مواردی نیز تغییر رنگ دندان به علت پوسیدگی و نفوذ عمیق جرم ها دندان است. اما ان چه مهم است این سات که همه مردم دوست دارند دندان هایشان سفیدتر باشد.

به طور عام مردم گمان می کنند هر چه بیشتر مسواک بزنند؛ دندان های سفیدتر خواهند داشت. اما متاسفانه این طور نیست. چرا که مسواک حتی اگر از نوع زبر آن باشد تنها دندان ها را تمیز می کند؛ و جرم آن را بر نمی دارد. این موضوع در صورتی که منجر به افزایش شدت مسواک زدن و تعداد دفعات آن باشد. حتی می تواند با آسیب به مینای دندان، عاج دندان را که زیر مینای دندان قرار دارد و تیره تر است؛ نمایان کند.

یکی از طبیعی ترین عوامل تیره شده دندان ها افزایش سن است. همزمان با افزایش سن، حالت گوشتی موجود در مرکز دندان ها سفت شده و تبدیل به عاجی تیره رنگ می شود.

البته سن رنگ دندان ها را به شکلی یکنواخت تیره می کند و این فرآیند به صورت تدریجی و طی سال ها رخ می دهد. اما اگر یک یا چند دندان در کنار هم تیره شده و به رنگ خاکستری یا قهوه ای در آیند، احتمال این که آبسه ای چرکی در زیر این دندان ها ایجاد شده باشد وجود دارد. در این حالت رسیدگی فوری به دندان های آسیب دیده و جراحی ریشه دندان می تواند دندان ها را نجات دهد. اما اگر در این زمینه تاخیر شود آبسه ریشه های دندان و همینطور استخوان نگه دارنده دندان را خراب کرده و تنها راه چاره را کشیدن دندان می کند.

آبسه ها معمولا به دلیل ضربه به دهان و یا پیشرفت پوسیدگی ها دندان به وجود می آید. جالب است که بدانید این آبسه ها در ابتدا هیچ علامت و نشانه ای ندارند. به عنوان مثال ممکن است شما در کودکی دچار ضربه ای به دهنتان شده باشید؛ و در سنین جوانی آن ضربه تبدیل به آبسه شود.

یکی دیگر از علل تیره شدن دندان، تحلیل درونی دندان نام دارد. در این شرایط دندان ها بدون دلیل و خود به خود از طریق فرایندی که به آن باز جذب دوورنی می گویند تحلیل می رود. در این حالت دندان ها به رنگ صورتی و قرمز در می آید.

همچنین قابل ذکر است که اگر تمامی دندان ها با هم تیره شوند، به احتمال زیاد این مشکل نتیجه جرم حاصل از خوردن و آشامیدن و یا مصرف بعضی از داروهاست. و موضوع پوسیدگی تقریبا منتفی است.

درباره کودکان و نوجوانان مصرف زیاد آنی بیوتیک ها به خصوص تتراسیکلین می تواند عاج درون دندان ها را تیره کرده که این موضوع خود را از پشت مینای دندان نیز نشان می دهد. همچنین مصرف تتراسیکلین در دوران بارداری به خصوص در ماه های آخر باعث تولد نوزادی با دندان های خاکستری می شود.

تغییر رنگ دندان ها را چگونه کنترل کنیم؟

درست مسواک بزنید

دندان ها را به آرامی بشویید. از مسواک نرم استفاده کنید و نخ دندان را فراموش نکنید. در نهایت بدانید که رعایت بهداشت دهان و دندان جرم ها را کم می کند و تا زمانی که لثه ها سالم باشند دندان ها سفید می مانند.

سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها به روش های مختلفی تسط پزشکان انجام می شود. یکی از روش های گران قیمت گذاشتن وسیله ای به مدت چند هفته در دهان است. روزانه چند قطره توسط پزشک در این وسیله ریخته می شود و البته نتیجه کار بسیار خوب است. روش دیکر استفاده از ترکیبی است که ماده اصلی آن آب اکسیژنه است. این روش نیز به خوبی اثر می کند. اما خطر سرطانی شدن دهان را به خصوص در افراد سیگاری افزایش می دهد.

روکش گذاری دندان ها

گذاشتن روکش روی دندان ها به وسیله لمینیت، پلاستیک، طلا و چینی یکی از روش های پنهان کردن تیرگی رنگ دندان است. این روش ها باید به عنوان آخرین درمان مورد استفاه قرار بگیرد. روکش چینی گران ترین نوع روکش دندان می باشد که حتی می تواند شکل و چینش دندان ها را نیز اصلاح کند و بسیار طبیعی به نظر می رسد.