علت جدا شدن زودرس جفت

جفت عضوی در بدن است که در زمان بارداری، جنین را تغذیه می کند. به طور معمول این عضو در بالای رحم قرار دارد. اما پس از تولد نوزاد، از دیواره رحم جدا شده و از بدن مادر خارج می شود. با این حال، گاهی ممکن است جفت زودتر از زمان عادی از دیواره رحم جدا شود. به این حالت جداشدن زودرس جفت گفته می شود. جدا شدن زودرس جفت می تواند عوارضی برای نوزاد ایجاد کند زیرا ممکن است در این حالت، قادر به رساندن مواد مغذی و اکسیژن کافی به جنین نباشد. علاوه بر این عوازض، با جدا شدن زودرس جفت ممکن است مادر دچار خونریزی شود که برای خودش و جنینش خطرناک است.

بر اساس گزارش March of Dimes، از هر ۱۰۰ زن باردار یک نفر تجربه جداشدن زودرس جفت را دارد. در این حالت، برای جلوگیری از ایجاد عوارض، مهم است که قادر به تشخیص علائم و نشانه های بوده و سریعا اقدامات لازم انجام شود.

علائم جداشدن زودرس جفت چیست؟

علامت اصلی جداشدن زودرس جفت خونریزی واژینال است. با این حال، گاهی اوقات می تواند خون ایجاد شده در پشت جفت پنهان شود. در این حالت خونریزی واژینال ایجاد نمی شود. علائم دیگری که می توانند با جداشدن زودرس جفت رخ دهند عبارتند از:

  • درد و ناراحتی در شکم
  • کمر درد یا معده درد
  • حساس بودن شکم به لمس

این علائم در طول زمان بدتر خواهند شد. اگر شما تجربه هر یک از این نشانه ها بالا را همراه با خونریزی واژینال در سه ماهه سوم بارداری داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.

عوامل خطر و علل جداشدن زودرس جفت

عوامل خطر زیر می توانند احتمال جداشدن زودرس جفت را افزایش دهند:

  • سن بیشتر از ۳۵ سال مادر
  • چند قلو زایی
  • تجربه آسیب مانند تصادفات رانندگی
  • داشتن سابقه فشار خون بالا
  • داشتن عوارض بارداری، مثل عفونت رحم، مشکلات بند ناف و یا میزان زیاد مایع آمنیوتیک
  • مصرف دخانیات
  • استفاده از مواد مخدر، مانند کوکائین

بر اساس گزارش ها، مادرانی که در بارداری اول خود با جدا شدن زودرس جفت مواجه شده اند، در بارداری دوم نیز ۱۰ درصد امکان ایجاد این عارضه وجود دارد. با این حال، پزشکان علت دقیق جداشدن زودرس جفت را نمی دانند. از طرفی، داشتن یک یا چند مورد از عوامل خطر به این معنا نیست که شما هم جداشدن زودرس جفت را تجربه خواهید کرد.

تشخیص جدا شدن زودرس جفت

علاوه بر آزمایشات و معاینات فیزیکی، ممکن است سونوگرافی نیز در تشخیص این عارضه مورد استفاده قرار گیرد. همچنین علاوه بر این، آزمایش خون نیز می تواند تا حدودی در تشخیص آن موثر باشد. در صورت ایجاد این عارضه، معمولا پزشکان پس از انجام تمامی آزمایشات و جمع آوری اطلاعات، بهترین تصمیم را برای شما و نوزادتان خواهند گرفت.

علت جدا شدن زودرس جفت
علت جدا شدن زودرس جفت

درمان های ممکن برای جداشدن زودرس جفت

درمان جداشدن زودرس جفت به چگونگی و شدت جدا شدن بستگی دارد. در واقع این عارضه می تواند در سه سطح خفیف، متوسط و شدید رخ دهند که معمولا پزشکان بر اساس این درجات، درمان موثر را اتخاذ می کنند. در حالت خفیف بودن عارضه، خونریزی رخ خواهد داد اما پس از گذشت زمان، خونریزی کند شده و وضعیت جنین به حالت ثبات بر خواهد گشت. در این شرایط ممکن است در صورتی که خونریزی شدید باشد، تزریق خون انجام گیرد.

جداشدن خفیف جفت در ۲۴ تا ۳۴ هفتگی: در این بازه، اگر حال خودتان و جنینتان خوب باشد، پزشک ممکن است استفاده از برخی از داروها که به رشد سریع تر ریه جنین کمک می کنند، را امتحان و تجویز کند. اگر در این هفته ها خونریزی پس از درمان ها، کمتر شد، پزشک ممکن است شما را مرخص کند اما در غیر این صورت باید در بیمارستان بستری باشید.

جداشدن خفیف جفت از هفته ۳۴ به بعد: اگر بارداری شما رو به اتمام باشد و یا نزدیک به موعد زایمان باشید، پزشک ممکن است استفاده از روش های القای زایمان طبیعی و یا عمل سزارین را در دستور کار خود قرار دهد. حتی اگر تشخیص داده شود که رشد جنین کامل نشده و موعد زایمان نرسیده است، زایمان زودتر می تواند خطر عوارض بیشتر را کاهش دهد.

جدا شدن متوسط و شدید جفت: این عارضه نشان می دهد که شما خون زیادی از دست داده اید و ممکن است کودکتان با عوارض بسیاری تهدید شود. این شدت و مقدار خونریزی همچنین نشان می دهد که شما باید هر چه زودتر با عمل سزارین زایمان کنید.

در موارد نادر، اگر دکتر شما نتواند خونریزی را متوقف کند، شما ممکن است هیسترکتومی نیاز داشته باشید. این عمل جراحی به منظور برداشتن رحم صورت می گیرد. باز هم تکرار می کنیم که، این عمل در موارد نادر خونریزی شدید انجام می شود.

چگونه می توانید از جداشدن زودرس جفت جلوگیری کنید؟

را های ساده و سالمی وجود دارد که می توانید به کمک آن ها از جدا شدن زودرس جفت جلوگیری کنید. برخی از این راه ها عبارتند از:

  • استفاده از کمر بند طبی برای حمایت از شکم و کمر
  • اجتناب از مصرف سیگار و مشروبات الکلی
  • کنترل فشار خون
  • جلوگیری از ایجاد آسیب های شکمی

با این حال، برخی مواقع شرایطی وجود دارد که ممکن است شما را در جلوگیری از ایجاد این عارضه ناتوان کند. به عنوان مثال سن مادر عاملی است که شما نمی توانید آن را تغییر دهید.

عوارض جدا شدن زودرس جفت

نوزادان متولد شده از مادرانی که جداشدن زودرس جفت را تجربه کرده اند، در معرض خطر بالاتری برای برخی عوارض مرتبط با بارداری می باشند. این خطرات عبارتند از:

  • عدم رشد طبیعی
  • تولد نوزاد نارس (به زایمانی زودرس گفته می شود که قبل از هفته ۳۷ بارداری رخ می دهد.)
  • مرده زایی یا به دنیا آمدن نوزاد مرده

اگر جداشدن زودرس جفت بعد از هفته ۳۷ ام بارداری رخ دهد، کمتر احتمال دارد نوزاد مشکلات سلامتی را تجربه کند.

در این زمینه چیزی که مهم است این است که جدا شدن جفت به سرعت تشخیص داده شود. به گزارش انجمن بارداری آمریکا، ۱۵ درصد از موارد شدید جداشدن زودرس جفت به مرگ جنین منتهی می شود.

جداشدن زودرس جفت از جمله عوارض بارداری است که علت آن هنوز هم به دقت کشف نشده است اما اگر شما از آن دست افرادی هستید که خطر ابتلای بالایی دارید، باید هر لحظه آماده چنین اتفاقی در بدنتان باشید و با هر خونریزی واژینالی با پزشک خود تماس بگیرید.