حساسیت دندان

بستنی یکی از آن خوراکی هایی است که از هر نوعش که باشد در آخر به مذاقتان هم تلخ و هم شیرین خواهد بود. چرا که اگرچه خوشمزه است. اما برای دندان درد آور است. این موضوع طبیعی است که هر کسی با گاز زدن یک خوراکی سرد دردی موقتی را در دندان هایش احساس کند. علت این درد مجاری لانه زنبوری در زیر مینای دندان است که احساس سرما را تا مغز دندان که عصب دندان در آن جا قرار دارد انتقال می دهد؛ و فرد احساس درد می کند. نمونه گفته شده در بالا مثالی از حساسیت دندان است.

به طور طبیعی بزاق باعث رسوب کلسیم در دهان و روی دندان ها می شود. و از این طریق باعث بسته شدن مجاری لانه زنبوری می گردد. اما ما گاهی کارهایی می کنیم که باعث می شود این پوشش از بین برود. مسواک زدن شدید و زیاد، استفاده از مسواک زبر، دندان قروچه و مصرف غذاهای اسیدی از جمله این فعالیت هاست. همچنین باید گفت خالی شدن دوباره دندان های پر شده و ترک خوردن دندان ها نیز می تواند نفوذ به مرکز دندان را محتمل کند.

به هر حال علت هر چیزی که باشد؛ انتقال سرما از سطح دندان به مرکز آن باعث تیر کشیدن دندان می شود.

نکته مهم دیگر آن است که اگر دندان تان به غذاهای گرم حساس است و نیز اگر حساسیت به خوراکی های سرد بیش از چند ثانیه طول می کشد؛ ممکن است به التهاب برگشت ناپذیر آبسه که نوعی التهاب پر از چرک است، مبتلا شده باشید.

درمان حساسیت دندان چگونه است؟

در ابتدا توجه داشته باشید که اگر دندانی را به تازگی پر کرده اید حساسیت دندان به غذاهای گرم و سرد به مدت چند هفته طبیعی است و علت آن ملتهب شدن مرکز دندان می باشد. اما اگر درد بیش از چند هفته ادامه داشته باشد احتمال این که عصب دندان دچار آسیب شده باشد وجود دارد. در این شرایط بهتر است دوباره به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

به جز موارد بالا درباره سایر موارد حساسیت دندان به سرما روش های درمانی آسانی نیز وجود دارد.

خمیر دندان های مخصوص

خمیر دندان های مخصوصی که حاوی کلروراسترونسیم می باشند به وسیله این ماده، مجاری لخت شده سطح دندان را می پوشانند و روی مینای دندان اثری مانند بزاق دهان دارند. در نتیجه حساسیت دندان به سرما را کاهش می دهند.

استفاده از دهان شویه

فلورور در دهان شویه های مخصوص نیز یافت می شود و به همان روش خمیر دندان های ضد حساسیت به پوشاندن مجاری روی دندان کمک می کند.

مصرف مسکن ها

ممکن است پزشک برای کاهش حساسیت دندان ها و تسکین آن ها مصرف بعضی از مسکن ها از جمله ایبوپروفن را به شما پیشنهاد کند.

آرام مسواک زدن

همیشه از مسواک نرم استفاده کنید. مشواک را محکم روی دندان ها نکشید این کرا درست مثل اره کردن یک درخت است و علاوه بر ایجاد حساسیت در دندان ها می تواند باعث ایجاد خراش روی آن ها شود. پیشنهاد می کنیم قبل از مسواک کردم مسواک خود را با آب گرم خیس کنید.

تغییر در روش مسواک زدن

اغلب مردم با شت زیاد شروع به مسواک زدن می کنند و معمولا این کار را از یک نقطه خاص آغاز می کنند و پس از لحظاتی خسته شده و باقی مراحل مسواک زدن را سر هم بندی می کنند. این طیعی است که همیشه همان نقطه خاص که در شروع مسواک زدن با حرارت زیاد ان را می شویید دچار حساسیت دندان به سرما می شود. بهتر است مسواک زدن را از پشت دندان های پایین شروع کنید. اینجا سخت ترین محل برای شستشو است و جرم ها همیشه در آن جا جمع می شوند.

خوراکی های اسیدی را مصرف نکنید

گوجه فرنگی، لیمو، نوشابه های گاز دار و هر خوراکی اسیدی دیگری می تواند دندان های شما را در برابر سرما و گرما حساس کند.

دندان قروچه نکنید

می دانیم که این مشکل دست خودتان نیست اما اگر پزشکتان علت حساسیت دندان ها را دندان قروچه دانست روش هایی برای جلوگیری از آن نیز به شما معرفی خواهد کرد

درمان الکتریکی حساسیت دندان ها

روش الکتریکی خاصی برای کشیدن یک لایه فلورور بر روی مجاری باز شده دندان وجود دارد؛ که معمولا دندانپزشکان در صورت موثر نبودن سایر دندان ها از این روش استفاده می کنند.