علت خشکی پوست پا

خشکی پوست پا یک مشکل رایج است و در صورتی که ترک های عمیق در پاهای شما (بیشتر پاشنه پا) ایجاد کند، می تواند دردناک نیز باشد. این ترک ها می توانند راه رفتن را بسیار دشوار کنند. اگر ترک ها عمیق باشند، ممکن است حتی خونریزی کنند. پاشنه ها مکان های معمولی هستند که ترک ها می توانند رشد کنند؛ اما خشکی پوست پا می تواند در هر نقطه از پا اتفاق بیفتند. بسیاری از علل احتمالی خشکی پوست پا به صورت ناگهانی، از کفش هایی که می پوشید و اختلالات عصبی، ناشی می شود. در این مطلب پیام سلامت به بررسی علل این مشکل می پردازیم.

فشار

ایستادن طولانی در زمین های سفت ممکن است باعث ایجاد خشکی پا یا ترک پا شود. با توجه به گزارش وبسایت OurHealthNetwork، سالها ایستادن به یک شکل می تواند غده های عرق را در پاها بکاهد و به طور بالقوه باعث ایجاد خشکی یا ترک پا شود. علاوه بر این، اضافه وزن بیش از حد نیز می تواند فشار بیشتری روی پاها ایجاد کند. طبق گزارش وبسایت ePoditary، افزایش فشار روی چربی طبیعی پا باعث گسترش آن به کناره ها و ایجاد ترک در پای شما می شود. در این زمینه پوشیدن کفش های محافظتی می تواند مانع از این اتفاق شود.

داروها

مصرف داروهایی نظیر دیورتیک ها یا آنتی هیستامین ها می تواند باعث خشکی پوست پا شود. در صورت استفاده مداوم از این داروها، برای جلوگیری از خشکی پوست پا ، آنها را به طور منظم با مرطوب کننده مراقبت کنید.

کفش پشت باز

کفش های پشت باز مانند صندل و فلیپ فلاپ ها می توانند به ایجاد پاشنه های خشک و ترک خورده کمک کنند. کفش های پشت باز، باعث افزایش فشار روی پاشنه پا می شود که می تواند منجر به ترک پوست پا شود.

وضعیت پوست

مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و پای ورزشکار (نوعی عفونت) می تواند به خشکی پوست پا کمک کند. اگزما و پسوریازیس بیماری پوستی است که باعث خشکی پوست در سراسر بدن می شود. این خشکی می تواند روی پای شما نیز رخ دهد. طبق گفته وبسایت MayoClinic، پای ورزشکار یک عفونت قارچی است که در نتیجه ترک خوردگی و خشکی بیش از حد پوست پا رخ می دهد. پای ورزشکار قارچی است که در محیط مرطوب رشد می کند. خارش، سوزش و قرمزی همراه با بیماری پای ورزشکار رخ می دهد.

آب داغ

اگر اغلب پاهای خود را در آب داغ قرار می دهید و یا با دوش آب داغ حمام می کنید؛ باید منتظر خشکی پوست پا باشید. آب داغ، موادی طبیعی پوست را تخریب می کند و رطوبت را از بین می برد. کاهش دمای آب حمام می تواند به جلوگیری از خشکی پوست پا کمک کند.

وضعیت پزشکی

بعضی از بیماری های پزشکی ممکن است منجر به خشکی پوست پا شوند. بیماری هایی مانند نوروپاتی پاها مرتبط با دیابت و کم کاری تیروئید در این زمینه قابل مثال است. طبق گزارش وبسایت ePodiatry افراد مبتلا به بیماری های پزشکی کاهش دهنده عرق، ممکن است به خشکی پوست پا نیز مبتلا شوند.