همه افراد دچار رعشه و لرزش در ماهیچه های بدن خود می شوند. اما این فرآیند معمولا به قدری جزئی است که متوجه آن نمی شوند. به زبان ساده، رعشه به لرزش ماهیچه ها و اندام های بدن که ناشی از انقباضات غیر ارادی ماهیچه ها است، گفته می شود.

رعشه معمولا در هر نقطه ای از بدن قابلیت ایجاد دارد. اما به طور معمول در گردن و دست ها بیش از سایر اندام ها دیده می شود. در بیشتر افراد، این بیماری ناشی از تنش های روانی، خستگی های شدید، مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار و یا عوارض دارویی است.

عده ای هستند که دچار رعشه های مکرر و شدید هستند. اگر شما نیز دچار این حالت به صورت بی وقفه و آزار دهنده شده اید، پیشنهاد می کنیم که حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. بیماری های پارکینسون و رعشه مادر زادی دو نمونه شایع از بیماری های منجر به رعشه مکرر هستند. لرزش ارثی دست ها را می توان در هنگام حرکاتی مثل در دست گرفتن فنجان، بستن بند کفش و موارد ظریف مشابه تشخیص داد. این نوع از رعشه گرچه ناراحت کننده است اما برای سلامتی فرد خطری ندارد.

در نهایت می توان موارد زیر را علت ایجاد این عارضه دانست:

  • اعتیاد به الکل
  • بیماری MS
  • تومورها و سکته مغزی
  • پرکاری تیروئید
  • بیماری ویلسون

جالب است که بدانید، بیماری ویلسون به اختلال سوخت و ساز مس در بدن گفته می شود که نوعی اختلال وراثتی است.

علت رعشه و لرزش بدن و روش کنترل آن
علت رعشه و لرزش بدن و روش کنترل آن

درمان و کنترل رعشه و لرزش دست

اگر رعشه شما ناتوان کننده باشد، نیاز به درمان های طبی یا جراحی دارید. در این زمینه پزشکان معمولا داروهایی مانند پروپرانولول و پریمیدون تجویز می کنند. اما به هر صورت چه شما داروها را مصرف کنید و چه نکنید راهکارهای ساده برای کنترل رعشه وجود دارد.

مقابله کردن با تنش و فشارهای روحی و کنترل آن به وسیله استراحت کافی در طول شبانه روز و منظم کردن ساعات خواب می تواند اثر محسوسی بر کاهش لرزش اندام های شما داشته باشد. همچنین در مورد موارد خوراکی بهتر است مصرف قهوه و چای خود را تا حدود زیادی کاهش دهید. مصرف روزانه حداکثر دو فنجان از این مواد بیشترین میزانی است که شما اجازه مصرف دارید.

فهرست داروهای شما نیز اگر شامل مواد ضد احتقان و گرفتگی بینی و نیز داروهایی مثل اپی نفرین باشد می تواند منجر به ایجاد رعشه در بدن شما شود. در این زمینه نیز می توانید با تغییر داروها تحت نظر پزشک، به کنترل مشکل بپردازید.

درمان هایی نیز برای رعشه یا لرزش دست به طور خاص مطرح شده است که اکثرا مرتبط با درمان های حرکتی و مهار کننده لرزش هستند. در ادامه این مطلب ۳ مورد اصلی از این درمان ها را برای شما شرح می دهیم.

بستن وزنه به دست

در هنگام انجام کارهای مختلف بستن دستبندهای نیم تا یک کیلویی به مچ دست می تواند میزان حرکت دست شما را در هنگام لرزش کنترل کند. فقط دقت کنید که این دستبندها را تنها در زمان انجام کاری خاص ببندید چرا که استفاده مداوم از آن باعث خستگی ماهیچه ها و لرزش بیشتر دست می شود.

استفاده از وسایل مخصوص

وسایل خاصی برای انجام امور روزانه افراد مبتلا به لرزش دست طراحی شده است که در کاهش ناراحتی های آن ها موثر است. به عنوان مثال قاشق و چنگال های مخصوص که امر خوردن را ساده تر می کنند و بشقاب های لبه دار که از بیرون ریختن غذا ممانعت می کنند از آن جمله هستند.

خسته کردن دست ها

پیش از انجام هر کاری که به ظرافت نیاز دارد روی یک صندلی نشسته و با دست ها، دسته های دو طرف صندلی را بگیرید. در این حالت با محکم نگه داشتن آرنج ها به مدت ۱ الی ۲ دقیقه دستان خود را به آرامی به سمت پایین فشار دهید. این کار باعث خسته شدن ماهیچه ها و کاهش لرزش دست می شود.