علت ریزش آب دهان چیست؟

در حقیقت ریزش آب دهان موضوع ساده است و هیچ خطری برای انسان نداد اما هنوز علت آن توسط پزشکان کشف نشده است. پزشکان حتی نمی دانند چگونه آن را بند آورند. با این وجود تجربه نشان می دهد که در هر فردی دلایل مشخص و منحصر به فردی موجب این اتفاق می شود. پس هیچ کس بهتر از خودتان نمی تواند به وسیله آزمون و خطا این مسئله را حل نماید.

در مواردی در زنان بارداری میزان بزاق دهان زیاد می شود و حتی گاهی این زیاد شدن خوردن، نوشیدن و حرف زدن را در آن ها دچار مشکل می کند. البته این مسئله پس از زایمان حل می شود. بزاق ایجاد شده در این حالت بیشتر بر اثر تغییرات هورمونی است. در صورتی که می خواهید در مورد این موضوع، اطلاعات بیشتری کسب کنید مطلبی با عنوان افزایش بزاق در دوران بارداری را مطالعه نمایید.

معمولا نشانه های ریزش آب دهان پف کردن گونه ها به علت تورم غدد بزاقی و قرمز و ملتهب شدن درون دهان است. مبتلایان به این حالت اغلب احساس مزه بدی در دهانشان دارند. و مجبورا برای جلوگیری از ریزش آب دهان مرتبا بزاق خود را قورت دهند.

اگر چه منشا ریزش آب دهان در دهان است ولی سال هاست که علت آن را مسئله ای عصبی در مغز می دانند. گاها بزاق زیاد به علت قطع یک داروی خاص است. این داروها معمولا در زمان مصرف عارضه جانبی دارند و موجب افزایش بزاق دهنا می شوند، و وقتی شما بعد از مدت ها این داروها را قطع می کنید بزاق طبیعی به نظرتان زیاد می رسد.

همچنین یکی دیگر از دلایل بزاق زیاد و ریزش آب دهان وجود هر شئی خارجی در دهان است. مثلا افرادی که به تازگی ارتودنسی کرده اند و یا دندان مصنوعی گذاشته اند بزاق بیشنری ترشح می کنند.

علت ریزش آب دهان چیست؟
علت ریزش آب دهان چیست؟

در نهایت مشکلاتی مثل فلج صورت، پارکینسون و سکته مغزی با کاهش توانایی فرد در بلعیدن درست مواد غذایی و بستن لب ها می تواند منجر به ریزش آب دهان شود.

روش های زیادی برای کاهش ریزش آب دهان و کنترل آن پیشنهاد شده است اما اغلب آن ها کمتر موثر بوده اند. روش های جراحی خاصی برای تصحیح مسیر مجاری بزاق و انتقال بزاق به گلو وجود دارد اما این کار معمولا توصیه نمی شود. همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم هر کس باید به دنبال راهکار خودش باشد مثلا در زنان باردار استفاده از قرص های مکیدنی، نوشیدن جرعه جرعه و متناوب آب و خوردن تنقلات می تواند علاوه بر کاهش و جذب بزاق دهان مزه بد دهان را از بین ببرد.

داروهایی وجود دارند که موجب خشکی آب دهان می شوند اما این خشکی ویژگی مثبت دارو نیست بلکه عوارض جانبی آن است. در نتیجه ارزش ندارد برای قطع ریزش آب دهان چنین داروهایی مصرف شود. به خصوص در زنان بارداری به دلیل تاثیر بد این داروها بر جنین، باید به طور جدی از مصرف این داروها اجتناب شود.