علت عرق کردن و درمان آن

عرق کردن واکنش طبیعی بدن است ولی بعضی ها مدام عرق می کنند. اگر شما یکی از همین افراد باشید، لباس های خیس از عرقتان، نشانه این مشکل است. به طور کلی همیشه عرق کردن به علت عوامل محیطی مانند گرما و رطوبت، و یا عوامل درونی مانند تنش و اضطراب است. در کارکرد طبیعی بدن، عرق کردن وسیله ای برای تنظیم دمای بدن است و افرادی که بیش از حد عرق می کنند تنها استعداد وراثتی بالایی برای تولید عرق دارند. بنابراین عرق کردن زیاد را نمی توان یک بیماری دانست و فقط می توان گفت غدد ترشح کننده عرق بیش از حد فعالیت دارد.

گاهی عرق ناشی از عوارض طبیعی مانند یائسگی، قاعدگی، بلوغ و سایر تغییرات هورومونی در بدن است. ورزش های شدید، غذاهای تند و ادویه دار، مصرف الکل و دخانیات از دیگر عواملی هستند که می توانند روند عرق کردن بدن را تشدید کنند.

در مواردی عرق کردن می تواند ناشی از وجود عفونت در بدن باشد. در این موارد عفونت می تواند یک سرماخوردگی ساده یا عفونتی شدید و پیچیده باشد. اما آنچه در همه این حالات واضح است وجود تب مداوم در بدن و افزایش تعریق برای خنثی کردن گرمای ناشی از تب است.

بیماری های هوجکین، سل، پرکاری تیروئید، سرطان، مالاریا، سینه پهلو، بیماری قلبی و بیماری های کبد و کلیه از مواردی هستند که مبتلایان به آن دچار تعریق زیاد می شوند.

کنترل و درمان عرق کردن

لباس کم بپوشید

لباس سبک، شل بافت و تولید شده از الیاف طبیعی در جذب عرق و تبخیر آن کمک می کند. فراموش نکنید که الیافت مصنوعی از جمله نایلون و پلی استر عرق را جذب نکرده و فضای تهویه بدن را محدود می کند.

داروهای ضد عرق مصرف کنید

توجه داشته باشید که، دئودورانت ها و مواد ضد بو، ضد عرق نیستند. هر چند ممکن است مقداری مواد ضد عرق نیز در خود داشته باشند. اما موثرترین ضد عرق ها، کلریدرات آلومینیوم و سایر نمک های آلومینیوم هستند. نمک های آلومنیوم مجاری عرق را مسدود می کنند. افشانه نمک آلومینوم را می توان به قسمت هایی که عرق می کنند پاشید. دقت داشته باشید که ضد عرق های با غلطت بالایی نمک آلومینیوم مضراتی برای بدن داشته و تنها با تجویز پزشک باید مصرف شوند. همچنین توجه کنید که در انواع ضد عرق ها، مدل های مالیدنی از مدل های پاشیدنی بهتر عمل می کنند. قبل از استفاده نیز بهتر است محل را به خوبی خشک کنید و اگر از مدل پاشیدنی استفاده می کنید، محلول موجود را در ابتدا تکان داد تا مواد موثر ته نشیدن شده آن مخلوط شود.

مالیدن الکل

مالیدن کمی الکل به ناحیه پر تعرق می تواند تا چند ساعت مجاری عرق را تنگ نماید. توجه کنید که این کار را همیشه نمی توان انجام داد چون الکل زیاد موجب خشکی پوست و تحریک آن می شود.

دستگاه کنترل مجاری عرق

اخیرا دستگاهی الکتریکی تولید شده است که با ایجاد یک جریان ضعیف الکتریکی و انقباض مجاری عرق میزان ترشح عرق را کنترل می کند. البته این دستگاه تنها با دستور پزشک و در موارد حاد استفاده می شود و از طرفی بسیار گران است.

پودر بزنید

زدن مقدار کمی پودر بچه و یا نشاسته ذرت، اگر چه از تولید عرق جلوگیری نمی کند اما در جذب عرق و خشک ماندن بدن موثر است.

علت عرق کردن و درمان آن
علت عرق کردن و درمان آن

دوش آب سرد بگیرید

گرفتن دوش آب سرد و یا فرو رفتن در استخر آب سرد به مدت نیم ساعت می تواند مجاری عرق را تا حدود ۳ ساعت تنگ نگه دارد.

در مصرف مواد غذایی دقت کنید

غذاهای تند نخورید. یکی از علل عرق کردن به خصوص در بعد از ظهر ها، خوردن غذاهای پر ادویه به همراه سس های تند است. همچنین مصرف الکل باعث گشاد شدن رگ های خونی زیر پوست شده و دمای بدن را بالا می برد. مصرف سیگار نیز با افزایش آدرنالین خون در بالا رفتن بالا رفتن میزان تعریق بدن موثر است.

انجام عمل جراحی

این مورد برای کسانی که با وجود انواع درمان های ذکر شده هنوز زیاد و به میزان ناراحت کننده ای دچار تعریق می شوند پیشنهاد شده. در این عمل جراح شما می تواند با قطع کردن اعصاب منتهی به غدد عرق و یا برداشتن غدد عرق، که با استفاده از یک لوله مکش انجام می شود، روند تعریق را در بدن شما کنترل کند. نکته مهم در مورد این جراحی ها خطرات ناشی از آسیب دیدن اعصاب و همچنین امکان بازگشت شرایط پس از حدود ۲ سال است.

چه زمانی برای عرق کردن باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر عرق کردن شما به حدی است که باعث می شود لباس و کفش شما خیس شود و حتی وقتی هوا خنک است عرق از صورت شما می چکد همچنین اگر عرق کردن با تب، سرگیجه و نبض تند همراه است و نیز وقتی عرق بلورهای رنگی روی پوست ایجاد کرده و یا باعث تحریک پوستی می شوند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.