علت فراموشکاری چیست و چگونه درمان می شود؟

فراموشکاری حالات مختلفی دارد و در افراد مختلف، به شکل های متفاوتی بروز می کند. مثلا در یک جشن عروسی با عده ای زیادی از افراد تازه آشنا می شوید. در اینجا انتظار نمی رود که نام همه آن ها را به خاطر داشته باشید و نام این مشکل فراموشی نیست. اما اگر دیروز قرار ملاقات مهمی داشته اید و این قرار با موفقیت طی شده است و حالا نام فرد مورد نظر را به خاطر نمی آورید، دچار فراموشکاری هستید.

البته باید گفت، این مسئله نیز آن قدر ها که فکر می کنید مهم نیست و تنها نوعی عارضه در جریان افزایش سن است. اما اگر به طور کلی چیزی از قرار دیروز به یاد نمی آورید باید به صورت جدی نگران خود باشید.

معمولا در افراد پیر، فراموشکاری در شکل خاصی متبلور می شود. به عنوان مثال آن ها جزئیات اتفاقی در گذشته دور را به خوبی به یاد می آورند اما مکانی که اتومبیل خود را ساعتی پیش در آنجا پارک کرده اند، فراموش می کنند. این فراموشی ها در سنین بالای ۷۳ سال طبیعی است و در سنین پایین تر از آن به ندرت ناشی از شروع بیماری هایی نظیر آلزایمر است. مغز افراد پیر، به مرور رو به افول است و با کاهش توانایی های حافظه، خلاقیت در مغز آن ها تقویت می شود.

کنترل و درمان فراموشکاری

فراموشکاری را در حالتی که مثل یک حمله برای شما پیش می آید، به عنوان مثال در مکان آشنایی در شهر و محله خودتان ناگهان فراموش می کنید کجایید، و یا مثلا سال و ماهی که در آن قرار دارید را فراموش می کنید، جدی بگیرید. این نوع از فراموشکاری می تواند دلایل ویژه ای داشته باشد که تنها با مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب قابل درمان است. اما در ادامه این مطلب مواردی را برای کنترل فراموشکاری و کاهش آن با شما در میان می گذاریم.

علت فراموشکاری چیست و چگونه درمان می شود؟
علت فراموشکاری چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان افسردگی

یکی از عوارض افسردگی، فراموشکاری است. پس اگر درگیر تنش های روانی و افسردگی هستید، بهتر است ابتدا به درمان این مشکل پرداخته و سپس به فکر حل مسئله فراموشکاری باشید. تقریبا می توانید مطمئن باشید که با درمان افسردگی مشکل حل شده و تمامی اطلاعات فراموش شده سر جای خود باز می گردند.

بدون عجله سوال کنید

فراموشکاری اگر چه مسئله شماست اما در به وجود آمدن آن شما مقصر نیستید. پس از ابراز آن شرمنده نشوید و آن را مخفی نکنید. یک روش برای به خاطر سپردن افراد، پرسیدن نام آن هاست. در ارتباطات خود به آرامی نام افراد را بپرسید و شمرده شمرده این اطلاعات را در ذهن خود ثبت کنید و سپس به مرور آن ها بپردازید. مسئله کاهش سرعت به خاطر سپردن در افراد سالمند، امری بسیار طبیعی است.

به حافظه دیداری خود اطمینان کنید

چشم ها بهترین ابزار برای کنترل فراموشکاری هستند. سعی کنید مواردی را که عینا متوجه می شوید سریعا انجام دهید. مثلا اگر از وضعیت آب و هوا احساس می کنید که امروز باران می بارد، همین حالا بارانی خود را جای جلوی چشمتان و نزدیک خروجی در قرار دهید یا اگر سر راه برگشت به خانه باید لباس هایتان را از اتوشویی بگیرید در هر زمانی از روز که این مسئله به خاطرتان آمد، قبض لباسشویی را در جیبتان بگذارید.

گذاشتن یادداشت هایی برای خودتان

چیزهای مهم را یادداشت کرده و در مقابل دیدگان خود قرار دهید. به عنوان مثال نوشتن موارد مهم روی در یخچال، آینه دستشویی، در خروجیساختمان و حتی داشبورد اتومبیل می تواند در نظم بخشیدن به زندگی شما موثر باشد. همچنین بعضی از افراد، تعدادی برگه را به کارهایی که باید انجام دهند اختصاص داده و با انجام هر کدام آن برگه را دور می اندازند.

جای اقلام ضروری را مشخص کنید

مواردی مانند کیف پول، کیف دستی، سویچ اتومبیل، کلید خانه و هر چیزی که برای شما مهم است، باید جای ثابت و مشخصی داشته باشند. تمرین کنید که هر چیزی را از هر جایی که بر می دارید در همانجا بگذارید.

از حواس پنجگانه خود بیشتر استفاده کنید

حواس پنجگانه توانایی بالایی در کمک کردن به حافظه دارد. به شرط آن که از آن ها بیشتر استفاده کنید. به عنوان مثال وقتی اتومبیلتان را در خیابانی ناآشنا پارک می کنید، سعی کنید با نگاه کردن به اطراف، مغازه ها و غیره، مواردی را برای تجسم آن فضا و به یاد آوردنش در ذهن خود تصویر کنید.

گفتگو کردن با خود

گفتگو کردن با خود یکی از اصول یادآوری است. این شکل از تمرین، دقیقا مانند دانش آموزی است که مسئله ای علمی را برای به خاطر سپردن به خودش توضیح می دهد. این کار باعث می شود حافظه صوتی شما مطالبی را در زمینه انجام هر کاری ضبط کند.

رژیم غذایی مناسب

رژیم های غذایی فاقد مواد مغذی یکی از دلایل ابتلای زودهنگام به فراموشکاری است. یک رژیم غذایی غنی از ویتامین B2، آهن و روی می تواند نقشی اساسی در بهبود حافظه شما داشته باشد.

ورزش کردن

ورزش های روزانه مانند پیاده روی و شنا باعث افزایش سوخت و ساز گلوکز و اکسیژن رسانی بهتر به مغز می شوند و نقش مهمی در تقویت حافظه کوتاه مدت ایفا می کند.