علت لق شدن دندان در بزرگسالی چیست؟

لق شدن دندان در کودکان ۶ ساله طبیعی است. چون دندان آن ها شیری است و باید به جای آن ها دندان های دائمی رویش کنند. پس با فشار دندان های نهفته، دندان های شیری آن ها می افتند. اما اگر شما کودک ۶ ساله نیستید ولی دندانتان لق شده باید علت را در چیزی دیگری بیابید. عمده ترین دلایل لق شدن دندان در بزرگسالی بیماری پیشرفته بافت دور دندان و یا وارد آمدن آسیب به آرواره می باشد.

در بین این دو عامل به عنوان لق شدن دندان در بزرگسالی علت اول شایع تر است. در این بیماری ها بافت دور دندان آسیب دیده و باعث می شود بافت نگه دارند دندان و لثه از بین برود. در این شرایط اگر اتصال لثه با دندان محکم نباشد دندان لق می شود.

از دیگر علل لق شدن دندان در بزرگسالی می توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • گاز زدن غلط مواد غذایی به طوری که باعث شود دندان های بالا به صورت صحیح بر روی دندان های پایین قرار نگیرد.
  • دندان قروچه و عادت فشار دادن دندان ها بر روی هم در مواقعی که استرس دارید نیز یکی دیگر از علل لق شدن دندان در بزرگسالی است. این عادت علاوه بر لقی دندان ها، باعث سائیده شدن آن ها نیز می شود.
علت لق شدن دندان در بزرگسالی چیست؟
علت لق شدن دندان در بزرگسالی چیست؟

اقدامات لازم در زمان افتادن و لق شدن دندان در بزرگسالی

اگر این عارضه بر اثر بیماری پیشرفته ایجاد شده باشد بعید است که بتوان دندان را از افتادن نجات داد. البته این اقدام بستگی به میزان و شدت بیماری دارد. اگر تخریب بافت نگه دارند و استخوان زیر لثه زیاد باشد متاسفانه نمی توان کاری برای دندان انجام داد. اما اگر لق شدن دندان در بزرگسالی بر اثر فشار  و وراد شدن آسیب به آرواره ایجاد شده باشد امکان سفت شدن مجدد دندان وجود دارد. برای این کار باید اقدامات زیر را را انجام دهید:

  • هرگز دندان لق را دست و یا زبان نزنید این کار باعث لق شدن بیشتر دندان می شود. اگر در این حالت دندان افتاد سعی کنید به دقت آن را سر جایش گذاشته و سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر دندانتان به زمین افتاد و کثیف شد آن را با آب ولرم بشویید و مجدداد آن را سر جایش قرار دهید. هرگز در چنین شرایطی دندان را نسایید زیرا ممکن است دندان هنوز هم حاوی رباط های نگهدارنده باشد. این موضوع کمک می کند تا سریعتر جوش بخورد.
  • اگر نمی توانید دندان افتاده را سر جایش بگذارید آن را در زیر زبان یا کنار گونه بگذارید و سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر دندان کودکتان افتاده است می توانید آن را درون دهان خود نگه دارید. در این مورد باید به یاد داشته باشید که هرگز نباید دندان را بمکید.
  • هرگز دندان افتاده را درون پارچه نپیچید. اگر نمی توانید آن را درون دهان نگه دارد، آن را درون مقداری شیر بیاندازید.
  • همان طور که گفتیم اگر دندانتان افتاده سریعا به پزشک مراجعه کنید. هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید، احتمال جوش خوردن دندان بیشتر می شود. پزشک برای احیای دندان افتاده عمل جراحی لثه را انجام می دهد. اما موفقیت این عمل بستگی به وسعت تخریب لثه و استخوان دارد. گاهی نیز اگر دندان جوش نخورد پزشک آن را با قلاب به دندان کناری وصل می کند. این تنها باعث می شود دندان سر جایش باشد ولی هرگز جوش نخواهد خورد.