عضلات به زیبایی بدن ما می افزایند. اما مهمتر از همه، عضلات نقش حیاتی در حمایت از سلامت کلی بدن ایفا می کنند. در واقع، ماهیچه ها به سلامت متابولیک، کنترل وزن، قدرت استخوان ها و انعطاف پذیری در برابر استرس و بیماری ها کمک می کنند. توده عضلانی همچنین به بهبود کنترل قند خون کمک می کند، کیفیت خواب و سلامت روان را بهبود می بخشد، کمک می کند تا از آسیب یا بیماری در امان بمانیم و مقاومت و سلامت بدن با وجود افزایش سن، حفظ شود. اما گاهی عضلات، با علائمی می خواهند به ما بگویند که چیزی اشتباه در بدن در حال رخ دادن است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت قصد داریم بیشتر در مورد علت مشکلات عضلانی صحبت کنیم.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ که در مجله American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است، نشان می دهد که عضله نقش کلیدی در متابولیسم پروتئین کل بدن ایفا می کند و به عنوان مخزن اصلی برای اسیدهای آمینه، جهت حفظ سنتز پروتئین در بافت ها و ارگان های حیاتی عمل می کند. این بخش به نوبه خود نقش کلیدی در پیدایش و پیشگیری از بسیاری از بیماری های شایع پاتولوژیک و بیماری های مزمن دارد.

مطالعه دیگر منتشر شده در سال ۲۰۱۶ در Biogerontology، گزارش می دهد که افزایش سنتز پروتئین عضلانی از طریق ورزش کردن یا تغذیه مبتنی بر پروتئین، توده عضلانی را قوی و سالم کرده و منجر به بهبود سلامت، استقلال و عملکرد آن ها می شود.

علت مشکلات عضلانی در بدن

بدن انسان دارای بیش از ۶۰۰ عضله است که حدود ۴۰ درصد وزن بدن را تشکیل می دهند. تمام عضلات از یک نوع بافت الاستیکی ساخته شده اند که شامل هزاران یا ده ها هزار الیاف کوچک است. هر فیبر عضله برای منقبض شدن از یک عصب فرمان می گیرد. آناتومی عضلات پیچیده است، اما نباید اهمیت آن را نادیده گرفت.

کمبود استراحت

ورزش بیش از حد می تواند به سلامت عضلات آسیب برساند. اگر بعد از ورزش کردن درد عضلات را احساس می کنید، این نشانه ای واضح از این موضوع است که شما نیاز به استراحت بیشتری دارید.

در طول تمرین، پارگی های کوچک در عضلات ایجاد شود، که منجر به درد خواهند شد. هنگامی که استراحت می کنید، بدن شروع به کار برای ترمیم این پارگی ها و ساخت عضلات می کند. بنابراین، استراحت کردن بخشی حیاتی برای رسیدن  به تناسب اندام است. اگر ورزش حرفه ای می کنید، به علائم عضلانی خود توجه کرده و از فشار بیش از حد جلوگیری کنید.

در نظر داشته باشید که هر چقدر شدت تمرین بیشتر باشد، زمان بیشتری نیاز است که عضلات بهبود یابند. به غیر از استراحت کردن، حتما باید بدنتان ابرسانی شود. سعی کنید ورزش های هوازی سبک مانند راه رفتن یا دویدن را انجام دهید.

کمبود آب

علت مشکلات عضلانی در بدن
علت مشکلات عضلانی در بدن

گرفتگی عضلات که زمانی اتفاق می افتد که یک عضله بیش از حد کشیده می شود، می تواند به علت کم آبی بدن رخ دهد. آب ۷۵ درصد از بافت ماهیچه ای را تشکیل می دهد و به آن ها کمک می کند تا به راحتی منقبض شوند. بنابراین، هنگامی که آب بدن خود را از دست می دهید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به گرفتگی عضلانی هستید.

به علاوه آب برای گردش مناسب مواد مغذی در بدن ضروری است. بدون آب عضلات شما از مواد مغذی مهم محروم می شوند.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در Athletic Training منتشر شده نشان داده شد که آسیب های عضلانی اسکلتی، در شرکت کنندگانی که هیپرترمی شدیدتری را پس از ورزش کردن در محیط گرم تجربه می کنند و دچارکمبود آب می شوند، بیشتر است.

مطالعه دیگر منتشر شده در Physiological Reports در سال ۲۰۱۵ نشان داد که تمرین ورزشکاران مبتلا به کمبود آب، سبب استرس بیشتر سلولی و کل بدن می شود. این امر می تواند به میزان قابل توجهی عملکرد بدن را کاهش دهد.

اگر عضلاتتان درد می کند و زیاد می گیرند، آب بیشتری مصرف کنید. برای جلوگیری از کم آبی، باید بین ۶ تا ۸ لیوان آب خالص در طول روز استفاده کنید.

کاهش سطح منیزیم بدن

اسپاسم عضلانی منظم و گرفتگی عضلات می تواند نشانه ای از کمبود منیزیم در بدن باشد. منیزیم برای سلامت عضلات مهم است. زیرا باعث جذب کلسیم می شود و جذب پتاسیم را افزایش می دهد. هر دو این عوامل برای عضلات مهم هستند.

علاوه بر این، این ماده معدنی باعث می شود قند از خون به ماهیچه های منتقل شده و اسید لاکتیک که در طول ورزش کردن در عضلات ایجاد شده و درد ایجاد می کنند، دفع شود.

اگر اغلب گرفتگی عضله را تجربه می کنید سطح منیزیم بدن خود را بررسی کنید. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله Nutrients منتشر شده نشان می دهد که کمبود منیزیم می تواند به نشانه های افزایش تحریک پذیری عصبی-عضلانی مانند گرفتگی عضلانی، اسپاسم کپورپال و تشنج عمومی تبدیل شود.

اگر کمبود منیزیم دارید، همه آن چیزی که باید انجام دهید این است که میزان مصرف منیزیم خود را از طریق رژیم غذایی افزایش دهید یا در مورد مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید. برخی از غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از:

  • دانه های کامل
  • آجیل
  • لوبیا
  • حبوبات
  • سبزیجات برگ دار
  • میوه هایی مانند آووکادو و موز

کاهش سطح پتاسیم بدن

علت مشکلات عضلانی در بدن
علت مشکلات عضلانی در بدن

اگر گرفتگی عضلات را به صورت ناگهانی تجربه می کنید، به احتمال زیاد بدن شما پتاسیم زیادی را از دست داده است. در واقع، گرفتگی مکرر عضلات یک نشانه شایع از کمبود پتاسیم در بدن است.

پتاسیم به حفظ تعادل مایعات و الکترولیت ها در بدن کمک می کند. هم مایعات و هم الکترولیت ها، برای عضلات و اعصاب مفیدند. این ماده معدنی عمدتا در پتانسیل غشاء و تحریک الکتریکی سلول های عصبی و عضلانی و تنظیم اسید پایه دخیل است. این ماده کمک می کند تا انقباضات عضلانی و عملکرد آن ها کنترل شود.

یک مطالعه منتشر شده در Advances in Nutrition در سال ۲۰۱۲ نشان دهنده اهمیت افزایش مصرف پتاسیم و اثرات مطلوب آن بر عملکرد عضلات، سلامت کلی عضلات و پیشگیری از زمین خوردن است.

مهم است که پتاسیم بدن خود را با خوردن غذاهای غنی از پتاسیم مانند موارد زیر تامین کنید:

  • موز
  • کلم بروکسل
  • اسفناج
  • لوبیا سفید

یا از یک مکمل بعد از مشورت با پزشک مصرف کنید.

مصرف بیش از حد الکل

مصرف بیش از حد  الکل نیز علت مشکلات عضلانی در بدن است. اعصاب محیطی می توانند به علت مصرف بیش از حد الکل، به نوروپاتی الکلی مبتلا شوند. گرفتگی عضلات یکی از علامت های رایج نوروپاتی الکلی است.

همچنین نوشیدن الکل اضافی، سطح اسید لاکتیک را در بدن افزایش می دهد و می تواند به گرفتگی یا درد عضلات منجر شود. علاوه بر این، نوشیدن بیش از حد، به دلیل اثر متابولیک الکل، موجب کم آبی بدن شده و می تواند باعث درد عضلانی شود.

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۵ در Sports Medicine نشان می دهند که مصرف الکل باعث کاهش استفاده از گلوکز و اسید آمینه توسط ماهیچه های اسکلتی می شود، تأثیر منفی بر ذخیره انرژی دارد و فرایند متابولیک را در طول ورزش کردن کاهش می دهد.

تحقیقات سال ۲۰۱۰ منتشر شده در Nutrients نشان می دهند که گرفتگی عضلانی، درد و کاهش ادراک یا آگاهی از موقعیت و حرکت بدن نشانه های رایج سوء مصرف الکل هستند. مطالعه دیگری در PLOS ONE در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف الکل پس از ورزش کردن، بهبود و بازسازی عضلات را مختل می کند.

بنابراین، مراقب باشید که چقدر الکل مصرف می کنید، به خصوص وقتی که در معرض مشکلات عضلانی یا نوروپاتی ناشناخته هستید.

افزایش سطح قند خون

علت مشکلات عضلانی در بدن
علت مشکلات عضلانی در بدن

دیابت نیز می تواند علت مشکلات عضلانی در بدن باشد. در واقع، دیابت کنترل نشده می تواند به اعصاب آسیب برساند و نوروپاتی دیابتی را ایجاد کند. بعضی از علائم نوروپاتی دیابتی شامل درد در عضلات پا و سوزش و بی حسی در پاها است.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در Diabetes & Metabolism منتشر شد گزارش می دهد که کنترل ضعیف گلیکوزمی در بیماران مسن دیابتی با خطر کاهش کیفیت عضله و وضعیت عملکردی بدن همراه است. کنترل گلیسمی و نگه داشتن HbA1c در محدوده کمتر یا برابر با ۸٫۵ درصد، برای کاهش خطر ابتلا به پیامدهای اسکلتی و عملکردی ضروری است.

اگر در معرض گرفتگی عضلانی هستید و دیابت دارید، سطح قند خون خود را بررسی کنید. همچنین برای تشخیص و درمان مناسب با دکتر مشورت کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

درمان گرفتگی عضلات با مواد معدنی و ویتامین ها

۱۰ نمونه از مهمترین گیاهان آرام کننده عضلات

روش های طبیعی برای درمان خشکی عضلات گردن

[/quote]

مصرف سیگار

ضعف عضلانی و ضعف بدنی نشانه های واضحی از این موضوع هستند که باید سیگار را ترک کنید. سموم مضر موجود در سیگار برای بدن شما بد هستند. در واقع، نیکوتین می تواند بر روی عضلات اسکلتی، عضلات صاف و عضلات قلب تاثیر بگذارد و منجر به اختلالات عضلانی حاد و مزمن شود.

علاوه بر این، سیگار کشیدن سبب ضعف گردش خون در سراسر بدن می شود. این به این معنی است که عضلات مواد مغذی کمتری دریافت می کنند و اکسیژن مناسبی را در اختیار ندارند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در مجله Preventive Medicine & Public Health منتشر شده گزارش داد که مصرف سیگار در مردان ژاپنی با کاهش قدرت عضلانی، به خصوص قدرت گرفتن چیزی در دست، همراه است.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۳ در مجله Muscles، Ligaments and Tendons Journal منتشر شده تأیید کننده تأثیر منفی سیگار کشیدن بر روی عضلات و تاندون ها است. مطالعات بیشتر می گویند که مواد سمی در سیگار اثر مستقیمی روی فعالیت های استئوبلاستز نیکوتین، و اثر غیر مستقیم بر روی ویتامین D، جذب کلسیم روده، تحمل عروق و اکسیژن دارند.

منابع:

  1. The underappreciated role of muscle in health and disease
  2. Live strong and prosper: the importance of skeletal muscle strength for healthy ageing
  3. Dehydration and Symptoms of Delayed-Onset Muscle Soreness in Hyperthermic Males
  4. Potassium
  5. Alcohol, Athletic Performance and Recovery
  6. Alcohol Ingestion Impairs Maximal Post-Exercise Rates of Myofibrillar Protein Synthesis following a Single Bout of Concurrent Training
  7. Relationship Between Cigarette Smoking and Muscle Strength in Japanese Men
  8. Cigarette smoking and musculoskeletal disorders