علت، نشانه و درمان لکوسیت در ادرار

آزمایش (CBC)، آزمونی است که اغلب شامل اندازه گیری سطح لکوسیت در ادرار و یا سلول های سفید خون (گلبول های سفید) می باشد. سطوح بالای لکوسیت در جریان خون ممکن است عفونت را نشان دهد. دلیل این است که گلبول های سفید بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند، و به مبارزه با بیماری ها و عفونت ها کمک می کنند.

لکوسیت در ادرار نیز ممکن است دیده شود. سطح بالایی از گلبول های سفید در ادرار نشان دهنده یک عفونت در بدن است. در این مورد، بدن در تلاش است که با عفونت در جایی در دستگاه ادراری مبارزه کند. معمولا، این بدان معناست که مثانه یا پیشابراه (لوله ای است که ادرار را از مثانه خارج می کند) عفونت کرده است. لکوسیت در ادرار می تواند عفونت کلیه را نیز نشان دهد.

علت لکوسیت در ادرار

همان طور که گفته شد، عفونت یا انسداد در دستگاه ادراری یا مثانه ممکن است باعث شود مقدار لکوسیت در ادرار افزایش یابد. اگر حامله باشید ممکن است عفونت شدید باشد. این موضوع شانس وقوع مشکلات در حال شکل گیری مانند عفونت های دستگاه ادراری را افزایش می دهد. اگر شما باردار هستید و عفونت در دستگاه ادراری دارید، باید به دنبال درمان باشید زیرا حاملگی معمولا درمان عفونت را پیچیده تر می کند.

اگر ادرار را بیش از حد در مثانه نگه دارید، خطر ابتلا به عفونت باکتریایی مثانه شما را تهدید می کند. اگر مثانه را زیاد در حالت پر نگه دارید، کش می آید و به مرور زمان این کشش باعث می شود که نتوانید مثانه را کاملا خالی کنید. وقتی ادرار در مثانه باقی می ماند، شانس شکل گیری باکتری ها افزایش خواهد یافت، که ممکن است به عفونت مثانه منجر شود. التهاب مثانه بدون عارضه نام دیگری برای عفونت ادراری است که معمولا در افراد سالم که باردار نیستند رخ می دهد.

سنگ کلیه، تومور در لگن، یا نوع دیگری از انسداد در دستگاه ادراری نیز ممکن است باعث لکوسیت در ادرار شود.

علائم لکوسیت در ادرار

لکوسیت در ادرار لزوما به خودی خود باعث بروز علائم نمی شود. اگر لکوسیت در ادرار وجود داشته باشد، نشانه های شما بسته به شرایطی که باعث وجود لکوسیت ادرار شده است، متفاوت خواهد شد.

علائم عفونت ادراری عبارتند از:

  • میل مکرر به ادرار کردن
  • احساس سوزش هنگام دفع ادرار
  • ادرار ابری یا صورتی رنگ
  • ادرار با بوی قوی
  • درد لگن، به خصوص در زنان

انسداد در دستگاه ادراری، بسته به محل و نوع انسداد می تواند طیف وسیعی از علائم را داشته باشد. در اغلب موارد، علامت اصلی درد در یک یا هر دو طرف شکم است. سنگ های کلیه ممکن است علائم مشابه  عفونت ادراری داشته باشد اما تهوع، استفراغ و درد شدید نیز در سنگ کلیه شایع است.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری قرار دارند. بنابراین، بیشتر احتمال دارد که لکوسیت در ادرارشان مشاهده شود. زنان باردار حتی خطر بیشتری نسبت به زنان غیر بارداری در کمینشان است. پروستات بزرگ شده در مردان می تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد. و هر کسی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی است ممکن است در معرض خطر بالاتر برای ابتلا به هر نوع عفونت قرار داشته باشد.

اگر سالم هستید، هنوز هم می توانید لکوسیت بالا در جریان خون و ادرار داشته باشید. محدوده طبیعی لکوسیت در جریان خون بین ۴،۵۰۰ تا ۱۱،۰۰۰ گلبول سفید در هر میکرولیتر است. محدوده طبیعی در ادرار کمتر از خون است. محدوده طبیعی لکوسیت در ادرار ۰ تا ۵ گلبول سفید با واحد (WBC / HPF) می باشد. اگر پزشک به عفونت دستگاه ادراری مشکوک شود، نمونه ادرار را برای آزمایشات زیر می گیرد:

  • گلبول های سفید خون
  • سلول های قرمز خون
  • باکتری
  • مواد دیگر

البته ممکن است گلبول سفید در بدن فرد سالم نیز وجود داشته باشد. اما اگر این سلول ها از ۵ WBC / HPF بالاتر رود، احتمال عفونت وجود دارد. اگر عفونت باکتریایی تشخیص داده شود، برای تشخیص نوع عفونت باکتریایی، آزمایش کشت ادرار نیز تجویز می شود.

درمان لکوسیت در ادرار

درمان این حالت به میزان لکوسیت و بیماری که باعث آن شده است بستگی دارد.

درمان عفونت های دستگاه ادراری

اگر هر نوع عفونت باکتریایی در بدن تشخیص داده شود، به احتمال زیاد مصرف آنتی بیوتیک توصیه می شود. اگر اولین بار است که به عفونت ادراری مبتلا شده اید و یا اگر عفونت ادراری به ندرت اتفاق می افتد، مصرف یک دوره کوتاه مدت از آنتی بیوتیک مناسب است.

اما اگر عفونت ادراری مکرر باشد مصرف دوره طولانی تر از آنتی بیوتیک ها و آزمایش های بیشتر تجویز می شود تا دلایل خاص عفونت های مکرر بررسی شود. برای زنان، مصرف آنتی بیوتیک پس از مقاربت جنسی ممکن است مفید باشد. اما فقط باید داروهای تجویزی پزشک برای درمان مصرف شود.

علاوه بر آنتی بیوتیک، افزایش مصرف مایعات می تواند عفونت ادراری را کم کند. اگر ادرار کردن دردناک است، نوشیدن آب می تواند سرعت فرایند درمان را زیاد کند.

انسداد

اگر انسداد دستگاه ادراری به دلایلی مانند تومور یا سنگ کلیه ایجاد شده و باعث افزایش سطح گلبول سفید شده باشد، ممکن است عمل جراحی نیاز باشد. اگر سنگ کلیه کوچک باشد، افزایش مقدار آبی که می نوشید می تواند به دفع آن کمک کند. دفع سنگ اغلب دردناک است.

گاهی اوقات، سنگ های بزرگتر، با استفاده از امواج صوتی شکسته می شود. اگر انسداد به دلیل تومور رخ دهد، درمان ممکن است شامل جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد.

به طور کلی تشخیص زود هنگام عفونت ادراری معمولا بعد از دوره کوتاهی، درمان خواهد شد. سنگ کلیه نیز قابل درمان است. تومورهای خوش خیم و یا رشد بافت های دیگر در دستگاه ادراری ممکن است درمان شود، اما معمولا به جراحی و مدت زمان زیادی برای ریکاوری نیاز دارد.

جلوگیری از وجود گلبول سفید در خون

یکی از ساده ترین راه ها برای کمک به سلامت سیستم ادراری و جلوگیری از عفونت یا سنگ کلیه، مصرف مایعات زیاد است. نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب ساده در روز بهترین گزینه است. اگر ضعیف هستید و یا بیماری خاصی مانند نارسایی قلبی دارید، دکتر ممکن است به شما توصیه کند که مصرف مایعات خود را محدود کنید. اگر فعالیت بدنی دارید و یا باردار هستید، ممکن است نیاز به نوشیدن آب بیشتر داشته باشید.

خوردن زغال اخته و نوشیدن آب آلبالو به کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری کمک می کند. علت آن است که ماده ای که در زغال اخته وجود دارد ممکن است از مثانه حفاظت کرده و از شکل گیری باکتری های خاصی در دستگاه ادراری جلوگیری کند.