علت وجود لکه های سفید روی ناخن ها (Leukonychia) و درمان آن

Leukonychia بیماری است که در آن خطوط یا لکه های سفید روی ناخن های انگشت دست یا پا ایجاد می شود. در حالی که این بیماری بسیار شایع است اما بی خطر نیز می باشد. بساری از بزگسالان در برهه ای از زندگی خود وجود این لکه های سفید روی ناخن ها را تجربه کرده اند. جالب است بدانید که رشد بیش از حد این لکه ها به احتمال زیاد نشانه بیماری جدی نیست.

برای برخی افراد، این لکه های سفید روی ناخن ها به صورت نقطه است اما برای برخی دیگر ممکن است تکه های بزرگی از سفیدی روی ناخن ایجاد کند. حتی این وضعیت ممکن است تنها برای یک ناخن یا بر روی چند ناخن همزمان ظاهر شود.

شایع ترین علت leukonychia صدمه به بستر ناخن است. این جراحات می تواند زمانی رخ دهد که ناخن تحت فشار و ضربه قرار گیرد. آرایش ناخن و مانیکور مکرر دست و پا، و یا استفاده از ژل یا اکریلیک ناخن، نیز می تواند به آن ها آسیب برساند.

علت ایجاد لکه های سفید روی ناخن ها

همان طور که گفتیم ایجاد لکه های سفید روی ناخن ها رایج است و دلایل مختلفی می تواند باعث ایجاد آن ها شوند. اما شایع ترین علل ایجاد لکه های سفید روی ناخن عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک
  • عفونت های قارچی
  • آسیب به ناخن
  • کمبود مواد معدنی

واکنش آلرژیک

آلرژی به لاک ناخن، براق کننده ها و مواد کاشت ناخن ممکن است لکه های سفید بر روی ناخن های شما ایجاد کند. استفاده از اکریلیک و یا ژل ناخن نیز می توانید به شدت به ناخن ها آسیب برنند و لکه های سفید روی آن ایجاد کنند.

قارچ

قارچ ناخن می تواند سفیدی های مسطحی روی ناخن ایجاد کند. این قارچ ها عموما روی ناخن ها پا ظاهر می شوند. اولین نشانه عفونت با قارچ چند نقطه سفید کوچک بر روی ناخن است. این نوع عفونت می تواند رشد کند. ناخن های پا معمولا با مبتلا شدن به قارچ، پوسته پوسته شده و پس از آن ضخیم و شکننده می شوند.

صدمه به ناخن

آسیب به پایه ناخن می تواند لکه های سفید یا نقطه بر روی آن ایجاد کند. اما از آن جا که ناخن رشد دارد ممکن است شما زمانی که به ناخن آسیب زده اید را در مرور زمان فراموش کنید. بیشتر آسیب ها ایجاد شده ظرف ۴ هفته از بین خواهند رفت.

منابع رایج آسیب به ناخن عبارتند از:

  • گذاشتن انگشت لای در
  • کوبیدن انگشت با چکش

آرایش ناخن و مانیکور مکرر نیز ممکن است به آسیب که منجر به ایجاد لکه های سفید روی ناخن منتهی شود. فشار ایجاد شده با سوهان های کاشت ناخن و مانیکور می توان به ناخن صدمه وارد کند.

کمبود مواد معدنی

گاهی اوقات کمبود مواد معدنی موجب ایجاد این بیماری می شود. اغلب کمبودها مربوط به کمبود روی و کلسیم می باشد.

سایر علل

علل کمتر شایع برای ایجاد لکه های سفید روی ناخن عبارتند از:

  • بیماری های قلبی
  • بهداشت فردی ضعیف
  • نارسایی کلیوی
  • پسوریازیس یا اگزما
  • ذات الریه
  • مسمومیت آرسنیک

علائم ایجاد لکه های سفید روی ناخن

نقطه های سفید روی ناخن به روش ها و شکل های مختلفی ایجاد می شوند. این لکه ها ممکن است شبیه موارد زیر باشند:

  • نقطه های بسیار کوچک
  • خط های بسیار بزرگ
  • نقطه های انفرادی اما بزرگ

علت ایجاد این لکه ها می تواند فرم و ظاهر آن ها را دیکته کند. علاوه بر این ممکن است علائم و نشانه های اضافی، بسته به علت لکه های سفید داشته باشید. به عنوان مثال، مصدومیت ناخن ممکن است یک نقطه سفید بزرگ در وسط ناخن ایجاد کند یا واکنش های آلرژیک ممکن است چند نقطه در سراسر ناخن به وجود آورد. ظاهر این لکه ها به شکل خط یا نقطه، ممکن است در هر یک از ناخن ها متفاوت باشد. در واقع این نقطه ها و لکه ها الگوی خاصی ندارند.

علت وجود لکه های سفید روی ناخن ها (Leukonychia) و درمان آن
علت وجود لکه های سفید روی ناخن ها (Leukonychia) و درمان آن

درمان لکه های سفید روی ناخن ها

درمان بسته به علت ایجاد لکه های سفید متفاوت خواهد بود.

واکنش آلرژیک

توقف استفاده از لاک ناخن، برق ناخن و تماس ناخن با مواد کاشت، می تواند واکنش بدن را کم کند. این مواد ممکن است مسئول ایجاد واکنش در بدن شما باشند. اما اگر بعد از قطع مصرف این محصولات باز هم علائمی داشتید، حتما با پزشک مشورت کنید.

قارچ

داروی ضد قارچ خوراکی رایج ترین درمان برای قارچ ناخن است. برای این کار پزشک ممکن است ضد قارچ های موضعی را نیز تجویز کند. متوسط زمان درمان قارچ ناخن سه ماه است. در این بازه زمانی متعهد بودن به درمان بسیار مهم است. در غیر این صورت ممکن است قارچ کاملا درمان نشود.

به غیر از دارو، روش های خانگی دیگری نیز برای درمان قارج ناخن وجود دارد. به این منظور می توانید این مطلب را با عنوان ۳ درمان طبیعی برای قارج ناخن مطالعه کنید.

آسیب های ناخن

اکثر آسیب های ایجاد شده بر روی ناخن، ظرف ۴ هفته و با رشد کردن ناخن ها از بین می روند. اما  ممکن است لکه های سفید ایجاد شده به این علت حتی قبل از خارج شدن از رشد ناخن، کم کم و خود به خود از بین بروند.

اگر متوجه لکه های سفید بر روی ناخن خود شده اید و سوالتان این است که چه کاری باید انجام دهید، این راهنمای مختصر را مطالعه کنید:

  • اولین مرحله این است که به این فکر کنید که آیا به تازگی ضربه ای به ناخنتان وارد شده است یا خیر؟ اگر علت ایجاد لکه روی ناخنتان این بود باید از این به بعد بیشتر مراقب ناخن هایتان باشید.
  • مرحله بعدی این است که به نشانه های دقت کنید. این موضوع که آیا همراه این لکه ها نشانه هایی مانند تغییر رنگ ناخن و یا تغییر در بافت آن را می بینید یا خیر؟ اگر ناخن ها زرد شده و بسیار شکننده شده اند باید به پزشک مراجعه کنید.
  • در مرحله آخر کافی است که رژیم غذایی خود را اصطلاح کنید. رعایت رژیم غذایی متعادل و حفظ سطح کافی از ویتامین ها در بدن برای جلوگیری از عوارض جانبی مانند لکه های سفید روی ناخن ها مفید است.

اگر لکه های سفید بر روی ناخن هایتان کم و بیش ایجاد می شود، علت آن بیشتر مربوط به آسیب است. در این حال ممکن است هرگز نیاز به مراجعه به پزشک نداشته باشید. کافی است کمی بیشتر مراقبت ناخن هایتان باشید.

اگر علت ایجاد این نقطه های سفید روی ناخن آسیب نباشد باید به پزشک مراجعه کنید. اگر پزشک مشکوک به کمبود ویتامین شود حتما برایتان آزمایش خون تجویز می کند.