علت پوسته شدن پوست چیست؟

پوسته شدن پوست ناشی از خشکی پوست است. این حالت در دست ها و پاها به دلیل نازک تر بودن پوست آن ها، شایع تر است. اما پوسته شدن پوست علل زمینه ای فراتری از خشکی پوست دارد. این مشکل معمولا در افراد سالمند بیشتر دیده می شود. چرا که عمر پوست آن ها بیشتر بوده و خشک تر است. هر چند در مواردی نیز افرادی با این مشکل به دنیا می آیند. و تا آخر عمر آن را تحمل می کنند.

پوسته شدن پوست در هر حالتی که موجب تحریک و آسیب پوست شود، روی می دهد. از جمله آفتاب سوختگی، پسوریاز، سبوره، آلرژی و تماس با پیچک سمی می تواند علت ایجاد کننده این مشکل باشد.

اگر علت پوسته شدن پوست پسوریاز باشد با لکه های قرمز و التهاب پوست همراه است. اولین قسمت هایی که در بدن به پسوریاز مبتلا می شوند پوست آرنج، زانو و سر می باشد. ولی به مرور و در صورت عدم درمان، این بیماری به تمام بدن سرایت می کند. درمان پسوریاز تنها با مراجعه به پزشک ممکن است.

سبوره اثر خود را با پوسته شدن پوست سر نشان می دهد. پوسته های روغنی زرد رنگ روی پوست سر نشانه ای از بیماری سبوره است.

در لفظ عامه، مردم به بسیاری از مشکلات پوستی، اگزما می گویند. اگرما می تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود ولی در بزرگسالان بیشتر دست ها را درگیر خود می کند. همچنین بهتر است بدانید داروهای پوستی مختلفی نیز می تواند پوست را پوسته پوسته و ملتهب کند. از جمله این داروها می توان به رتین A اشاره کرد.

علت پوسته شدن پوست چیست؟
علت پوسته شدن پوست چیست؟

با پوسته شدن پوست چه کنیم؟

اگر چه دلایل پوسته شدن پوست گوناگون است اما درمان تقریبا موفق و همیشگی آن مرطوب نگه داشتن پوست است. عوض کردن صابون و استفاده از صابونی ملایم تر می تواند فرایند پوسته شدن پوست را در موارد سطحی کاهش دهد. توجه کنید که صابون های ضد باکتری و معطر موجب افزایش احتمال پوسته شدن پوست می شوند و از طرفی صابون هایی که دارای مقادیری روغن مانند روغن زیتون هستند قدرت مرطوب کنندگی بالا تری دارند.

بعد از حمام کردن پوست را با حوله خشک نمالید. بهترین روش خشک کردن گذاشتن حوله روی پوست به آرامی و کمی فشار دادن آن است. کشیدن حوله روی پوست باعث آسیب دیدن آن به خصوص در افراد دارای پوست حساس می شود. البته این که اجازه دهید آب روی پوست خود به خود تبخیر شود نیز موجب خشکی پوست می شود چرا که باعث تبخیر رطوبت زیر پوست می گردد.

بعد از خشک کردن پوست، برای جلوگیری از خروج آب پوست، با استفاده از یک کرم مرطوب کننده یا وازلین روی پوست را پوشش دهید.

اگر این موارد به شما کمک نکردند و هنوز پوست شما پوسته شده و نشانه هایی از عفونت را در آن حس می کنید، استفاده از پماد ۱ درصد هیدروکورتیزون روی محل آسیب دیده و پوشاندن آن توسط لایه ای پلاستیکی در طول مدت شب می تواند موثر باشد. توجه کنید که اگر این خشکی پوست در ناحیه صورت و با پوسته شدن ابرو، بینی و پیشانی خود را نمایش می دهد بهتر است از کرم ۰٫۵ درصد هیدروکورتیزون استفاده شود. و این کار حداکثر یک الی دو بار در هفته انجام شود.

در صورتی که با موارد بالا مشکل شما حل نشده است همچنین اگر پوسته ریزی با خارش همراه است و یا ملتهب و عفونی شده است و اگر در قسمت پایین پا دیده می شود بهتر است به پزشک مراجعه کنید.