علت کمر درد بعد از غذا خوردن

کمر درد غالبا توسط فشار عضلانی یا آرتریت ستون فقرات ایجاد می شود. اما می تواند نشانه ای از یک طیف گسترده ای از علل دیگر نیز باشد. این علل ممکن است شامل فشار بر روی اعصاب، ستون فقرات، عفونت کلیه، سرطان و یا دیگر بیماری های جدی باشد. کمر درد حتی می توانید نشانه ای از یک حمله قلبی باشد. کمر درد ممکن است در جوانی و یا در مواقع غیر منتظره مانند زمانی که نشسته اید و یا بعد از غذا خوردن ایجاد شود. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با علت کمر درد بعد از غذا خوردن آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

اگر شما از کمر درد بعد از غذا خوردن رنج می برید، ممکن است ناراحتی مربوط به یک مشکل گوارشی باشد. به همین دلیل مهم است که همه نشانه ها و هر گونه محرک احتمالی درد را شناسایی کنید.

علل کمر درد بعد از غذا خوردن

برخی از دردهایی که ما در کمر احساس می کنیم، درد منتشر شده از بخش های دیگر بدن هستند. در واقع منبع درد جای دیگری است اما ما آن را در کمر احساس می کنیم.  به عنوان مثال، یک حمله قلبی که مشکل ایجاد شده در جریان خون به عضله قلب است، می تواند باعث درد ساطع از قلب به کمر باشد.

اما درد کمر بعد از غذا خوردن علل زیر را دارد:

زخم معده و سوزش سر دل

نشانه های پریشانی گوارش اغلب شامل درد در شکم و یا واکنش هایی نظیر اسهال و استفراغ است. بسته به بیماری این علائم متفاوت است. اما در اکثر مواقع وقتی زخم معده ایجاد می شود درد کمر نیز وجود دارد.

در واقع اکثر زخم های گوارشی می تواند باعث انتشار درد در این ناحیه شوند. اما بیشتر زخم معده و زخم روده کوچک منجر به این اتفاق می شوند. علائم شایع آن عبارتند از:

  • سوزش معده
  • درد شکم
  • نفخ
  • گاز

زخم ها می توانند خفیف یا بسیار دردناک باشند. اما تنها در موارد جدی و شدید آن ها کمر درد بعد از غذا خوردن حس می شود.

سوزش سر دل بیماری دیگری است که ممکن است درد در کمر شما ایجاد کند. علایم سوزش سردل ناشی از بیماری ریفلاکس معده و روده (GERD)، شامل احساس سوزش در قفسه سینه، احساس مزه ترش در دهان و درد وسط پشت کمر است.

طرز قرار گرفتن بدن

یکی از شایع ترین علل کمر درد، استقرار نادرست بدن است. اگر شما در حال غذا خوردن قوز کنید، ممکن است غذا خوردن شما با کمر درد به پایان برسد. این حالت همان قدر که قوز نشستن پست کامپیوتر ایجاد آسیب می کند، برای بدن و کمر خطرناک است. پس به حالت نشستنتان پشت میز غذا دقت کنید.

عفونت کلیه

کلیه ها در نزدیکی عضلات اواسط و قسمت پایین پشت واقع شده اند. هنگامی که شما یک عفونت کلیه دارید، یکی از علائمی که ممکن است متوجه آن شوید کمر درد در نزدیکی یک یا هر دو کلیه است. علائم دیگر مانند ادرار کردن مکرر، احساس سوزش هنگام دفع ادرار و درد شکم نیز اغلب وجود دارند. عفونت کلیه یک مشکل بالقوه جدی است و باید به سرعت درمان شود.

حمله قلبی

کمر درد بعد از غذا خوردن می تواند نشانه ای از یک حمله قلبی باشد. دیگر علائم هشدار دهنده رویداد های قلبی عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • درد در گردن، چانه یا بازو
  • حالت تهوع
  • احساس سبکی سر
  • تعریق زیاد

زنان بیشتر از مردان، علائم غیر سنتی حمله قلبی، مانند کمر درد و گردن درد را تجربه می کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کمر درد تنها علامت شما است و گمان می کنید که توسط فشار عضلانی ایجاد شده، می توانید علاوه بر استراحت کردن از داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) استفاده کنید. اگر علائم با این روش ها، ظرف چند روز کم نشد باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر کمر درد بعد از غذا خوردن با علائم دیگری همراه بود باید حتما به پزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال اگر متوجه تغییرات در ادرار شدید، نشان می دهد یک مشکل کلیوی دارید و یا اگر مدفوع قیری داشتید، می تواند نشان از زخم معده یا دیگر بیماری های جدی باشد.

عفونت ادراری (UTI) و یا عفونت مثانه می تواند به عفونت کلیه منجر شود. به همین ترتیب، یک زخم می تواند خطر خونریزی داخلی را بالا ببرد. بنابراین پاسخ سریع به علائم، همیشه بهترین ایده است.

وقتی کمر درد با درد در یک یا هر دو پا همراه است، معمولا نشان می دهد که یک عصب در ستون فقرات تحریک شده است. پس هر کدام از این علائم را به همراه کمر درد بعد از غذا خوردن داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان

معمولا درمان برای کمر درد شامل استراحت، یخ درمانی و استفاده از مسکن ضد التهابی است. مشکل عضلانی، مانند پارگی دیسک، ورم مفاصل و یا التهاب عضلات و تاندون ها نیز ممکن است با درمان فیزیکی مانند کایروپراکتیک درمان شود. در درمان فیزیکی، شما با تمرینات کششی و تقویتی، عضلات را برای حمایت کافی از ستون فقرات محیا می کنید. درمان های فیزیکی مانند یوگا و تای چی نیز میتوانند به بهبود وضعیت کمک کنند.

وقتی که درد ناشی از دیگر فاکتورهای اساسی سلامت است، درمان، بطور قابل توجهی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای عفونت کلیه باید آنتی بیوتیک مصرف شود. آنتی بیوتیک ها همچنین ممکن است برای درمان زخم ناشی از عفونت باکتریایی نیز تجویز شوند. برای درمان انواع دیگر زخم و بیماری ریفلاکس اسید معده (GERD) داروهایی که اسید معده را کاهش می دهند مناسب است.

اغلب کمر دردها اگر به موقع تشخیص و پیگیری شوند قابل درمان هستند. ورزش منظم، صحیح نشستن و داشتن وزن نرمال همگی در سلامت کمر و اعضای اطراف آن موثر است.

به یاد داشته باشید که کمر درد بعد از غذا خوردن یک درد ارجاعی است یعنی از جای دیگری از بدن ناشی می شود. پس دقت کنید که در این حالت چه علائم دیگری دارید. این موضوع می تواند در تشخیص بیماری، به پزشکتان کمک کند.

اگر درد کمر شما ناشی از فشار عضلانی است این بدان معناست که عضلات اطراف کمرتان به قدر کافی قوی نیستند. برای تقویت آن ها علاوه بر درمان های فیزیکی ورزش منظم نیز مفید است.

جلوگیری از سوزش سر دل و عوارض زخم های گوارشی، به سادگی با اجتناب از مصرف غذاهایی که این نوع واکنش را تشدید می کنند، امکان پذیر است. غذاهای چرب، غذاهای ادویه دار، نوشیدنی اسیدی و کافئین دار و الکل از جمله موادی هستند که مشکلات گوارشی و در نهایت درد کمر بعد از غذا خوردن را تشدید می کنند.