علف شاخ بز یک داروی طبیعی برای تقویت قوای جنسی است که در طب سنتی چینی استفاده می شود. این گیاه معمولا با نام اپیدیوم یا علف بز شاخدار نیز شناخته شده و برای بهبود علائم استئوآرتریت، برونشیت، پوکی استخوان، افسردگی و کمبود میل جنسی نیز مفید می باشد. شما می توانید از گیاه به صورت چای گیاه استفاده کنید یا مکمل آن را از داروخانه تهیه کرده و مصرف کنید.

در این مقاله مجه پیام سلامت بیشتر در مورد خواص و نحوه استفاده از گیاه علف شاخ بز صحبت خواهیم کرد. امیداواریم ما را تا انتها این مطلب همراهی کنید.

علف شاخ بز

علف شاخ بز یک گیاه گلدار است که در آسیا و منطقه مدیترانه رشد می کند. این گیاه درمانی از گونه های Epimedium مانند Epimedium sagittatum و Epimedium koreanum است و شامل ترکیباتی مفید برای بدن می باشد.

مجله Ethnopharmacology گزارش داده است که گیاه علف شاخ بز یک درمان سنتی برای اختلال در عملکرد جنسی است. مطالعات نشان داده اند که خواص این گیاه عمدتا به آیکارین موجود در آن باز می گردد. این آنتی اکسیدان به عنوان یک داروی مقوی غرابز جنسی، درمان کننده ضعف جنسی، درمان کننده فشار خون و درمان کننده افسردگی عمل می کند.

دانشمندان همچنین دریافتند عصاره این گیاه برای کاهش برونشیت، بهبود سلامت شرایین، تقویت سلامت استخوان و بهبود عملکرد سیستم ایمنی مفید است. برگ گیاه علف شاخ بز اغلب به صورت خشک و در غالب چای استفاده می شود.

خواص گیاه علف شاخ بز

درمان اختلال نعوظ

برای کمک به درمان اختلال نعوظ (ED)، مردان می توانند از این گیاه استفاده کنند. به نظر می رسد که گیاه علف شاخ بز، به دلیل حضور ماده ایکارین، باعث بهبود سلامت جنسی در مردان می شود. مطالعات نشان داده اند که ایکارین یک نوع پروتئین فسفودی استراز ۵ را مهار می کند که با اختلال نعوظ مرتبط است.

محققان دریافتند که ایکارین باعث می شود که نعوظ آسان تر شود و توانایی بدن برای حفظ نعوظ افزایش یابد.

یک مطالعه نشان داد که عصاره گیاه علف شاخ بز مانند سیلدنافیل در بدن عمل می کند. سیلدنافیل دارویی است که برای درمان اختلال نعوظ تحت نام تجاری Viagra فروخته می شود.

گرچه مطالعات نشان داده اند که دارو سیلدنافیل قوی تر از عصاره علف شاخ بز است، اما این دارو گیاهی عوارض کمتری دارد.

تقویت قوای جنسی

علف بز شاخدار گیاهی است که می تواند سلامت جنسی مردان و زنان را بهبود بخشد. برخی از مطالعات نشان داده اند که این گیاه می تواند برای بهبود قوای جنسی و افزایش میل جنسی مفید باشد.

درمان سفت شدن شریان ها

مصرف مکمل عصاره علف شاخ بز می تواند به بهبود وضعیت شریان ها و جلوگیری از ایجاد پلاک در آن ها کمک کند. زمانی است که پلاکی در شریان های شما شکل می گیرد باعث می شود که رگ ها تنگ شوند. این عارضه می تواند منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود. عصاره آیکارین موجود در این گیاه از بسیاری از جهات می تواند سلامت عروق را بهبود بخشد.

مطالعات نشان داده اند که مصرف دارویی ایت گیاه به شریان ها کمک می کند تا بهتر عمل کنند و لخته های خون تشکیل شده را از بین ببرند. محققان دریافته اند که مکمل حاوی ایکارین، مانند داروهای ضد آترواسکلروتیک عمل می کند.

بنابراین مصرف عصاره علف شاخ بز می تواند از سفت شدن سرخرگ ها به علت کلسترول بالا جلوگیری کند. ایکارین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می تواند باعث جلوگیری از ایجاد پلاک های خطرناک در شریان ها شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

جالب است بدانید که علف شاخ بز برای سیستم ایمنی بدن نیز مفید است زیرا به تنظیم میزان تولید گلبول های سفید و کاهش التهاب کمک می کند.

مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های حاوی ایکارین می تواند به درمان اختلالات خود ایمنی مختلف مانند آرتریت روماتوئید، آسم، مولتیپل اسکلروز و لوپوس کمک کند. عصاره های تهیه شده از این گیاه دارای اثر ضد التهابی بر روی بدن هستند و به حفظ عملکرد سیستم ایمنی کمک می کنند.

بهبود سلامت استخوان ها

گیاه علف شاخ بز به جلوگیری از شکستگی استخوان و پوکی استخوان نیز کمک می کند زیرا باعث افزایش سلامت استخوان ها می شود.

یک مطالعه نشان داد که درمان های گیاهی چینی مانند استفاده از علف بز شاخدار، باعث تحریک سلول های مغز استخوان می شود. در مطالعات حیوانی، مصرف این ماده به تقویت استخوان ها کمک کرده و از ایجاد بیماری های مرتبط با ضعف در استخوان ها جلوگیری کرد.

مطالعه دیگری نشان داد که مواد تشکیل دهنده در این گیاه به افزایش تراکم توده استخوانی کمک می کنند. محققان معتقدند که مصرف این عصاره ها می تواند به درمان پوکی استخوان کمک کند.

مکمل گیاه علف شاخ بز برای زنان یائسه نیز مفید است زیرا باعث تقویت استخوان های آن ها می شود.

مطالعات نشان داده اند که این گیاه دارای فیتواستروژن هایی است که به جلوگیری از کاهش توده استخوانی در زنان یائسه کمک می کنند. در یک مطالعه که شامل ۱۰۰ زن بالای ۵۰ سال بود، مصرف ۶۰ میلی گرم ایکارین و ۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز به بهبود سلامت استخوان ها کمک کرد.

درمان استئوآرتریت

اگر در مفاصل التهاب دارید، می توانید از خواص ضد التهابی عصاره گیاه گیاه علف شاخ بز  استفاده کنید.

استئوآرتریت یک بیماری مفصلی است که موجب درد، تورم و از بین رفتن غضروف ها می شود. مطالعات علمی نشان داده اند که مصرف عصاره این گیاه می تواند روند پیشرفت استئوآرتریت را کند کند. گیاه علف شاخ بز به مهار اثر برخی از آنزیم های التهابی که باعث درد مفاصل می شوند، کمک می کند.

یک مطالعه نشان داد که مکمل گیاه علف شاخ بز برای بهبود عملکرد مفاصل خوب است. محققان کشف کردند که علاوه بر اثرات ضد التهابی، ایکارین موجود در این گیاه می تواند به جلوگیری از تخریب غضروف ها کمک کند.

از بین بردن برونشیت

مکمل گیاهی علف شاخ بز ممکن است به درمان اختلالات تنفسی مانند برونشیت مزمن نیز کمک کند.

برونشیت به معنی التهاب ریه ها است که می تواند موجب سرفه، خستگی، تشکیل خلط و ضعف تنفسی شود. دلایل برونشیت می توانند از عفونت های تنفسی حاد تا قرار گرفتن در معرض محرک هایی مانند دود سیگار متغیر باشند.

بر اساس گزارش PLoS One، عصاره علف شاخ بز می تواند به کاهش التهاب ریه ناشی از برونشیت مزمن کمک کند. نتایج حاصل از مطالعات حیوانی نشان دادند که ایکارین در بهبود عملکرد ریه نقش مهمی دارد. در این مطالعه مصرف مکمل این گیاه به درمان مشکلات مربوط به التهاب ناشی از دود سیگار کمک کرد.

علف شاخ بز
علف شاخ بز

مفید برای اضطراب و افسردگی

علف شاخ بز می تواند به کاهش استرس، کاهش تنش های شدید و درمان افسردگی خفیف کمک کند.

مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده اند که مصرف مکمل علف شاخ بز ممکن است به درمان بسیاری از علائم مرتبط با استرس کمک کند. به عنوان مثال، این گیاه با تنظیم اختلالات هورمونی ناشی از استرس مزمن، برای کاهش استرس مفید است. دانشمندان دریافته اند که این گیاه اثر ضد افسردگی دارد.

عصاره ایکارین غلظت کورتیزول را کاهش می دهد. سطح کورتیزول در بدن اغلب در زمانی که استرس مزمن دارید افزایش می یابد. این افزایش می تواند منجر به اختلالات هراس، ناراحتی گوارشی، فشار خون بالا و افزایش وزن شود. مصرف عصاره علف شاخ بز برای افسردگی مفید است.

نحوه استفاده از این گیاه

مکمل و چای کیسه ای این گیاه در فروشگاه ها معتبر و داروخانه ها در دسترس می باشد. بعضی از پزشکان مصرف مکمل ایکارین را بیش از ۶ ماه توصیه نمی کنند. با این حال، برخی از گزارش ها نشان می دهد که می توانید مکمل این گیاه را تا ۲ سال بدون عوارض جانبی ناخواسته استفاده کنید.

مصرف مکمل علف شاخ بز، یک راه محبوب و آسان برای بهبود سلامت جنسی و درمان اختلال نعوظ است. بسیاری از شرکت های تولید کننده این مکمل ها ادعا می کنند که محصولشان برای افزایش میل جنسی نیز مفید است. این محصولات علاوه بر علف شاخ بز حاوی ریشه ماکا و جینسنگ نیز می باشند.

هیچ دوز استاندارد برای مصرف این عصاره وجود ندارد، بنابراین مکمل را طبق دستوری که روی بسته بندی نوشته شده است استفاده کنید.

روش تهیه چای گیاه علف بز شاخدار

برای تهیه یک فنجان چای علف شاخ بز، حدود ۳ قاشق چایخوری از برگ های خرد شده این گیاه را نیاز دارید. اگر از برگ های خشک آن استفاده می کنید، یک قاشق چای خوری به ازای هر فنجان کافی است.

  • برگ های تازه یا خشک این گیاه را در یک فنجان ریخته و رویش آب جوش بریزید.
  • روی در فنجان را بپوشانید و اجازه دهید تا ۵ دقیقه دم بکشد.
  • در صورت لزوم، کمی برگ ها را در آب فشار داده و چای را صاف کنید.
  • یک قاشق عسل خام را به آن اضافه کنید.
  • ۲ یا ۳ بار در روز برای تقویت بدن خود از این چای استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد این گیاه

آیا این گیاه واقعا بر روی بدن تاثیر می گذارد؟

مطالعات علمی بسیاری از کاربردهای سنتی گیاه علف شاخ بز پشتیبانی می کنند. خواص کشف شده این گیاه تا کنون عبارتند از:

  • ضد پیری
  • آنتی اکسیدانی
  • ضد التهابی
  • ضد افسردگی

عصاره های تهیه شده از این گیاه در درمان اختلال عملکرد جنسی، تنظیم هورمون ها و بهبود سیستم ایمنی نیز مفید هستند.

چه مدت طول می کشد تا این گیاه روی بدن تاثیر بگذارد؟

ادعا شده است که زمان پاسخ گرفتن از این گیاه برای درمان اختلالا نعوظ بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه است. با این حال، این مدت به بدن فرد و قدرت مکملی که استفاده می کنید بستگی دارد.

چه مقدار باید از این عصاره استفاده کنیم؟

برخی از مکمل های تهیه شده از این گیاه دارای ۱۰۰۰ میلی گرم ایکارین همراه با سایر گیاهان تحریک کننده هستند. در برخی مطالعات مشخص شده است که مصرف حدود ۶۰۰۰ میلی گرم علف شاخ بز برای بدن قابل تحمل است، اما ممکن است در صورت مصرف طولانی مدت عوارض جانبی داشته باشد.

عوارض جانبی ناشی از مصرف گیاه شاخ بز

گرچه گیاه شاخ بز یک مکمل طبیعی است، اما ممکن است مصرف طولانی مدت آن عوارض جانبی برای بدن داشته باشد. برخی گزارشات نشان می دهند که مصرف روزانه این گیاه می تواند باعث علائم تب، افزایش ضربان قلب یا پرخاشگری در برخی افراد شود.

پزشکان همچنین هشدار می دهند که با مصرف طولانی مدت این گیاه ممکن است دچار سرگیجه، استفراغ، خشکی دهان و خونریزی بینی شوید.

مکمل این گیاه ممکن است با برخی از داروها مانند رقیق کننده های خون، داروهای ضد افسردگی و داروهای کاهش دهنده فشار خون تداخل داشته باشد، بنابراین اگر دارو مصرف می کنید، قبل از مصرف مکمل علف شاخ بز با پزشک مشورت کنید.

زنان باردار یا شیرده نیز نباید از این گیاه استفاده کنند.

منابع:

  1. The genus Epimedium: an ethnopharmacological and phytochemical review
  2. Evaluation of medicinal value of Epimedium elatum on the basis of pharmacologically active constituents, Icariin and Icariside-II
  3. Erectogenic and neurotrophic effects of icariin, a purified extract of horny goat weed (Epimedium spp.) in vitro and in vivo
  4. Sexual Enhancement Products for Sale Online: Raising Awareness of the Psychoactive Effects of Yohimbine, Maca, Horny Goat Weed, and Ginkgo biloba
  5. Icariin, an Anti-atherosclerotic Drug from Chinese Medicinal Herb Horny Goat Weed
  6. The effect of icariin on immunity and its potential application
  7. Epimedium-derived phytoestrogen flavonoids exert beneficial effect on preventing bone loss in late postmenopausal women: a 24-month randomized, double-blind and placebo-controlled trial
  8. Icariin Regulates Cellular Functions and Gene Expression of Osteoarthritis Patient-Derived Human Fibroblast-Like Synoviocytes
  9. Icariin alters the expression of glucocorticoid receptor, FKBP5 and SGK1 in rat brains following exposure to chronic mild stress
  10. (Horny Goat Weed (Epimedium