علل آسیب عصبی در گوش چه هستند؟

عصب دهلیزی حلزونی (Vestibulocochlear nerve) ، زوج هشتم از اعصاب مغزی است. این عصب یک عصب حسی ویژه با دو شاخه عصبی است. عصب دهلیزی به کنترل تعادل کمک می کند، و به فرد اجازه می دهد موقعیت مکانی خود را مشخص کند و موقعیت بدنش را حفظ کند. عصب شنوایی یا حلزونی به مغز کمک می کند تا از طریق ارتعاشات در انتهای عصبی خاص به نام سلول های مویی صداها را تشخیص دهد. هنگامی که این عصب آسیب می بیند، توانایی فرد برای شنیدن صداها یا حفظ تعادل می تواند به خطر بیفتد. تعدادی از عوامل می توانند باعث آسیب به عصب دهلیزی حلزونی شوند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد علل آسیب عصبی در گوش یا همان عصب دهلیزی حلزونی صحبت می کنیم.

علل آسیب عصبی در گوش

تروما

یک مقاله نوشته شده توسط وی. دنیلدیس و دیگر دانشمندان دپارتمان گوش ‌وحلق ‌و بینی دانشکده پزشکی دانشگاه دموکریتوس یونان که نتایج آن در مجله ادیولوژی و آنتولوژی عصبی منتشر شده است توضیح می دهد که اختلال شنوایی یک نتیجه شناخته شده از آسیب وارده به سر است. آسیب سر در نتیجه شکستگی جمجمه می تواند به عصب دهلیزی حلزونی صدمه بزند. این عصب از استخوان گیجگاهی مغز، جایی که از طریق یک سوراخ به نام ﻣﺠﺮای ﮔﻮش داخلی، قبل از تقسیم آن به دو شاخه، خارج می شود. آسیب به استخوان گیجگاهی می تواند باعث آسیب به عصب دهلیزی حلزونی شود و بر روی شنوایی و تعادل تاثیر منفی بگذارد.

عفونت

عفونت گوش می تواند به انتهای عصب حسی عصب دهلیزی حلزونی، که سلول های مویی نامیده می شوند، آسیب برساند. عفونت های گوش میانی، به نام اوتیت، رایج ترین نوع عفونت گوش هستند. ورونیت ها (یا التهاب های) عصب وستیبولار تحتانی عفونتی است که بخشی از وستیبولار عصب هشتم مغزی را ملتهب می کند و منجر به اختلالات تعادلی می شود. وب سایت سلامت کودکان یادآور می شود که اوریون، سرخک و آبله‌ مرغان‌ نیز می توانند از علل آسیب عصبی در گوش باشند.

سر و صدای بیش از حد

این مورد به خوبی اثبات شده است که قرار گرفتن در معرض صدای بلند که به طور ناگهانی و در مدت کوتاهی به گوش می رسند، می تواند باعث کاهش شنوایی شود. طبق نظر متخصصان آکادمی آمریکایی گوش ‌و حلق ‌و بینی، سر و صدای بیش از حد و طولانی مدت می تواند انتهای عصب را در گوش داخلی از بین ببرد و باعث آسیب دائمی شود. آسیب به انتهای عصب می تواند باعث کاهش شنوایی یا وزوز گوش شود، که معمولا به عنوان “زنگ زدن در گوش” توصیف می شود.

تومورها

تومور مغزی یا تومور در جمجمه ممکن است به شاخه های صوتی و یا عصب دهلیزی حلزونی آسیب برساند. راهنمای بهداشت نیویورک تایمز ادعا می کند که نوروم آکوستیک (تومور عصب شنوایی) یک تومور خوش خیم است که به علت عوامل ژنتیکی ایجاد می شود. این تومور هم چنین می تواند در قسمت عصب دهلیزی نیز ظاهر شده و به عنوان یک شوانوم دهلیزی نامیده می شود. کاهش شنوایی، اختلالات تعادل و وزوز گوش، از علائم رایج نوروم آکوستیک می باشند. درمان این بیماری توسط جراحی یا پرتودرمانی انجام می شود و یا در مواردی که بیماری بدون علامت بباشد، با استفاده از اسکن های ام. آر.آی هر گونه رشد بیشتر تحت نظر قرار می گیرد و درمانی انجام نمی شود.