علل ایجاد مدفوع سبز تیره چیست و چگونه درمان می شود؟

مدفوع عادی دارای رنگ زرد یا قهوه ای است و رنگ آن ناشی از صفرایی است که در کبد تولید می شود. گاهی اوقات، مدفوع دارای رنگ متفاوتی می شود. این تغییر رنگ به دلایل مختلفی ایجاد می شود. بنابراین، در صورت مشاهده تغییر رنگ در مدفوع توصیه می شود که با پزشک خود مشورت کنید. برای نوزادان، مدفوعی که رنگ سبز تیره دارد، غیر طبیعی نیست. با این حال، اگر در بزرگسالان رخ دهد، باید بررسی شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد علل ایجاد مدفوع سبز تیره صحبت می کنیم.

علل ایجاد مدفوع سبز تیره

مدفوع سبز ناشی از شرایط مختلفی است. در نهایت، رنگ مدفوع عملکرد و متابولیسم دستگاه گوارش را تعیین می کند. مدفوع با رنگ سبز ممکن است نشانه ای از تغییرات غذایی، استرس یا بیماری باشد. تجربه این عارضه، بدون تکرار، جای نگرانی ندارد، اما اگر سبز شدن مدفوع به صورت مزمن یا منظم رخ دهد، باید با پزشک مشورت کنید. برخی از علل ایجاد مدفوع سبز تیره عبارتند از:

عوامل غذایی

غذاهای بسیاری وجود دارد که منجر به سبز شدن مدفوع می شود. با این حال، این غذاها فقط زمانی باعث تغییر رنگ می شوند، که در حجم زیاد استفاده شوند. سبزیجات سبز مانند کلم، نخود و کاهو برخی از مواد غذایی هستند که می توانند از علل ایجاد مدفوع سبز تیره محسوب شوند. علاوه بر این، غذاهایی که آهن زیادی دارند مانند گوشت قرمز و لوبیا، به تغییر رنگ مدفوع کمک می کنند.

مکمل ویتامین و داروها

مکمل های ویتامینی و داروها نیز سبب تغییر در رنگ مدفوع می شوند. اگر به طور معمول از مکمل آهن، داروهایی که حاوی کلروفیل هستند و هر نوع ویتامین یا دارویی که حاوی فروکتوز است استفاده می کنید، ممکن است به صورت دوره ای تغییر رنگ مدفوع را تجربه کنید. تمیز کننده های کولون یا ملین های حاوی مقادیر زیاد فیبر نیز چنین شرایطی دارند.

نفخ شکم

این عارضه در نتیجه تجمع گاز ناشی از فعالیت برخی از باکتری ها یا برخی از علل دیگر در روده اتفاق می افتد. نفخ شکم گاهی اوقات می تواند همراه با مدفوع سبز باشد. به همین ترتیب، مدفوع سبزی که به علت نفخ شکم رخ می دهد باید متفاوت از دیگر علل ایجاد مدفوع سبز تیره باشد.

سالمونلا

سالمونلا یک بیماری گوارشی است که رنگ مدفوع را سبز می کند. این بیماری و تغییر رنگ مدفوع که پس از آن رخ می دهد، نتیجه خوردن گوشت و تخم مرغی است که آلوده بوده. با وجود سالمونلا در سیستم گوارش، رنگ مدفوع تحت تاثیر قرار می گیرد. خوشبختانه سالمونلا پس از گذشت چند روز از بین می رود و مدفوع در نهایت به رنگ طبیعی خود یعنی رنگ زرد یا قهوه ای باز می گردد.

اسهال

اسهال ممکن است به علت مسمومیت غذایی یا آنفولانزا رخ دهد. بیشتر کودکان مبتلا به اسهال عفونی می شوند. هنگامی که از اسهال رنج می برید، فرایند گوارشی به طرز قابل توجهی سرعت می گیرد، به طوری که صفرا زمان کمتری برای جذب نمک دارد. پزشک ممکن است از برخی از آنتی بیوتیک ها برای درمان استفاده کند. اما این بستگی به این دارد که آیا بیماری توسط باکتری ایجاد شده است یا خیر. هنگامی که شروع به احساس بهبودی می کنید، مدفوع رنگ طبیعی خود را به دست می آورد.

بیماری های دستگاه گوارش

صفرا یک هورمون تولید شده توسط کبد است و به هضم چربی ها کمک می کند. این ماده شامل لسیتین، نمک، رنگدانه و کلسترول است. بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر، بیماری سلیاک، کولیت و بیماری کرون از جذب مناسب صفرا در روده جلوگیری می کند. صفرا در مدفوع دفع شده و رنگ آن را سبز می کند. اگر از بیماری های ذکر شده رنج می برید بهتر است با پزشک مشورت کنید تا راه هایی را برای بهبود جذب نمک دریافت کنید.

استرس

حتی اگر استرس اثر مستقیمی بر روی سلامت بدن نداشته باشد، اما می تواند رنگ مدفوع را تغییر دهد. این به این دلیل است که هنگام استرس، حرکت روده سریعتر از حد طبیعی می شود. به همنی دلیل است که بعضی از افراد در زمان استرس مدام دستشویی می روند. هنگامی که استرس کنترل می شود، بدن به حالت طبیعی برگردد و رنگ مدفوع طبیعی می شود.

مسمومیت غذایی

وقتی غذا را می خوردید که توسط باکتری آلوده شده است، احتمالا مسمومیت غذایی به سراغتان می آید. به طور معمول، ضایعات و مواد غذایی در این نوع مسومیت به سرعت حرکت می کنند، گاهی اوقات چند ساعت پس از مصرف غذا دچار این عارضه می شوید. اگر چنین حالتی با تب یا درد شکم همراه بود، به پزشک مراجعه کنید.

درمان مدفوع سبز تیره

درمان این بیماری عمدتا بستگی به علت آن دارد. اگر این حالت از غذائی که می خورید ناشی می شود، باید عادت های غذایی خود را تغییر دهید. اگر مکمل آهن عامل آن است، باید با پزشک صحبت کنید. رنگ سبز مدفوع گاهی نشانه ای از آهن زیاد در بدن شماست. بعضی از علل ایجاد مدفوع سبز تیره برای تشخیص به معاینات کامل بالینی پزشک نیاز دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که خون یا مخاط در مدفوع وجود دارد و یا علائمی مانند موارد زیر دارید، حتما به پزشک مراحعه کنید:

  • تهوع
  • درد شکمی
  • تب
  • استفراغ
  • سوء هاضمه
  • درد رکتوم
  • خستگی
  • تب و لرز که اشاره به عفونت ویروسی دارد

از سوی دیگر، درد شکمی و سایر علائم ممکن است به علت مسمومیت غذایی باشد.