چه عواملی باعث ایجاد پوست تیره دور کمر می شوند؟

رنگ پوست یکی از ویژگی هایی است که بین افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال وقتی می گوییم کسی سیاه پوست است یعنی پوست بدنش متفاوت از یک فرد سفید پوست یا زرد پوست است. پس انسان ها با زنگ پوستشان نیز قابل تمایز هستند. این رنگ قاعدتا باید در سراسر بدن یکسان باشد. یعنی وقتی می گوییم کسی سفید پوست است یعنی همه نقاط بدنش سفید است. پس اگر این فرد در نقطه ای از بدنش تغییر رنگ پوست داشته باشد، از نظر ما غیر طبیعی است. امروز و در ادامه این مطلب می خواهیم از یکی از این تغییر رنگ های یعنی ایجاد پوست تیره دور کمر و عوامل ایجاد کننده آن صحبت کنیم.

تغییر رنگ پوست به جز در مواردی که در آن پوست در معرض محیط یا هوای خاص قرار دارد، کاملا غیر طبیعی است و باید بررسی شود. به عنوان مثال اگر پوست دستی که در معرض آفتاب قرار دارد تغییر رنگ دهد برای ما تعجب آور نیست.

ملانین ماده ای در پوست است که مسئول ایجاد رنگ پوست است. به همین خاطر اگر پوست دارای ملانین بیشتری باشد، رنگ آن تیره تر خواهد بود.

یکی از دلایلی که می تواند باعث شود پوست ما تیره شود، نور خورشید است. زمانی که خورشید به بخشی از پوست ما می رسد و بر آن می تابد موجب می شود تعداد ملانین های پوست بیشتر شود. همان طور که گفتیم، افزایش تعداد رنگدانه های ملانین در پوست موجب تیره شدن آن می شود. در حالی که این عامل برای تغییر رنگ بخشی از قسمت های بدن مشترک است، اما تیره شدن رنگ پوست نواحی خاص مانند شکم و کمر که کمتر در معرض نور خورشید هستند، عاملی غیر قابل پذیرش است.

همان طور که گفتیم کمر، بخشی از بدن است که به طور معمول در معرض نور خورشید نیست. مگر این که در ساحل و یا کنار استخر آفتاب گرفته باشید. اگر پوست تیره دور کمر بر اثر قرار گرفتن در معرض خورشید باشد، نباید دنبال علت خاصی بگردید. اما اگر به تازگی آفتاب نگرفته اید، پوست تیره دور کمر علت دیگری دارد و باید به دنبال علت آن  باشید. به همین دلیل ادامه این مطلب را به علل بالقوه پوست تیره دور کمر اختصاص داده ایم.

علل ایجاد پوست تیره دور کمر

همان طور که گفته شد، ممکن است علل بسیاری برای تیره شدن پوست دور کمر وجود داشته باشد. برخی از این علل کمتر شایع هستند. در واقع این علل مربوط به یک موقعیت یا شرایط خاص است. التهاب مداوم، التهاب شدید و یا مشکلات مزمن پوستی در ناحیه کمر می تواند باعث ایجاد پوست تیره دور کمر  باشد. این علل تنها موجب تیره شدن پوست کمر و نواحی اطراف آن نمی شود. به همین خاطر در ادامه برخی از علل قوی تر برای تیرگی پوست دور کمر را ارائه کرده ایم.

آسیب مکانیکی

تروما و آسیب مکانیکی به ناحیه کمر می تواند با پوشیدن لباس های تنگ و یا استفاد مداوم از گن ها ایجاد شود. قرار گرفتن مداوم پوست کمر با پارچه می تواند با ایجاد اصطکاک، موجب تیره شدن رنگ پوست شود. حتی شلوار جین و لباس ها زیر تنگ نیز عاملی برای تغییر رنگ پوست کمر هستند.

یکی از عوامل اصلی در تیره شدن پوست کمر در مردان استفاده از کمر بند است. کمر بند به طور مدام باعث ایجاد اصطکاک می شود. از دیگر آسیب های مکانیکی به پوست کمر می توان به چاقی نیز اشاره کرد. زمانی که بدن، علی الخصوص در ناحیه کمر دچار چربی اضافه می شود، بافت های چربی روی یکدیگر می افتد و بافت زیری با ایجاد مالش، تیره تر خواهد شد.

واکنش های آلرژیک

یکی دیگر از علت های ایجاد پوست تیره دور کمر واکنش های آلرژیک است. اما منظور از واکشن های آلرژیک در این حالت  واکنشی نیست که در بدن بعد از خوردن ماده غذایی خاص ایجاد می شود. آلرژی که موجب تیره شدن پوست کمرتان می شود از پارچه لباس هایی که می پوشید ناشی می شود. این پارچه ها با برقراری تماس با پوستتان موجب می شوند سیستم ایمنی بدن بیش از حد تحریک شوند. تحریک شدن سیستم ایمنی باعث تولید ملانین بیشتر و در پی آن تیره شدن پوست می شود.

درماتیت تحریکی

درماتیت تحریکی یا درماتیت تماسی بیماری است که در آن پوست بر اثر تحریک با یک محرک بالقوه که در این حالت بیشتر لباس است، ملتهب می شود.  علاوه بر لباس، محصولات مراقبت از پوست مثل انواع لوسیون ها و کرم ها نیز عاملی برای ایجاد التهاب و در پی آن آغاز کننده تیره گی پوست می باشد. پس اگر لوسیون جدید خریدید ممکن است عامل تیره شدن پوست دور کمرتان این ماده باشد.

عفونت های پوستی

عفونت های مختلف پوست نیر عاملی برای تیرگی پوست دور کمر هستند. این عفونت ها می تواند از باکتری ها، قارچ ها و یا ویروس ها ایجاد شود. البته اگر عفونت پوست شدید شود موجب تغییر رنگ پوست می شود. پس گاهی عفونت پوستی بدون تغییر رنگ در آن به کار خود ادامه می دهد. عفونت های قارچی مانند کرم ها حلقوی شایع ترین علت تیره شدن رنگ پوست دور کمر هستند.

بیماری های التهابی

بیماری های التهابی نیز ممکن است موجب ایجاد پوست تیره دور کمر شوند. برخی از بیماری های التهابی که ممکن است تیرکی روی پوست کمر ایجاد کنند عبارتند از:

  •  درماتیت آتوپیک
  • پسوریازیس

خشکی پوست

خشک شدن پوست بیش از حد نیز ممکن است منجر به ایجاد تیرگی روی پوست تیره شود.

علاوه بر موارد ذکر شده برخی از علل دیگر تیره شدن پوست دور کمر عبارتند از:

  • علائم کشش پوست پس از بارداری
  • آکانتوز نیگریکانس
  • خال و حالت کک مک