علل بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران

غدد لنفاوی کشاله ران و یا گره های لنفاوی کشاله ران، در چین بین پا و لگن واقع شده اند. دو نوع از غدد لنفاوی کشاله ران وجود دارد. غدد سطحی و غدد عمیق. این غدد غالبا به دلیل عفونت و یا سرطان که باعث خروج مایع لنفاوی می شوند، متورم خواهند شد. به همین دلیل، بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران نشانه مهم بالینی و آسیب شناسی در داخل دیواره شکم، پاها، کشاله ران، باسن، مقعد، پرینه و دستگاه تناسلی خارجی می باشد.

آناتومی غدد لنفاوی کشاله ران

غدد لنفاوی در سراسر بدن، در هر گروهی که باشند، مسئول ایجاد ترشح در آن منطقه خاص از بدن هستند. غدد لنفاوی مشترکا در گردن، زیر بغل، کشاله ران و همچنین در مناطق متعدد دیگر بدن نیز یافت می شوند. حدود ۱۰ گره لنفاوی که در مجموع یک گروه را تشکیل می دهند به عنوان غدد لنفاوی سطحی شناخته می شوند. آنها مسئول ترشح پوست و بافت زیر جلدی به دیوار پایین شکم در زیر سطح ناف، ناحیه گلوتئال (باسن)، پرینه، بخش پایین تر از مقعد، دستگاه تناسلی خارجی و پا هستند.

غدد لنفاوی سطحی خودشان نیز به غدد لنفاوی عمیق کشاله ران ترشح می کنند. حدود ۳ تا ۵ غده لنفاوی عمقی وجود دارد که پس از ورود ترشح لنف به داخل آن ها از طریق غدد لنفاوی سطحی، آن را تصفیه و فیلتر کرده و مجددا به گردش خون باز می گردانند.

علل بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران

عفونت

  • عفونت در پا یا اندام تناسلی ممکن است منجر به بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران شود. عفونتهای سیستمیک، عامل اصلی تورم سه گروه اصلی غدد لنفاوی کشاله ران، زیر بغل و گردن هستند.
  • بیماری های مقاربتی (STDs) مانند سفلیس، عفونت گنوکوکی، شانکروئید، تبخال، لنفوگرانولوما ونروم (LGV) نیز ممکن است باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران شوند.
  • طاعون خیارکی ناشی از یرسینیا pestis، نیز عامل دیگری برای ایجاد این تورم است. تروم ایجاد شده به وسیله این بیماری همراه با قرمزی و التهاب پوستی است. این بیماری علاوه بر کشاله ران، ممکن است غدد لنفاوی زیر بغل و گردن را نیز درگیر کند.
  • عفونت های ویروسی مانند مونونوکلئوز عفونی می تواند بر کل بدن تاثیر بگذارد و باعث شود کل غدد لنفاوی در بخش های مختلف بدن مانند گردن، زیر بغل یا کشاله ران متورم شود.
  • عفونت های باکتریایی پوست و بافت زیر جلدی، عضلات و استخوان های اندام تحتانی یا لگن نیز ممکن است باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران شود.
  • توکسوپلاسموز ناشی از انگل توکسوپلاسما گوندی نیز ممکن است در تورم غدد لنفاوی نقش داشته باشد. اکثر افراد مبتلا، هیچ علائم و نشانه های از این بیماری ندارند اما در نوزادان متولد شده از مادران آلوده و یا در بیماران دچار نقص ایمنی مانند افراد مبتلا به HIV یا ایدز، می تواند به یک عفونت جدی تبدیل شود. این بیماری علائمی شبیه آنفولانزا مانند درد بدن، سردرد، تب، خستگی و درد گلو دارد که ممکن است این علائم همراه تورم غدد لنفاوی باشند.
علل بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران
علل بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران

سرطان و تومورهای

بسیاری از انواع سرطان در منطقه ترشح غدد لنفاوی در کشاله ران، به تورم (لنفادنوپاتی) منجر می شوند. تورم غدد لنفاوی معمولا به دلیل تومورهای بدخیم رخ می دهد.

  • لوسمی سرطانی است که در بافت های خون بدن تشکیل می شود. این سرطان می تواند مغز استخوان و سیستم لنفاوی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
  • سرطان لنفوم سرطان غدد لنفاوی است. این حالت معمولا در غدد لنفاوی شروع می شود و ممکن است به سایر نقاط بدن گسترش یابد. این سرطان ممکن است گروهی از غدد لنفاوی در نقاط مختلف بدن را درگیر کند. دو نوع سرطان لنفوم وجود دارد. بیماری هوچکین و بیماری غیر هوچکین.
  • بدخیمی لگن (سرطان) و متاستاز (گسترش) سرطان مقعد یا فرج نیز ممکن است در بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران نقش داشته باشند.
  • ملانوم یکی از انواع سرطان پوست است که ممکن است باعث تورم غدد لنفاوی اطراف منطقه آسیب دیده، شود.

دارو و واکسن

علاوه بر بیماری های ذکر شده در بالا برخی از داروها و واکسن ها نیز ممکن است منجر به بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران شوند.

داروها

عوارض جانبی برخی داروها ممکن است باعث بزرگی غیر معمول گره های لنفاوی شود. برخی داروهایی که در بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران موثرند عبارتند از:

  • داروهای خاص برای نقرس (مانند آلوپورینول)
  • داروهای خاص برای صرع و اختلال دو قطبی (مانند فنی توئین و کاربامازپین)
  • داروهای خاص برای عفونت ها مانند پنی سیلین برای عفونت های باکتریایی و پیریمتامین برای مالاریا
  • سولفونامیدها (داروهای سولفا)

علاوه بر این داروها، بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران بر اثر مصرف مواد مخدر نیز ممکن است رخ دهد.

واکسن ها

برخی از واکسن ها نیز می توانند منجر به ایجاد تورم در غدد لنفاوی شوند. این واکسن ها عبارتند از:

  • واکسیناسیون خاصی مانند MMR (سرخک، اوریون و سرخجه)
  • واکسیناسیون حصبه

بیماری های سیستمیک

بیماران مبتلا به بیماری های سیستمیک شناخته شده مانند آرتریت روماتوئید، سارکوئیدوز یا لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE / SLE) ممکن است بعد از ابتلا بزرگ شدن غدد لنفاوی در کشاله ران را تجربه کنند. البته این موضوع را نمی توان به همه بیماران تعمیم داد.

لنف یا التهاب غدد لنفاوی در نتیجه تورم گره ها در کودکان شایع است و اغلب به علت یک عفونت موضعی یا عمومی و یا ویروسی ایجاد می شود.