علل تغذیه ای بی خوابی چیست؟

بی خوابی به مشکل در خوابیدن و کمبود خواب اشاره دارد. طبق گفته متخصصان کلینیک مایو، بی خوابی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که اغلب گزارش شده و بیش از یک سوم بزرگسالان آمریکایی در برخی از مواقع در زندگی خود، تحت تاثیر آن بوده اند. در بین عواملی که ممکن است به بی خواب کمک کند، چندین عامل تغذیه ای نیز وجود دارد. با درک علل بی خوابی مرتبط با رژیم غذایی، افراد می توانند با تغییر در شیوه زندگی، مشکلات بی خوابی را حل کرده یا به حداقل برسانند. در مورد بی خوابی های طولانی مدت و مزمن باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت با علل تغذیه ای بی خوابی آشنا می شوید.

علل تغذیه ای بی خوابی

پرخوری در شب

خوردن غذا در ساعات پایانی شب ممکن است مانع خواب آرام شود. با توجه به گزارش محققان کلینیک مایو، خوردن بیش از حد غذا ممکن است باعث ناراحتی فیزیکی شود. این در حالی است که مانع از احساس آرامش در دراز کشیدن نیز می شود. زیرا خوردن غذا در شب باعث تحریک روند هضم خواهد شد. پرخوری در شب همچنین می تواند با ایجاد سوزش سر دل، که با تنگی و درد قفسه سینه و رفلکس اسید همراه است، مرتبط باشد. رفلاکس اسید حالتی است که در آن جریان اسید از معده خارج شده و وارد مری می شود.

هر دو این بیماری ها ممکن است ناراحتی ایجاد کنند که توانایی فرد را برای خواب کاهش می دهد. مصرف بیش از حد چربی، روغن و یا غذاهای تند، به خصوص در شب، ممکن است باعث سوزش سر دل، ریفلاکس اسید، تولید گاز و ناراحتی گوارشی شود که ممکن است با خواب آرام تداخل داشته باشند.

مصرف بیش از حد کافئین

کافئین به عنوان یک محرک عمل می کند به همین دلیل در لیست علل تغذیه ای بی خوابی قرار دارد. در واقع کافئین در بدنتان مانند زنگ عمل کرده و مانع خوابیدن می شود. بر اساس گزارش بنیاد ملی خواب یا NSF، مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و نوشیدنی های انرژی زا و غذاهای حاوی کافئین مانند شکلات می تواند چرخه ی ضعیف خواب را مختل کند. افرادی که با بی خوابی مبارزه می کنند، بیشتر از این غذاها استفاده می کنند. زیرا آن ها با این کار سعی دارند که خستگی را در طول روز پوشش دهند.

در نتیجه، توانایی خوابیدن در آن ها مدام در حال کاهش است. علاوه بر این، NSF توضیح می دهد، مصرف کافئین در پایان روز نیز می تواند باعث مشکلات خوابیدن در شب شود.

قرص های رژیمی

افرادی که از قرص های رژیمی به عنوان یک وسیله برای کاهش اشتها، افزایش انرژی و کاهش وزن استفاده می کنند ممکن است به بی خوابی مبتلا شوند. طبق گفته متخصصان مرکز National Center for Complementary and Alternative Medicine، قرص های رژیمی که شامل گیاهان محرک مانند نارنجی تلخ یا افدرا هستند، توسط اداره غذا و داروی آمریکا برای استفاده در رژیم غذایی ممنوع اعلام شده و ممکن است موجب افزایش ضربان قلب، بی خوابی و دیگر عوارض آمفتامین مانند شوند. قرص های رژیمی حاوی محرک های دیگر مانند کافئین، جین سنگ، گوارا یا عصاره های چای سبز نیز ممکن است موجب مشکلات خواب شوند. بی خوابی نیز یک عارضه جانبی بالقوه ناشی از داروهای رژیمی تجویزی، مانند سیبوترامین است.

الکل

الکل نیز یکی از علل تغذیه ای بی خوابی است. افرادی که به طور منظم یا بیش از حد از الکل استفاده می کنند، ممکن است با بی خوابی مواجه شوند. از آنجا که الکل یک آرام بخش است، ممکن است به فرد کمک کند که بخوابد. اما متخصصان کلینیک مایو ثابت کرده اند که مصرف الکل مانع از مراحل عمیق در چرخه خواب می شود، که برای خواب آرام بسیار مهم است. نوشیدن الکل همچنین ممکن است موجب بیدار شدن فرد در طول شب شود.