علل سفت شدن معده معمولا مربوط به عارضه جانبی ناشی از مصرف غذاها یا نوشیدنی های خاص است. گاهی اوقات، هنگامی که سفت شدن معده همراه با علائم دیگر است، نشانه ای از یک بیماری زمینه ای می باشد.

پس از قطع مصرف هر نوع غذا یا نوشیدنی که عامل تورم است، معده سفت شده و متورم درمان می شود. با این حال، گاهی اوقات علائم به صورت دائمی در بدن می مانند. این به معنی است که این عارضه به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به نکاتی که شما باید درباره درمان و علل سفت شدن معده بدانید، اشاره خواهیم کرد.

علل سفت شدن معده چیست؟

هنگامی که معده شما متورم می شود و احساس سفتی می کند، توضیح ساده آن مصرف بیش از حد خوردنی ها یا نوشیدنی های گازدار است که درمانش نیز ساده می باشد. علل دیگر این عارضه، مانند بیماری التهابی روده، ممکن است جدی تر باشند.

علل سفت شدن معده عبارتند از:

نوشیدنی های گازدار

گاهی اوقات گاز انباشته شده ناشی از مصرف نوشابه می تواند باعث سفتی معده شود. این احساس ناراحت کننده پس از خارج کردن گاز از بدن از بین می رود.

پرخوری

خوردن بیش از حد غذا و یا خوردن بیش از حد سریع می تواند احساس ناراحتی  همراه با سفتی معده ایجاد کند. این ناراحتی معمولا با گذشت زمان و هضم شدن غذا از ین می رود.

یبوست

اگر کمتر از ۳ بار در هفته مدفوع دفع کنید، ممکن است یبوست داشته باشید. این عارضه می تواند منجر به ایجاد احساس ناراحت کننده ای شود که همراه با سفتی بیش از حد معده یا نفخ است.

عدم تحمل غذایی

اگر در هضم مواد غذایی خاص مثلا، لبنیات (عدم تحمل لاکتوز) مشکل دارید، مصرف این غذا احتمالا موجب نفخ و تورم در بدن می شود و معده را سفت می کند.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

IBS می تواند علائم متعدد زیر را ایجاد کند که ممکن است همراه با سفتی معده باشند:

بیماری التهابی روده (IBD)

IBD شامل بیماری هایی مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون می شود که می تواند باعث برانگیختن شکمی و گرفتگی عضلات شود. این گرفتگی باعث می شود که معده تان سفت شود.

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت، نوعی التهاب و عفونت دستگاه گوارش است که می تواند موجب نفخ و تورم شود و ممکن است معده را سفت کند.

گاستریت

گاستریت یک نوع التهاب معده است که معمولا توسط زخم معده یا عفونت باکتریایی H. pylori ایجاد می شود. علائم این عارضه عبارتند از:

  • درد
  • نفخ
  • سفتی معده

سرطان معده

سرطان معده، معمولا شامل رشد بیش از حد سلول ها در پوشش معده یا دیواره عضلات معده می شود. این بیماری نیز می تواند عضلات معده را سفت کند.

علل سفت شدن معده چیست
علل سفت شدن معده چیست

سفت شدن معده در دوران بارداری

به طور کلی، وقتی که باردار هستید، معده به خودی خود سفت می شود. این سفتی ناشی از فشاری است که رحم روی شکم ایجاد می کند. اگر رژیم کم فیبر داشته باشید و یا نوشیدنی های گازدار زیادی مصرف کنید، این سفتی تشدید می شود.

اگر تجربه درد شدید همراه با سفتی معده دارید، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. گاهی اوقات درد شدید در ۲۰ هفته اول بارداری، نشان دهنده سقط جنین است.

اگر چه در سه ماهه سوم یا دوم بارداری شایع تر است، اما این نوع ناراحتی می تواند ناشی از انقباضات زایمان یا انقباضات Braxton-Hicks باشد. انقباضات Braxton-Hicks معمولا خود به خود رفع می شود. اما اگر پایدار شود، ممکن است نشانه ای از زایمان باشد.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر معده شما بیش از چند روز است که احساس سفتی و تورم دارد، باید از پزشک در مورد علت آن سوال کنید.  اگر علائم دیگری مانند موارد زیر را دارید نیز باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • مدفوع خونی
  • مشکل تنفسی
  • درد شدید شکم
  • تهوع و استفراغ شدید
  • کاهش وزن نا مشخص
  • زرد شدن پوست

دلایل متعددی برای سفت شدن معده وجود دارد. از آنجایی که اکثر آنها مربوط به مشکلات گوارشی هستند، با از بین رفتن مشکل اصلی، از بین می روند. اما اگر علائم بیش از چند روز طول بکشند یا ادامه بیابند، باید برای تشخیص کامل علت و انجام درمان مناسب، به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.