علل شایع و درمان لرز بدون تب

هنگامی که یک شخص لرز را تجربه می کند معمولا به دنبال دماسنج می گردد، چرا که لرز اغلب با تب همراه است. با این حال، بسیاری از دلایل پزشکی و روانی وجود دارد که باعث می شود شما لرز داشته باشید، اما تب وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، لرز بدون تب می تواند با عفونت ها، کم کاری غده تیروئید، قند خون پایین، و حملات وحشت ایجاد شود. حتی برخی از داروها می تواند باعث شوند بدن بلرزد بدون این که تب داشته باشید. لرز یک شیوه بدن است که برای بالا بردن دمای هسته مرکزی خود از ان استفاده می کند این فرآیند توسط انقباضات سریع و شل کردن عضلات انجام می شود. این امر می تواند باعث شود یک فرد شروع به لرز، لرزش و یا لرزه (لرز ناگهانی و شدید) کند. با این حال، لرز همیشه دمای بدن شما را افزایش نمی دهد و می تواند نتیجه یک بیماری زمینه ای باشد. در این مورد آن ها با تب همراه نیستند. برای درمان لرزی که به همراه تب نیست، شما معمولا نیاز به رسیدگی به مشکل زمینه ای دارید. با این حال، گاهی اوقات تنها گرم کردن خود برای خلاص شدن از شر لرز کافی است.

علل و درمان لرز بدون تب

التهاب مثانه یا عفونت دستگاه ادراری (UTI)

التهاب مثانه (عفونت مثانه) و یا عفونت دستگاه ادراری می تواند یکی از دلایل لرز بدون تب باشد. التهاب مثانه هنگامی که باکتری ها به مجرای ادرار وارد می شوند و باعث عفونت می گردند رخ می دهد. و می تواند منجر به احساس سوزش هنگام دفع ادرار، درد لگن و ابری و ادرار بد بو شود. به گفته دکتر جنیفر رابینسون در WebMD ، اگر عفونت مثانه جدی تر است، می تواند سبب لرز بدون تب باشد. مهم است که هر عفونت مثانه یا سایر عفونت های ادراری برای جلوگیری از هر گونه عوارض بیشتر در اسرع وقت درمان شود. این امر به ویژه اگر شما تجربه لرز با عفونت مثانه را دارید به دلیل این که می تواند نشانه ای از عفونتی که به کلیه ها گسترش یافته است باشد، مهم تر است. اگر شما عفونت مثانه دارید، شما باید مقدار زیادی آب بنوشید تا سبب دفع سموم از بدن شما شود و کمک کند تا عفونت سریع تر از بین برود. شما هم چنین می توانید آب ذغال اخته را برای جلوگیری از وقوع عفونت های دستگاه ادراری امتحان کنید. ذغال اخته آنتی اکسیدان بالایی دارد و می تواند به عملکرد درست مثانه کمک کند. بررسی  اثرات آب ذغال اخته بر روی عفونت ادراری نشان داده است که نوشیدن آن می تواند به جلوگیری از عفونت ادراری و علائم همراه آن کمک کند. راه های طبیعی دیگری برای درمان عفونت های دستگاه ادراری وجود دارد، و شما می توانید از آن ها برای درمان عفونت ادراری به محض مشاهده اولین علایم استفاده کنید.

عوارض جانبی داروها

اگر شما توضیحات بسیاری از داروها را بخوانید، زمانی که لرز بگیرید، متوجه خواهید شد که لرز بدون تب اغلب یک عارضه جانبی مصرف داروها می باشد. به عنوان مثال، ایبوپروفن، افکسور، ولتارن و اندانسترون فقط تعداد کمی از داروهایی هستند که لرز را به عنوان یک اثر جانبی احتمالی به همراه دارند. اگر شما فکر می کنید که دارویی که مصرف می کنید علت لرز شما است و هیچ علت قابل تشخیص دیگری وجود ندارد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یک بیماری است که در آن غده تیروئید هورمون تیروئید را به اندازه کافی تولید نمی کند. تیروئید با سوخت و ساز بدن مرتبط است و بر طبق نظر انجمن تیروئید آمریکا، کم کاری غده تیروئید می تواند باعث شود شما احساس حساسیت بیشتری نسبت به سرما پیدا کنید، که بدان معنی است که شما بیشتر می لرزید. دیگر نشانه های کم کاری غده تیروئید احساس افسردگی بیشتر، پوست خشک، یبوست و خستگی بیش از حد می باشد. به منظور عملکرد صحیح تیروئید و جلوگیری از لرز مرتبط با آن، شما باید یک رژیم غذایی متعادل که شامل چربی های سالم مانند آجیل، دانه ها، روغن نارگیل ، حبوبات و ماهی است داشته باشید. ید نیز برای عملکرد مناسب تیروئید مهم است و برخی از افراد از مصرف مکمل های ید بهره می برند. با این حال، شما باید قبل از مصرف ید برای افزایش عملکرد تیروئید با دکتر خود مشورت کنید.

کم خونی

کم خونی می تواند یک دلیل لرز بدون تب باشد. کم خونی زمانی اتفاق می افتد که بدن به اندازه کافی سلول های قرمز خونی ندارد و این می تواند سبب لرزیدن، خستگی، سرگیجه و سردرد شود. به گفته دکتر ملیندا راتنی در WebMD ، کمبود آهن یا کمبود ویتامین B12 می تواند باعث شود شما دچار کم خونی شوید.  برای جلوگیری از کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 و نشانه های مرتبط با آن، شما باید غذاهایی که حاوی ویتامین B12 هستند مصرف کنید. یک رژیم غذایی متعادل حاوی منابع ویتامین B12 مانند گوشت، محصولات لبنی، تخم مرغ ، ماهی آزاد، و ماهی کاد ویتامین B12 کافی برای اکثر افراد را فراهم می کند. گیاه خواران باید مطمئن شوند که آن ها به اندازه کافی از این ویتامین مصرف می کنند. گزینه های غیر حیوانی شامل مصرف مخمر خوراکی، اسپیرولینا و ویتامین B12 غنی شده محصولات، از جمله ویتامین B12 غنی در شیر بادام و غلات و حبوبات، و برخی از نان ها می باشد. برای جلوگیری از کم خونی ناشی از کمبود آهن در رژیم غذایی خود، شما باید مطمئن شوید از یک رژیم غذایی متعادل که شامل سبزیجات برگ سبز، حبوبات، آجیل و بادام می باشد استفاده می کنید. دیگر منابع خوب آهن گوشت قرمز، مرغ، زرده تخم مرغ و غذاهای دریایی هستند.

علل شایع و درمان لرز بدون تب
علل شایع و درمان لرز بدون تب

اضطراب یا هراس از حملات

تجربه لرز بدون تب می تواند نشانه ای باشد که شما یک حمله ترس دارید و یا یک اختلال وحشت دارید. لرزه و تکان ممکن است با تپش قلب، لرزش، درد قفسه سینه ، تهوع و احساس سرگیجه همراه باشد. در واقع، یک گزارش که در مجله پزشکی Emergency منتشر شده بیان می کند که لرز، سبکی سر و ترس از مرگ برخی از علائم شایع مرتبط با اختلال اضطراب هستند.  یکی از راه های کاهش اضطراب و به دست آوردن احساس آرامش استفاده از روغن های ضروری برای کاهش استرس و آرامش بدن و ذهن است. برخی از بهترین روغن های ضروری برای اضطراب، استرس و افسردگی عبارتند از:

  • ترنج
  • لیمو شیرین
  • یاسمن
  • اسطو خودوس
  • بابونه

شما می توانید چند قطره را به دستگاه بخور اضافه کنید و از آن در طول روز و یا در شب در اتاق خواب خود برای کمک به استراحت و آرامش اعصاب خود استفاده کنید. شما هم چنین می توانید ۱ تا ۲ قطره از اسانس را به کف دست خود بریزید، کف دست خود را به بینی نزدیک کرده و ۴ تا ۶ بار برای کاهش اضطراب، کمک به آرام کردن سیستم عصبی مرکزی و کاهش لرز تنفس عمیق کنید.

هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی نام پزشکی برای حالتی است که فرد با کاهش قند خون مواجه می شود. این عارضه معمولا با دیابت در ارتباط است. یکی از علائم کلاسیک هیپوگلیسمی لرزه بدون تب است. این لرز زمانی اتفاقمی افتد که سطح گلوکز (قند) بسیار پایین است و بدن نمی تواند به درستی عمل کند. سایر علائم هیپوگلیسمی سرگیجه، گرسنگی، تپش قلب، عرق کردن و اضطراب می باشد. برای درمان لرز ناشی از قند خون پایین ، پزشکان نوشیدن آب میوه یا نوع دیگری از نوشیدنی حاوی قند را توصیه می کنند. با این حال، این فقط یک درمان سریع برای خلاص شدن از شر لرز است.

هیپوترمی

لرز یکی از اولین علائم هیپوترمی می باشد. هیپوترمی وقتی که درجه حرارت بدن می افتد و ماهیچه های به سرعت منقبض و منبسط می شوند تا بدن را گرم کنند، رخ می دهد. اگر هیپوترمی پیشرفت کند، لرزش در فرد متوقف خواهد شد و سر در گمی، گیجی و عدم توانایی در واضح صحبت کردن ایجاد می شود. در ای حالت معمولا فرد از شدت بیماری خود آگاه نیست. افراد مسن بیشتر در معرض خطر هیپوترمی هستند. با این حال، برخی از داروها نیز می توانند خطر ابتلا به هیپوترمی در برخی از افراد را افزایش دهند. موسسه ملی پیری در آمریکا هشدار می دهد که حتی دمای اتاق بین ۶۰  تا ۶۵ درجه فارنهایت نیز می تواند هیپوترمی را در افراد مسن آغاز کند.  اگر شما متوجه تکان خوردن کسی شدید، به طور واضح سردش است و سایر علائم هیپوترمی را دارد شما باید فورا برای گرم کردن او اقدام کنید. یک پتو در اطراف فرد بپیچانید، و مطمئن شوید که درجه حرارت اتاق حداقل ۶۸ درجه فارنهایت است این اقدامان باید سبب کمک به جلوگیری از لرز همراه با هیپوترمی گردد. شما هم چنین باید در موارد هیپوترمی شدید از پیش به دنبال مشاوره پزشکی حرفه ای باشید.

سپسیس (عفونت خون)

سپسیس (سپتی سمی) عفونت خونی خطرناک است و می تواند سبب نارسایی اندام ها، لخته شدن خون و کاهش فشار خون شود. به گفته دکتر ملیندا راتنی در WebMD ، یکی از علائم شایع عفونت لرز بدون تب است.  عفونت خون توسط وارد شدن باکتری به سیستم خون ایجاد می شود و می تواند با عملی به ساده ای مانند خراشیده شدن آرنج و یا یک برش اتفاق افتد و یا می تواند ناشی از یک بیماری پزشکی جدی مانند آپاندیسیت، مننژیت، پنومونی باشد. اگر تصور می کنید که خودتان و یا فرد دیگری علائم عفونت خون را نشان می دهد ، شما باید بلافاصله به دکتر بروید.