در بعضی موارد، علیرغم انجام تست ها و آزمایشات پزشکی، علت کمر درد مرموز باقی می ماند. بخشی از این اتفاق به این دلیل باز می گردد که بدن هر فردی منحصر به فرد است. یعنی مشکلاتی که موجب درد شدید در یک فرد می شود، ممکن است در شخص دیگری علائم ایجاد نکند. اغلب علل شایع کمر درد جدی و یا کشنده نیستند. اگرچه در موارد نادر، درد کمر می تواند یک مشکل پزشکی شدید را نشان دهد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به علل شایع کمر درد اشاره خواهیم کرد.

علل شایع کمر درد

تکان های شدید

انجام حرکاتی که شامل خم شدن، بلند کردن یا چرخاندن است، یکی از مواردی است که احتمالا باعث درد کمر می شود. اما حتی نشستن بیش از حد نیز می تواند منجر به ایجاد ناراحتی شود. درد کمری که به این دلیل ایجاد می شود، معمولا در عرض چند روز خود به خود حل می شود. استفاده از کمپرس آب گرم و انجام حرکات کششی ملایم می تواند به شما کمک کند تا عضلات کمر را تسکین دهید.

آسیب وارده به دیسک

با بالا رفتن سن دیسک های بین مهره ها دچار انحطاط می شوند. این انحطاط به دلیل کاهش توانایی دیسک ها، ممکن است درد ایجاد کنند. پزشکان این بیماری را دیسک دژنراتیو می نامند.

گاهی اوقات، ماده ژل مانند داخل دیسک از محل خود بیرون می زند که به آن فتق دیسک گفته می شود. فشار وارده از سوی این مایع به حلقه بیرونی می تواند باعث کمر درد شود. زمانی که مایع نشت کند می تواند اعصاب نزدیک را تحریک کرده و باعث ایجاد بی حسی در پاها شود.

مشکلات هماهنگی

اسکولیوز، به ایجاد منحنی غیر طبیعی در ستون فقرات گفته می شود که اغلب در دوران کودکی یا نوجوانی ایجاد می شود. اما ممکن است تا جوانی ​​یا بعد از آن درد ایجاد نکند. زمانی که انحنا به اعصاب درون نخاعی فشار وارد می کند، درد شروع می شود.

وضعیتی که spondylolisthesis degenerative نامیده می شود زمانی رخ می دهد که رباط های اطراف ستون فقرات به مرور زمان از بین می روند. استخوان کمر از موقعیت اصلی خود خارج شده و به سمت جلو حرکت می کنند. این وضعیت هم زمان که اعصاب نخاعی را تحت فشار قرار دهد درد ایجاد می کند.

مشکلات هماهنگی همیشه علتش در کمر نهفته نیست. درد و یا تغییر شکل ساق پا یا مچ پا نیز می تواند تغییری در ستون فقرات ایجاد کرده و در رباط ها و تاندون ها فراتر از محدوده طبیعی شان، کشش ایجاد کند.

شکستگی ها

مهره کمر می تواند بر اثر زمین خوردن دچار شکستگی شود. اما در اغلب موارد، شکستگی های این ناحیه در نتیجه پوکی استخوان ایجاد می شوند. با گذشت زمان، این شکستگی در هنگام حرکت یا زمانی که استخوان ها اعصاب را فشرده می کنند، می توانند درد شدید کمر ایجاد کنند.

علل شایع کمر درد
علل شایع کمر درد

عفونت ها و تومورها

عفونت های شدید، اما جدی، می توانند به مهره ها حمله کرده و وضعیتی به نام استئومیلیت ایجاد کنند. یا می توانند التهاب در دیسک بین استخوان ها به وجود آورند. تورم که موجب درد می شود، درد را به مغز منتقل می کند.

سرطان نیز یکی از علل شایع کمر درد است، اما تنها وقتی ایجاد می شود که تومور در امتداد نخاع ایجاد شده و درد به وجود می آورد. بعضی از سرطان ها در کمر شروع می شوند، اما اغلب سرطان های موثر بر روی کمر منشاشان جای دیگری در بدن است. اگر دچار کمر درد شده اید و سابقه سرطان یا سایر علائم مربوط به آن مانند کاهش وزن بدون علت را دارید، باید به سرعت آزمایشات تصویربرداری را انجام دهید.

مسائل بهداشتی در سایر قسمت های بدن

بیماری هایی که بر اندام های دیگر تاثیر می گذارند، می توانند درد در ناحیه پشت و یا نزدیک آن ایجاد کنند. این بیماری ها عبارتند از:

  • سنگ کلیه
  • عفونت کلیه
  • پانکراتیت
  • عفونت های منتقله از راه رابطه جنسی
  • آندومتریوز، که در آن بافتی که باید در رحم رشد کند در سایر نقاط بدن رشد می کند.

زنان باردار نیز اغلب دچار درد کمر می شوند. همچنین افرادی که مبتلا به فیبرومیالژیا هستند، خستگی و درد عضلانی در سراسر بدن دارند.

تنگی کانال نخاعی

اگر بیماری دیسک دژنراتیو دارید، فشار مکانیکی روی مهره ها، حالت ستون فقرات را تغییر می دهد. ستون فقرات ممکن است با تولید استخوان جدیدی که نیروی بیش از حد وارد می کند، به این فشار پاسخ دهد. این رشد استخوانی (osteophytes) می تواند اعصاب نخاع را تحت فشار قرار داده و باعث درد در کمر و یا بی حسی شود. اغلب این بیماری باعث کاهش توانایی شما در راه رفتن شده و با جراحی درمان می شود.