اگر بیش از دو هفته است که اشتهای شما کاهش یافته و همراه با آن احساس کم شدن مزه غذاها، خستگی و درد در یکی از قسمت های بدن را دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اما برای اطلاعات بیشتر و درمان موارد سطحی تر بی اشتهایی خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنید.

علت بی اشتهایی چیست؟

بی شتهایی یا کم خوراکی معمولا با توجه به علل مختلف آن، نشانه ای شایع در افراد است. در نتیجه بسیاری به آن اهمیت چندانی نمی دهند. همچنین مردم به خصوص آن هایی که اضافه وزن دارند بی اشتهایی را زمان خوبی برای کاهش وزن می دانند. ما نیز نمی خواهیم شما را نگران کنیم اما اگر کاهش اشتها به جای چند روز به مدت چند هفته طول بکشد و همراه با کاهش آب بدن شود، می تواند علتی خاص و مهم داشته باشد.

شایع ترین علت بی اشتهایی ناشی از بیماری، عفونت ها هستند. می توان گفت همه عفونت ها ایجاد بی اشتهایی می کنند اما به جز عفونت، چند علت جدی تر از جمله بیماری سل، بیماری قلبی، ریوی و کبدی و کم کاری غده تیروئید نیز می توانند علت کاهش اشتهای طولانی مدت شما باشند.

جای تاسف است که بگوییم که شایع ترین علامت هشدار دهنده در مورد ابتلای به سرطان نیز بی اشتهایی است. در این مورد کاهش اشتها با کاهش حساسیت فرد مبتلا به مزه غذاها همراه می شود. بی اشتهایی به زبان ساده یعنی مقاومت بدن در برابر خوردن هر چیزی که به فرآیند بهبود کمک می کند.

با وجود گفته های بالا فراموش نکنید که بی اشتهایی لزوما دلیل بر وجود بیماری نیست. گاهی مصرف یک دارو می تواند علت این مشکل باشد. آنتی بیوتکی هایی از جمله ایتروماسین می توانند باعث کند شدن حرکت غذا در روده، احساس سیری طولانی مدت تر و غیر فعالی شدن جوانه های چشایی شوند. همچنین آمفتامین ها نیز که معمولا برای کاهش وزن تجویز می شوند، به دلیل از بردن احساس گرسنگی باعث بی اشتهایی می شوند.

دیژیتالیست نوعی دارو برای بیماری های قلبی است که می تواند میل به غذاخوردن را کم کند. همچنین داروهای ضد التهاب مفاصل با تحریک معده، ممکن است باعث ایجاد تهوع و کاهش اشتها شوند.

به جز داروها، علل دیگری نیز برای کاهش اشتها قابل بررسی است. گاهی حتی کمبود تغذیه مناسب می تواند اشتهای طبیعی فرد را کاهش دهد. این مشکل به خصوص در افراد مسن که دچار کمبود در رژیم غذایی هستند با اثر گذاشتن بر جوانه های چشایی باعث کاهش اشتها می شود.

البته خود پیری نیز به طور طبیعی و به دلیل کاهش سوخت و ساز بدن و کم شدن وزن ماهیچه ها از طریق کاهش ترشحات معده، باعث بی اشتهایی می شود.

تغییرات محسوس در سبک زندگی شخصی می تواند به طور موقف و یا حتی دائم بر اشتهای شما تاثیر بگذارد به عنوان مثال وقتی شما یک برنامه ورزشی جدید را آغاز می کنید ممکن است بدن برای تطبیق خود با نیازهای جدید، دچار مشکل شده و نشانه آن را با بی اشتهایی بروز دهد. همچنین سلامت روانی نقشی اساسی در مسئله بی اشتهایی دارد. مشکلاتی که طولانی مدت می شوند و تنش های روانی می توانند منجر به پرخوری شوند. اما فشارهای کوتاه مدت و افسردگی به طور معمول منجر به کاهش اشتهای خواهند شد.

یکی از دلایل بی اشتهایی در جامعه مدرن امروزی بی اشتهایی عصبی است. این مشکل معمولا در دختران جوان رخ می دهد و با قطع کامل غذا خوردن همراه می شود. این بیماران معمولا وسوسه غذا خوردن دارند اما به دلیل نگرانی های دائم درباره وزن و چاقی، چیزی نمی خورند. شرایط ذهنی این بیماران به گونه ای است که تحمل غذا نخوردن از به اندازه خوردن برای آن ها ساده تر است.

علل و درمان بی اشتهایی
علل و درمان بی اشتهایی

بی اشتهایی چگونه درمان می شود؟

کاهش اشتها به مدت و میزان کم جای نگرانی ندارد اما اگر از آخرین باری که غذایی را با لذت خورده اید به قدری گذشته است که آن را به یاد ندارید، باید به دنبال مشکل و راه حل درمان آن باشید. در ادامه این مطلب پیام سلامت راهکارهایی ساده اما موثر را در این زمینه برای شما شرح می دهیم.

به اندازه خوردن

گاهی این سوال پیش می آید که اشتهای طبیعی یعنی چه؟ و ساده ترین پاسخ به آن این است که اشتهای طبیعی یعنی خوردن به اندازه ای که وزن شما را در محدوده طبیعی ثابت نگه دارد. در مورد به اندازه خوردن توجه به مسئله اشتهای طبیعی کمک کننده است البته باید توجه کنید که خوردن تنها یک گروه از مواد غذایی خود ایجاد کننده مشکل برای بدن است. به عنوان مثال خوردن فقط گوشت و بی اشتهایی به سایر مواد غذایی اگر چه ممکن است وزن شما را طبیعی نگه دارد اما به معنی اشتهای طبیعی نیست.

مصرف روزانه ویتامین ها

با مشورت پزشک خود و در جهت باز شدن اشتهای طبیعی، مصرف روزانه مکمل های مولتی ویتامین را آغاز کنید. همچنین اگر در دوره بی اشتهایی دچار سوء تغذیه شده اید. مصرف مواد غذایی اضافی در اوایل درمان مفید است. در افراد مسن معمولا خوردن مکمل های روی در طبیعی شدن اشتها موثر است. هر چند در این زمینه نیز حتما باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

بررسی داروهای مصرفی

در این مورد قبلا توضیح داده ایم اما در همین حد کافی است که بدانید نوع و میزان داروهای مصرفی می تواند باعث کاهش اشتها شود. خوشبختانه بیشتر داروها دارای نمونه های مشابه ای با .کارکرد های یکسان هستند در نتیجه مشورت با پزشک در این زمینه می تواند با تعویض دارو باعث حل شدن مشکل بی اشتهایی شما شود.

هر چیزی را که دوست دارید بخورید

گاهی از دست رفتن اشتها ناشی از لذت نبردن از خوراکی هاست. غذاها با توجه به طعمشان برای بعضی از افراد خوشمزه و برای بعضی دیگر معمولی و یا حتی بد مزه هستند. وقتی شما به علت لذت نبردن از غذا دچار کاهش اشتها و ضعف شده اید، بهترین روش، مصرف غذاهایی است که واقعا آن ها را دوست دارید. ما قصد توصیه رژیمی ناسالم را نداریم اما وقتی کالری کافی به بدن نمی رسد مصرف غذای ناسالم نیز (مانند فست فودها، بستنی ها و انواع غذاهای چرب) بر گرسنه ماندن اولویت دارد. هدف از انجام این کار بالا بردن میزان اشتها در شماست.

کم کردن حجم غذا

گاهی بی اشتهایی به دلیل سیر شدن زودتر از حد بیمار است. در اینجا با کاهش حجم هر وعده غذایی و افزایش تعداد وعده ها می توانید در کل، غذای بیشتری را به بدن خود برسانید.

نوشیدن آب زیاد

اگر بی اشتهایی شما ناشی از شروع برنامه تازه ورزشی باشد، بدن با شروع این تمرینات دچار کم آبی می شود و در نتیجه کم آبی اشتها کاهش می یابد. پس در این بازه زمانی آب بیشتری بنوشید و علاوه بر آب معمول مصرفی در طول روز، پیش از شروع و پس از پایاین تمرین نیز مقداری آب مصرف کنید.

سلامت روانی خود را بررسی کنید

اگر احساس افسردگی می کنید و اگر دچار بی اشتهایی عصبی هستید، متاسفانه درمان های خانگی در مورد بی اشتهایی شما کمک کننده نیست. در این زمینه باید با روانپزشک مشورت کنید. گاهی در موارد شدید به خصوص در زمینه بی اشتهایی عصبی، بستری شدن بیمار و تغذیه اجباری از طریق تزریق درون سیاهرگ و حتی گذاشتن لوله در معده انجام می شود.