علل و درمان ضعف بعد از ظهر

پیش از هر چیز واجب است بگوییم اگر ضعف بعد از ظهر مرتبا و با وجود برنامه خواب منظم در بدن شما ایجاد می شود، و یا این که بیش از دو هفته است که تمام طول بعد از ظهر و حتی هنگام شب از این ضعف رنج می برید و یا این که نشانه های ضعف آن قدر شدید بوده که بازدهی شما را در کار و زندگی کاهش داده است، بهتر است بدون فوت وقت به پزشک داخلی مراجعه کنید.

علت ضعف بعد از ظهر چیست؟

افراد معمولا صبح ها با سرعت بهتری کار خود را انجام می دهند و توانایی ذهنی و جسمی بیشتری دارند اما این توان در ساعات پایانی روز کم کم کاهش می یابد. مقدار طبیعی این کاهش خالی از اشکال نیست. اما اگر در هنگام بعد از ظهر بیش از نیمی از توان صبحگاه خویش را دارید بهتر است به دنبال علت آن باشید. البته موضوع ضعف بعد از ظهر آن چنان جدی نیست و معمولا نشانه ای از عمل طبیعی بدن بوده و بنابر عادات روزانه، ممکن است ساعت زیست شناختی بدن شما دچار اختلال شده باشد.

هنگام صبح، به علت خواب شبانه انسان سرحال و پر از انرژی است و آمادگی در بالاترین حد است. سپس یک افت انرژی و خواب آلودگی در بعد از ظهر رخ می دهد. این مورد نیز ساعت طبیعی چرت بعد از ظهر است و هنگام عصر، توان طبیعی بدن دوباره افزایش می یابد.

اگر کم خواب و کم استراحت باشید، هنگام بعد از ظهر یعنی دقیقا ساعت یک تا سه بعد از ظهر سرحالی شما فرو کش می کند و خواب آلوده خواهید شد. اگر این خواب آلودگی در حد چند خمیازه و کمی احساس بی حالی باشد مشکلی نیست، اما اگر مانند کوهی بزرگ مانع انجام فعالیت روزانه شما می شود، نشانه خطری ناشی از این است که خواب شما به شدت کم و یا بی کیفیت است. اگر چنین احساس نمی کنید باید به دنبال یک اختلال جدی تر در خواب باشید که از بازیابی توان بدنی در هنگام خواب جلوگیری می کند. به عنوان مثال آپنه شبانه (تنگی نفس در هنگام خواب) با قطع تنفس طبیعی در فرد خوابیده اجازه نمی دهد خواب در فرد از مرحله سطحی به مرحله عمیق برسد.

یکی دیگر از علل طبیعی اما قابل جلوگیری ضعف بعد از ظهر ناهار های سنگین و پر از کربوهیدرات و در مقابل، کم پروتئین است. این ترکیب مواد غذایی سطح سروتونین مغز که ماده ای خواب آور بوده را بالا می برد و هوشیاری شما را در هنگام ظهر کاهش می دهد. در این مورد فراموش نکنید که به طور کلی پس از صرف غذا و به دنبال جمع شدن خون در دستگاه گوارشی و جهاز هاضمه جهت هضم غذا، سطح هوشیاری پایین آمده و توان بدنی در سایر نقاط بدن به خصوص مغز کاهش می یابد.

علل و درمان ضعف بعد از ظهر
علل و درمان ضعف بعد از ظهر

روش های درمان ضعف بعد از ظهر

همانطور که گفتیم ضعف بعد از ظهر مسئله مهمی نیست اما نباید نا دیده گرفته شود. به خصوص اگر شما در شغل های حساس و نیازمند هوشیاری بالا مانند رانندگی و یا کار با ماشین آلات صنعتی فعالیت می کنید، همین ضعف و کاهش هوشیاری ساده می تواند در شیف بعد از ظهر، شما را با خطرات جدی رو به رو کند. در ادامه چند روش ساده برای کاهش ضعف بعد از ظهر به شما معرفی می شود.

۱۰ دقیقه قدم زدن

پیش از غذا خوردن و یا خوردن شیرینی جات به مدت ۱۰ دقیقه و به صورت سریع قدم بزنید. قدم زدن سریع به طور کلی باعث بیداری بدن و افزایش فعالیت مغز تا ۲ ساعت آینده خواهد شد.

چرت زدن

چرت زدن یک روش عالی برای بازیابی انرژی در هنگام بعد از ظهر است. اگر موقعیت کاری شما اجازه می دهد، روزانه، زمان کوتاهی را پس از صرف غذا به چرت زدن اختصاص دهید. البته فراموش نکنید میزان چرت زدن شما حداکثر باید ۱ ساعت باشد و هیچ وقت بعد از ساعت ۴ عصر، چرت نزنید.

خواب کافی داشتن

در این باره پیش از این صحبت کردیم. طبیعتا خواب کافی و منظم در طول شب باعث کاهش ضعف روزانه خواهد شد.

عوض کردن برنامه کاری

می توانید برای عبور از این ساعات کم انرژی برنامه کاری خود را کمی دچار تغییر کنید. به عنوان مثال کارهای انرژی بر و فکری را برای ساعات اولیه صبح بگذارید و کارهای ساده تر و همچنین کارهای جسمی که باعث تحرک شما می شوند را در هنگام ضعف بعد از ظهر انجام دهید.

نوشیدن قهوه

قهوه، محرکی قوی برای خروج شما از حالت رخوت است. بنابراین می توانید هنگام بعد از ظهر با نوشیدن یک فنجان قهوه بر رخوت و ضعف عمومی خود غلبه کنید. در این مورد توجه داشته باشید که صبح هنگام بیش از ۴ فنجان قهوه مصرف نکنید و مقداری از آن را برای بعد از ظهر و عصر خود نگه دارید. مصرف بالای قهوه در هنگام صبح می تواند باعث خستگی و رخوت زود هنگام در عصر شود.

شیرینی جات نخورید

به طور کلی آبنبات، مواد قندی و شیرینی جات اگر چه در مواردی مفید هستند ولی باعث تشدید خستگی و سنگینی بدن می شوند. پیشنهاد می کنیم این مواد را از سفره ناهار خود حذف کرده و در صورت تمایل میوه تازه مصرف نمایید.

مصرف الکل را متوقف کنید

به طور کلی الکل علاوه با تمام مضراتی که دارد ماده ای است که فعالیت بدنی شما را کند می کند.

صبحانه مفصل بخورید

حتی اگر ناهار کاملی را صرف می نمایید نخوردن صبحانه باعث کاهش انرژی در طول روز می شود. صبحانه مفصل اما کم چرب به عنوان مثال نان سبوس دار، غلات، میوه تازه و شیر کم چرب می تواند یک وعده غذایی ایده آل باشد.

ناهار مناسبی بخورید

مهمترین نکته در ناهار، ایجاد تعادل در میزان پروتئین ها و کربوهیدارت هاست. موادی مثل ماهی، ماکارونی، برنج، سیب زمینی پخته، سالاد میوه، سبزیجات، گوشت بدون چربی و سوپ می تواند ترکیبات یک ناهار سالم و پر انرژی باشد.

اگر با رعایت این موارد، انرژی از دست رفته را باز نیافتید و بهبودی در بدنتان احساس نمی کنید و اگر ضعف شما بیش از دو هفته ادامه داشت، پیشنهاد می کنیم در اسرع وقت با پزشک مراجعه خود تماس بگیرید.